• Humlan88

Kan stress orsaka missfall?

Är i v 12-13 nu. Otroligt orolig för missfall. Tänker på de konstant, så fort de blir lite blött av nån typ flytning lr nåt blir jag helt kall och måste springa till toaletten. Jag jobbar inom vården och stressar ganska mycket, jag undrar om stress kan orsaka/ framkalla missfall? :(

• Svar på tråden Kan stress orsaka missfall?
  • Charlieellerså

Jag tänker att merparten av jordens befolkning lever under mycket pressade lägen med krig, svält osv men får ändå många barn. Har inget vetenskapligt belägg för det men tror att stressen ska vara ganska extrem för att påverka så det blir missfall

• Ebo88

Jag tror inte den sortens stress kan leda till missfall, det finns många gravida kvinnor som jobbar inom vården. Fast jag hat ingen medicinsk kunskap!! Desto längre in du kommer i din gravidiet så kan du prata med din chef om att hon eller han kan omplacera dig till exempelvis receptionen. Min bästa kompis jobbar på akutröntgen och hon blev inte sjukskriven förrän v.29 och då väntade hon tvillingar. Men som sagt, hennes chef placerade henne i receptionen så hon skulle slippa springa och stressa samt undvika tunga lyft.

Prata med din bm över din oro

• Dahlia02

Jag tycker du ska prata med någon professionell då du skapar nya trådar varje dag känns det som. Eller prata med vänner, familj. Försök att slappna av. Du behöver inte starta tråd efter tråd heller utan om du väldigt gärna vill ha andras upplevelser och erfarenheter så kan du googla så lovar jag att det redan finns massor av trådar om precis samma saker du önskar prata om! Menar BARA väl, och önskar dig lycka till nu.

• beso

Halloj! Jag har haft extremt mkt stress o ångest i mina tre tidigare graviditeter o varit väldigt orolig det skulle framkalla mf. Men alla tre har överlevt o mådde superduper bra dessutom! :) Dom två som inte hade kolik va dessutom som lugna goa filbunkar! ;)

• Charlieellerså
    Humlan88 skrev 2018-01-31 18:56:09 följande:

Finns de nån på VC man kan få tala med?

Det brukar finnas någon slags psykosocial enhet knuten till vårdcentralerna.
  • beso

På vissa vc finns det. Dom kan skicka remiss annars. Tyvärr är det ofta rätt lång väntetid på många ställen tror jag. Kanske kan mvc remittera?
  • Jag är bara jag
    Här finns det psykolog/kurator knuten till förlossningen man kan få prata med. Fråga din b.m.
Svar på tråden Kan stress orsaka missfall?