• fan och hans moster

    Nu ska magen tillbaka! Ska vi träna tillsammans?

    Hej!

    Jag fick mitt andra barn för tre månader sedan och nu ska min mage återfå sin forna glans, så gott det går. Jag tycker att det är astråkigt med träning och speciellt sådan dryg hemmaträning där man gör övningar efter övningar och blir avbruten stup i kvarten av barnen... Så, jag tänkte att vi säkerligen är fler som sitter i samma båt och kanske kan peppa varandra.

    Lite bakgrund om mig och min mage:
    Jag är nu 31 och födde båda barnen med kejsarsnitt. Har hört att det kan vara lite extra jobb för magmusklerna att hitta tillbaka till varandra eftersom de har separerats lite extra med manuellt våld av tänger när de öppnar magen. De har inte snittat genom musklerna, så som jag fattar det.

    Min mage har alltid varit ganska platt, jag är tunn och smal i kroppen, men har typ aldrig tränat något. Nu däremot har jag en bulle till mage som börjar vid naveln och neråt. Min vikt är +2 kg jämfört med innan graviditet men de kilona behöver jag då jag egentligen är för tunn. En snittvalk finns där också men jag räknar med att inte bli av med den. Ett plus om den blir mindre dock! Magen är plattare på morgonen och bulligare på kvällen. Jag köpte en gördel från GlamMom som sitter sådär... Den vill gärna ovanför snittvalken och trycker där så det ä inte så bekvämt att alltid behöva gå runt och dra ner den, men magen är betydligt plattare om jag använder den hela dagen. Däremot har jag inga bristningar och huden är slät om än lite slapp runt naveln. Huden drar väl fortfarande ihop sig allt eftersom tiden lider, antar jag.

    Lite funderingar:
    Jag har provat om jag har magmuskeldelning men är osäker vad som gäller. Jag har "ok" delning, dvs max 2 cm, på förmiddagen. men eftersom magen ju blir större till på kvällen så antar jag att magmusklerna slappar till sig allt eftersom dagen lider... Räknas det som delade magmuskler då? För de är ju inte så på morgonen. Eller ska de vara delade redan på morgonen om det ska räknas som delning. Fenomenet kallas för Diastasis recti, ni som vill googla. Jag hittar inget riktig svar på det.

    Jag tänkte prova den beryktade Mammamage-appen. Jag laddade hem den nyligen men har ännu inte provat den. Jag har även titta lite på Tuplermetoden men jag förstår inte hur man hinner och orkar med att suga in magen typ 1000 gånger per dag eller vad det nu behövdes. Jag har fullt upp med barnen och då kan man ju inte sitta och koncentrera sig på hållning och andning haha...

    Fler som vill joina mig? Hur är det med era magar? Några som redan fått ordning på magen? Hur blev resultatet? Hur länge tog det? Använde ni gördel och i så fall hur länge? Kom gärna med tips, råd och vidare funderingar! Allt av värde är bara bra.

    Ni får gärna lägga in magbilder, gärna före och efter om ni har. Jag ska se om jag lyckas få in någon bild jag också, ska bara hinna ordna det.

Svar på tråden Nu ska magen tillbaka! Ska vi träna tillsammans?