• halfbaked

    BabyBjörn ONE eller Ergobaby 360?

    Till ettan hade jag en babybjörn original (?). Bar i ca 10-11 månader. Den var iaf inte ergonomisk för barnet och inget höftstöd för föräldern. Använde mkt bärsjal när ettan var under 5 mån också så har en bärsjal jag tänkt återanvända.

    Nu väntar jag tvåan och hade tänkt köpa en ny bärsele. Funderar på vilken som är bäst? Vill kunna bära framåt när barnet blir äldre (ettan vägrade bli buren inåt f.om. 5-6 mån). Sambon som är lite större ska få plats att bära barnet i selen (han kan inte bära i sjal för den är för kort).

    Vad rekommenderar ni? Har varit inne på en BabyBjörn One men sen läser jag överallt att Ergobaby är bättre. Haft bekanta som haft Ergobaby men den verkar så... tygig? Vad tycker ni jag ska satsa på? Är ju ändå en del pengar man ska lägga ut för den

  • Svar på tråden BabyBjörn ONE eller Ergobaby 360?
  • GAndrea

    Jag har en BabyBjörn One och är supernöjd. Den har varit toppen från typ nyfödd till nu. Hon är 24 mån och väger 10 kg. Anledningen till att jag inte bär längre är att jag är gravid och får sammandragningar.

    Jag har aldrig testat en ergo baby 360. Är det den man måste ha spädbarnstillägget till? I så fall ser jag det som en negativ del. Att man måste komplettera med något extra. Sen ska ju ergo baby vara ergonomisk och baby björn är inte. Men att vara ergonomisk är inte ett skyddat begrepp och baby björn one är deras mest ergonomiska sele, med brett säte och hyfsad M position/grodposition.

    Sen har både farmor, mormor och pappan burit i vår baby björn. Alla är av varierande storlek och har tyckt att det är bekvämt och lätt att ställa in.

  • fjanten

    Har en ergobaby 360. Bär både tvååringen (14,3kg) och ettåringen (15kg) i den. Fungerar både för mig på ca 170cm/58kg som för min man på 185cm/90kg.

    Hade en babybjörn one till första när han föddes, men den var verkligen inte bekväm för oss! Fick ont både i axlar och rygg, och tyckte definitivt inte att det gick att ställa in den särskilt väl.

    Sålde den och köpte ergo 360. Vilken skillnad! Barnen sitter bättre, och för oss fungerar det att bära långa sträckor! Spädbarnsinlägget köpte jag med i paketet, och det var inga problem att använda det i två månader... Nå, allt som allt är den riktigt bra för oss

  • Carambolan

    Ergobaby alla gånger. Men jag hade inte köpt 360 utan istället adapt eller omni som inte behöver spädbarnsinlägg.

  • Let it Rain

    Hade aldrig satsat på en BabyBjörn. I princip alla jag kommit i kontakt med som har köpt den är missnöjda och går sen över till ErgoBaby. Har fått frågan hur jag orkar bära flera timmar per dag nu när sonen väger 14 kg, och svaret är just att ErgoBaby är så pass ergonomisk att inte ens jag som har ryggbesvär känner att den är påfrestande.

Svar på tråden BabyBjörn ONE eller Ergobaby 360?