• Hejida1989

Pepsi Max / coola zero under graviditet

Ärligt? Tror ni det är farligt? Cancerframkallande?

Livsmedelsverket går ju ut med att det ska vara okej att dricka det. Och får alla som har diabetes cancer, och deras barn? Jag hör ingen som har diabetes fått rådet att inte använda lightprodukter under graviditet men sedan kommer "hatatillsatser" människor och påstår att man får cancer och att det är nervgift.

Jag känner lite så att det är så att Livsmedelsverket blir informerade av "säljarna" till lightprodukterna att de inte är farligt när det egentligen är det bara för att fortsätta sälja varan och tjäna pengar, varför står det då om tobak att man inte ska använda det, samma med Ipren tabletter och vissa andra livsmedel.

• Svar på tråden Pepsi Max / coola zero under graviditet
  • Anonym (Men nej)

Fast livsmedelsverk granskar själva innehållet i produkterna och rekommenderar därefter. Du kan ju inte gå dit och bara ?eh här! Detta är skitbra när man är gravid? och så skriver dom det i rekommendationerna.

Du kan definitivt dricka lightcola när du är gravid. Med måtta, precis som allt annat.

Och nej, givetvis får inte alla med diabetes cancer för att de äter och dricker sötningsmedel. Herregud.

• SofieJ

Oj, tobaks- och iprentillverkarna måste bara ha missat att informera om att det är okej att ta när man är gravid. Eller?

• Krusbärskompott

Det är inget tvång på att dricka cola zero under graviditeten. Det är inget som livsmedelsverket avråder ifrån men känner man själv att man inte vill är det väl bara att dricka något annat istället? Jag förstår inte problemet.

• Hejida1989

Glömde skriva till "OM det är så att Livsmedelsverket blir informerade av säljarna ...." nej men jag blir så trött på att vissa häver ur sig att man får cancer av lightläsk, å så sitter diabetikerna och har lixom inget val. Livsmedelsverket går ut med att det är ok men ändå skriver folk överallt på forum " att det är jättefarligt" jag undrar kan man lita på Livsmedelsverket? Vissa säger att Livsmedelsverket blir informerade om en vara kan vara farlig ifrån "säljaren" ex Coca-Cola, att dom säger det är ofarligt och Livsmedelsverket skriver ut det för det. Men varför står det då om typ nikotin mm att det är farligt isåfall? För det är ju också något som säljer stort.

Vill veta varför folk skriver ut att det är farligt fast Livsmedelsverket säger att det är ok.

Själv drack jag mycket lightläsk under graviditet och får ångest av dom som få säger det är farligt fast jag själv litade på Livsmedelsverket.

Känns som om de skulle vara så farligt så skulle ju alla diabetiker dött i följdsjukdomar som cancer isåfall, och inte blivit rekomenderade att skaffa barn pga dom måste äta light.

• SofieJ

Det finns ju alltid foliehattar och konspirationsteoretiker som anser att myndigheter blir mutade av företagen för att säga än det ena, än det andra. Jag tror att risken är rätt liten att Livsmedelsverket skulle vara korrumperat. Sen är ju det mesta skadligt i överdrivna mängder, så självklart ska man vara försiktig. Jag dricker själv lightläsk, ca ett glas om dagen nu när jag är gravid. Har inte blivit attackerad av någon hatare än så länge. Jag väljer att lyssna på Livsmedelsverket och inte på fjantar på nåt forum (som här ;))

• Iowhannah

Det är väl så att folk säger att det är farligt för att de har missat forskningen, som kom för något/några år sedan, som visade på att aspartam (och acesulfam K) INTE orsakar cancer. Det påverkar knappt blodsockret (om jag minns rätt), men det kan göra att man blir mer sötsugen eftersom hjärnan ställer in sig på socker.

• Anonym (Men nej)
    Iowhannah skrev 2018-01-31 15:06:25 följande:

Det är väl så att folk säger att det är farligt för att de har missat forskningen, som kom för något/några år sedan, som visade på att aspartam (och acesulfam K) INTE orsakar cancer. Det påverkar knappt blodsockret (om jag minns rätt), men det kan göra att man blir mer sötsugen eftersom hjärnan ställer in sig på socker.

Stämmer! Man måste dricka typ 10 liter zero-läsk om dagen för att det ska bli farligt!
Svar på tråden Pepsi Max / coola zero under graviditet