• Natta.A

Ni som haft D-vitamin brist se hit!

Finns det någon här inne som tar d-vitamin ? Mårni bättre nu ? Hur mådde ni innan ? Vad hade ni för

värde? Jag har 56 och man ska ha mellan 50-178 enligt Werlabs.Men många menar att man ska helst ligga mellan 75-125 . Jag är alltid trött hur mycket jag ens sover ochvar ingen ork till något. Funderar på att börja med d-vitamin då 56 inte är så högt nästan på gränsen till lågt (under 50 är brist)

Dela gärna med er av era värden, vilken dos ni tar, och vart köper man dessa tillskott vilka är bäst? Hur har livet förändrats efter stt ni börjat med de ?

• Svar på tråden Ni som haft D-vitamin brist se hit!
  • Kusin  Vitamin

D-vitaminer får du bäst från solen.
    Gå ut under helgen så stiger det - (om du inte har mörk hud)
    Men ta gärna en sådan 10Vitaminer och mineraler från ICA
    Kan ju vara brist på järn ? magnesium ? C-vitamin ?

Höjer du lite på hela spectrumet så skadar det inte

• Almina
    Kusin Vitamin skrev 2018-01-30 16:06:43 följande:

Så här års står solen så lågt att man inte får D-vitamin från solen. I övrigt har jag ingen erfarenhet, men testa något och se, så märker du ju om du känner skillnad!
  • IsDimma

Jag äter dessa (finns billigare på andra ställen tror jag) www.apotea.se/puori-d3-120-kapslar.

Äter två om dagen sep-april/maj. Håller mig flytande på vinterhalvåret

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • IsDimma

Jag var dödligt trött innan jag började med d-vitamin tillskott. Spelade ingen roll hur mycket jag sov, rörde på, åt bra osv. Trött hela vintern.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Anonym (Loa)

Studier visar att man inte tillgodogör sig d-vitamin från solen särskilt mycket alls efter 35/40-årsåldern någonting. Dessutom så behöver man ju exponera rätt mycket hud, och det gör vi knappast på vintern här. (Vet inte hur gammal ts är)

• Anonym (Loa)

Studier visar att man inte tillgodogör sig d-vitamin från solen särskilt mycket alls efter 35/40-årsåldern någonting. Dessutom så behöver man ju exponera rätt mycket hud, och det gör vi knappast på vintern här. (Vet inte hur gammal ts är)

• Natta.A

Är 24 år och har inte varit ute så mycket utan har varit mestadels hemma ! Har nu beställt hollister 5000ie d-vitamin ! De från apoteket har ju en väldigt låg dos . Vill komma upp i bra värden närmare 100 och förhoppningsvis må bättre.

• Anonym (Misshe)

Vitaepro har massa D-vitaminer, även C och E och omega 3 som är hämtad från calamari (bläckfisk) funkar super, blir mkt piggare, även om jag bara är 35 så äter jag din även i förebyggande syfte tills jag blir äldre. Går reklam på tv nu där dom har erbjudande för halva priset :)

• mammalovis

Tyvärr låg journaltjänsten på 1177 nere så jag kan inte plocka fram några värden idag. 

Min historia inom vården började egentligen med att jag upptäckte en (snäll långsamväxande cancer)knöl på sköldkörteln så halva opererades bort för 1,5 år sedan. Tyvärr klarade jag mig inte på min kvarvarande halva utan fick börja med Levaxin då kroppen blev helt knäpp. Jag hade mensstart jätteofta, tappade boken/mobilen i ansiktet, då jag gick från lite trött till sovande så snabbt att jag inte hann märka det. Minnet blev oerhört sämre, jag frös om låren invärtes typ, orkade knappt uppför 3 trappor, ont i lederna, blev jättearg för ingenting mm.

Levaxinet gjorde att många symtom försvann, men helt bra blev jag inte. Vid operationen kan de lyckas komma åt bisköldkörtlarna som styr kalkproduktionen, men det tror de inte har hänt. Sedan strulade det med en läkaruppföljning och jag fick ringa min kontaktsjuksköterska och påtalade att jag fortfarande inte mådde normalt. Hon råkade då se att jag låg lite lågt i kalket. Detta frågade jag läkaren om, som då även kollade d-vitaminet. Klart och tydligt i min journal stod det konstaterad d-vitaminbrist för ett antal år sedan. Jag blev då insatt på kalk och d-vitamin i 3 månader och blev lite piggare. Sedan fick jag lämna nytt d-vitaminprov som var bra. Läkaren ansåg att jag kunde sluta med d-vitaminet i mitten på juli.

Sedan började jag jobba i augusti. På torsdagen innan jag började jobba på måndagen promenerade vi till min dotters förskola ca 1 km bort. På kvällen fick jag sedan som träningsvärk som inte gick över på flera månader. Dessutom fick jag som sockerdricka i benen på t ex natten. Jag orkade knappt röra på benen på vissa rastvakter, främst på eftermiddagen. Så jag sökte min läkare, men då han har hand om cancerkontrollerna fick jag söka vc som inte hade några tider när jag kunde på ytterligare veckor. Sedan har jag blivit insatt på Calshiew igen. Lite bättre mår jag, än utan Calshiew. Nu har jag ytterst sällan pirr i benen igen. Träna är inte aktuellt, men jag går mycket i vardagen. Stödstrumpor använder jag nästintill dagligen.

Minnet är väl sådär, tröttheten kommer i perioder, jag är lättstressad, så helt bra mår jag väl inte. Min läkare ser bara att mina provsvar på ämnesomsättningen är bra, så då skriver han i journalen att patienten mår bra, men det är ju hans upplevelse. Så länge inte minnet är blankt är han nöjd ... Så jag har svårt att säga vad som är vad.

• Natta.A
    mammalovis skrev 2018-01-30 20:20:36 följande:

Tyvärr låg journaltjänsten på 1177 nere så jag kan inte plocka fram några värden idag. 

Min historia inom vården började egentligen med att jag upptäckte en (snäll långsamväxande cancer)knöl på sköldkörteln så halva opererades bort för 1,5 år sedan. Tyvärr klarade jag mig inte på min kvarvarande halva utan fick börja med Levaxin då kroppen blev helt knäpp. Jag hade mensstart jätteofta, tappade boken/mobilen i ansiktet, då jag gick från lite trött till sovande så snabbt att jag inte hann märka det. Minnet blev oerhört sämre, jag frös om låren invärtes typ, orkade knappt uppför 3 trappor, ont i lederna, blev jättearg för ingenting mm.

Levaxinet gjorde att många symtom försvann, men helt bra blev jag inte. Vid operationen kan de lyckas komma åt bisköldkörtlarna som styr kalkproduktionen, men det tror de inte har hänt. Sedan strulade det med en läkaruppföljning och jag fick ringa min kontaktsjuksköterska och påtalade att jag fortfarande inte mådde normalt. Hon råkade då se att jag låg lite lågt i kalket. Detta frågade jag läkaren om, som då även kollade d-vitaminet. Klart och tydligt i min journal stod det konstaterad d-vitaminbrist för ett antal år sedan. Jag blev då insatt på kalk och d-vitamin i 3 månader och blev lite piggare. Sedan fick jag lämna nytt d-vitaminprov som var bra. Läkaren ansåg att jag kunde sluta med d-vitaminet i mitten på juli.

Sedan började jag jobba i augusti. På torsdagen innan jag började jobba på måndagen promenerade vi till min dotters förskola ca 1 km bort. På kvällen fick jag sedan som träningsvärk som inte gick över på flera månader. Dessutom fick jag som sockerdricka i benen på t ex natten. Jag orkade knappt röra på benen på vissa rastvakter, främst på eftermiddagen. Så jag sökte min läkare, men då han har hand om cancerkontrollerna fick jag söka vc som inte hade några tider när jag kunde på ytterligare veckor. Sedan har jag blivit insatt på Calshiew igen. Lite bättre mår jag, än utan Calshiew. Nu har jag ytterst sällan pirr i benen igen. Träna är inte aktuellt, men jag går mycket i vardagen. Stödstrumpor använder jag nästintill dagligen.

Minnet är väl sådär, tröttheten kommer i perioder, jag är lättstressad, så helt bra mår jag väl inte. Min läkare ser bara att mina provsvar på ämnesomsättningen är bra, så då skriver han i journalen att patienten mår bra, men det är ju hans upplevelse. Så länge inte minnet är blankt är han nöjd ... Så jag har svårt att säga vad som är vad.

Vad tråkigt och höra ! Hoppas verkligen du mår bättre snart . Jag skulle nog gå till läkaren och kolla upp järn , magnesium och kolla d- vitamin värdet ! Det kan påverka så mycket kolla upp vitaminer och mineraler, tycärr måste man stå på sig och tjata till sig prover nu för tiden. Förresten hur upptäcktes cancern på sköldkörteln? Så bra att det fick att ta bort i tid ??!
Svar på tråden Ni som haft D-vitamin brist se hit!