• Hbhn

    Gnäll om foglossning. Hur gör ni?

    Alltså det här med foglossning..! Otroligt glad över filuren i min mage och det är fantastiskt att få vara gravid men jag måste få gnälla.

    Jobbar heltid och har planerat att göra det till två veckor innan bf (nu vecka 31). Dagtid har jag ont, men inte mer än att jag står ut. Efter jobbet börjar det värka otroligt i ryggslutet/rumpan och ner i benen. Allra värst är det att försöka sova med ständig värk från höfterna.. vaknar minst en gång i timmen av värken och behov av att vända mig (sen kissnödighet ovanpå det!). Ett varmt bad innan läggdags har blivit standard för att kunna somna.

    Andra med foglossning, hur står ni ut?!

    Idag har jag varit hemma från jobbet för att jag helt enkelt inte orkar låtsas att det är ok med ständig värk och sömnbrist. Har ångest för att jag inte jobbat idag och tycker inte det är ok egentligen.

    Hur gör man? Hur gör ni??

    Ursäkta gnälligheten...

  • Svar på tråden Gnäll om foglossning. Hur gör ni?
  • Anonym (Lola)

    Man biter ihop eller så försöker man få en sjukskrivning. Har du provat alvedon? Foglossningsbälte? Sjukgymnastik? TENS?

  • Anonym (Foglossning)

    I samma vecka som du och med väldigt ont sen flera veckor tillbaka. Det har pendlat mellan rygg och utstrålning i rumpa/ben, samt blygdbenet alltså långt ner. Och lite i bäckenet längre upp. Det gör ont vid varje rörelse. Mellan benen känns det nog mest, det är som om nåt är brutet där. Kan inte gå stora steg. Trots 100% sjukskrivning så ändras ingenting för mig, visst hade det gjort hemskt mer ont om jag var tvungen att röra på mig varje dag för bara korta långsamma promenader gör jätteont, men min poäng är att vara hemma hjälper inte i mitt fall även om jag självklart föredrar det! Jag tror man bara måste stå ut. För min del har inget funkat så alla i vården har sagt att jag får vänta ut det helt enkelt. Det sjuka är stt man vänjer sig, men det gör ju inte mindre ont.

  • Hbhn

    Ja det är väl bara de två alternativen som finns.. har egentligen bestämt mig för att bita ihop och stå ut och är väl därför jag blir så besviken på mig själv när jag inte lyckas.

    Tycker inte jag har tillräcklig ont på dagtid för nån sjukskrivning och det har funkat ganska ok hittills eftersom det är första gången jag är hemma.

    Har inte provat bälte för har tänkt att det är nätterna jag har mest problem med men får nog testa ändå. Dum som jag är så tycker jag det är skitjobbigt att be om hjälp. Men det är nog dax. Hjälper ju knappast att gå här och lipa i ensamhet.

  • Anonym (ABC)

    Ja men bälte är bra. I förebyggande alltså. För när du rör dig så röra bäckenet och smärtan kommer sen till kvällen, när man håller sig stilla. Bälte håller ihop bäckenet så det inte rör sig så okontrollerat, så det lindrar helt klart.

    Alvedon så du kan somna?

    En varm vetekudde på när man lägger sig är sååååå skönt.

    Nu vet inte jag om det finns något, men kanske värt att kolla på Apoteket om de har något typ av linement man kan använda som gravid.

  • Hbhn
    Anonym (Foglossning) skrev 2018-01-30 15:48:38 följande:

    I samma vecka som du och med väldigt ont sen flera veckor tillbaka. Det har pendlat mellan rygg och utstrålning i rumpa/ben, samt blygdbenet alltså långt ner. Och lite i bäckenet längre upp. Det gör ont vid varje rörelse. Mellan benen känns det nog mest, det är som om nåt är brutet där. Kan inte gå stora steg. Trots 100% sjukskrivning så ändras ingenting för mig, visst hade det gjort hemskt mer ont om jag var tvungen att röra på mig varje dag för bara korta långsamma promenader gör jätteont, men min poäng är att vara hemma hjälper inte i mitt fall även om jag självklart föredrar det! Jag tror man bara måste stå ut. För min del har inget funkat så alla i vården har sagt att jag får vänta ut det helt enkelt. Det sjuka är stt man vänjer sig, men det gör ju inte mindre ont.


    Usch, låter hemskt! Så illa har inte jag det och det är jag glad för! Har du varit sjukskriven länge?
  • Hbhn
    Anonym (ABC) skrev 2018-01-30 16:17:08 följande:

    Ja men bälte är bra. I förebyggande alltså. För när du rör dig så röra bäckenet och smärtan kommer sen till kvällen, när man håller sig stilla. Bälte håller ihop bäckenet så det inte rör sig så okontrollerat, så det lindrar helt klart.

    Alvedon så du kan somna?

    En varm vetekudde på när man lägger sig är sååååå skönt.

    Nu vet inte jag om det finns något, men kanske värt att kolla på Apoteket om de har något typ av linement man kan använda som gravid.


    Tack för tips! Ska försöka få tag på ett bälte.

    Vetekudde kör jag med. Det är skönt och lindrar i alla fall för stunden :)
  • Anonym (Foglossning)
    Hbhn skrev 2018-01-30 16:22:39 följande:

    Usch, låter hemskt! Så illa har inte jag det och det är jag glad för! Har du varit sjukskriven länge?


    Ja några veckor. Vi har testat allt, bälte med. Funkade inte för mig, det beror tydligen på var den värsta smärtan sitter. Bältet har ju noll funktion över blygdbenet till exempel. Men hoppas något kan hjälpa dig!!
  • Zaxika

    Använder du någon kudde eller liknande mellan knäna när du sover?

    Det ger en mer avslappnad sovställning och provocerar inte bäckenet lika mycket.

  • Anonym (ABC)
    Anonym (Foglossning) skrev 2018-01-30 16:59:40 följande:

    Ja några veckor. Vi har testat allt, bälte med. Funkade inte för mig, det beror tydligen på var den värsta smärtan sitter. Bältet har ju noll funktion över blygdbenet till exempel. Men hoppas något kan hjälpa dig!!


    Varför har den ingen funktion där?

    Enligt min bm ska man ha det långt ner och hårt åtspänt, nere runt blygdbenet alltså. Så det hamnar halvvägs ner på skinkorna. Då borde det ju stabilisera blygdbenen likaså.

    Men det finns väl också olika bälten också har jag förstått det? Jag har bara ett ganska smalt som är som ett jättestort resårband
  • Anonym (V.14)

    Jag har varit sjukskriven sen v.14 pga av foglossningen så jag vill just nu att ungen bara ska komma ut innan ja sliter alla hårstrån av mig. Första veckorna satt det bara i rygg slutet och då gick det väl an man kunde lindra med Alvedon och bältet gjorde även nytta . Sen kom det som ett brev på posten och satte sig i hela underlivet. Sen v.22 kan jag inte gå utan kryckor och jag har maxdos på citodon jag jibbar inom vården så bita ihop o jobba har tyvärr inte funkat som tur är har inte försäkringskassan krånglat en enda gång det är väl det enda positiva.haha

Svar på tråden Gnäll om foglossning. Hur gör ni?