Trotsig, grinig och uppkäftig..
Jag är så trött.. det känns som att vad jag än gör så blir det bara fel. Min son, nyligen fyllda 10 år, åk 4, är så grinig konstant. Eller snarare så fort jag ber honom om någonting. Han surar över skolan, tycker den är tråkig och jobbig. Påstår att han hatar vissa lärare då de ställer krav och sätter gränser.
Vid läxläsning blir han arg efter bara en liten stund och börjar gnälla. Påstår att jag tycker att han inte kan någonting. När det inte alls är så. Jag försöker peppa, hjälpa, motivera.. ja, allt för att läxan ska bli så rolig som möjligt.
Men det bästa han vet är att spela tv-spel eller titta på datorn. Han blir nästan alltid hysterisk när jag ber honom avsluta och han ber snälla snälla mamma, bara tills...
Dumt nog ger jag honom tid att avsluta, ibland alldeles för mycket tid. För att jag tror att jag ska få igen den godheten sen, men det kan jag ju fet glömma!!
Nästan alltid följer jag honom upp till sängen och säger godnatt. Men de gånger han surat ihop för något, oftast förstår jag inte ens vad som hänt, ber han mig att inte följa med upp..
Han har kompisar, de kommer hit titt som tätt. Men han frågar aldrig efter kompis när de inte är här. Inget blir på hans initiativ. Då vi ska göra något, typ bada, åka slalom, bio eller annan ROLIG aktivitet blir han alltid arg och sur för att han vill vara hemma.
De två andra syskonen är inte alls så, de hittar gärna på och vill vara med. Läxorna är inget problem och allt flyter oftast på..
Men med äldsta sonen känner jag mig maktlös