• MrsVI

    11 veckor och vill bara sova på mage

    Har en liten tjej på 11 veckor som enbart kan sova ifall hon sover på mage. Vet att bvc sagt att bebisar inte ska göra det förrän dom kan vända sig själva, men tänker att det är väl bättre att hon sover på mage än inte alls?!

    Jag är inte orolig över att hon sover på mage, men hon vill bara sova om hon sover på någon, så jag har nu legat och sovit med henne över magen i 5 veckor. Kan det vara en fas? Eller finns det något bra sätt att få henne att sova i sin vagga istället för på mig alltid? Har testat att lägga ner henne efter hon somnat men då vaknar hon direkt. Eller är detta vanligt?

  • Svar på tråden 11 veckor och vill bara sova på mage
  • Snuttis2

    Känner igen mig!

    Bvc kan aldrig rek annat än enligt socialstyrelsen riktlinjer mot plötslig spädbarnsdöd därav kommer de aldrig godkänna magläge som något bra.

    Har själv en son på snart 6 månader som vägrade att sova själv och ligga på rygg. Kämpade med ligg vagnen o spjälsängen o babynest men han bara skrek så fort jag la ner honom. Så Jag sluta kämpa o satt o sov med honom de första kanske 8-10 veckorna. Han sov på mitt bröst på mage. Sen hade jag honom i sjal på dagarna så han fick maximalt med den närhet han efterfrågade.( o jag händerna fria) När han blev större o började kunna vända sig lite grann så vågade jag börja liggamma istället . Då åt han liggandes på sidan o sen vända jag sakta över honom mot rygg när han somnat om. Har faktiskt fungerat mkt bra en tid. Numera tränar vi att gå från samsovning till enskilt i spjälsäng - det går sådär men han acceptera dock att sova i vagnen nu! Jippi!

    Jag har tagit mkt hjälp av min syster som är läkare i detta o hon har coachat mig att ryggläget absolut är det bästa men att det finns fler faktorer som är avgörande ex att bebisen inte får bli för varm, inte använda tjocka kuddar o täcken i miljön, inte dricka alkohol eller röka o gärna använda napp. Så möt ditt barns behov med närheten den efterfrågar så han eller hon blir trygg o försök uppfylla så många generella riktlinjer du kan för att garantera säkerheten!

  • Snuttis2

    Tro mig det är fullt normalt men det är inte de barnen man läser om eller träffar på babycafe där sover alla hela nätterna sjölva från 1 veckan : )

  • mso

    Min äldsta sov endast i famnen de första tre-fyra veckorna. Så fort vi lade henne på rygg så gallskrek hon. Oavsett om det var på skötbordet eller sängen.
    Efter några veckor av att knappt ha sovit så lät vi henne sova på mage. Vår BVCsköterska var 60+ och tyckte att så länge vi höll lite extra koll på henne så var det inga problem. När vi var små så sov ju vi på mage, och överlevde...
    Min systerdotter är likadan, och syrran har fått lika mycket skit för det som jag fick. Inte av BVC då, utan av folk på stan, bekanta osv.

    Så håll lite extra koll på henne bara.

  • MrsVI

    Tack snälla för svar! Känns skönt att höra också att det inte bara är vi som har det såhär, även fast det känns så oftast. Idag har hon kunnat ligga på magen i soffan och sova sålänge jag suttit bredvid, så det är ju alltid något. Jag ammar inte, så blir svårt att liggamma för min del :)

  • nnnnnnnn

    Testa att lägga barnet på sidan. Det är ett rent magläge som ger ökad risk för plötslig spädbarnsdöd, övriga lägen ger minskad risk.
    Vi lade barnen på sidan, uppbullade med rullade badlakan framför och bakom, då sov de gott.

  • Snuttis2
    nnnnnnnn skrev 2018-02-01 18:21:09 följande:

    Testa att lägga barnet på sidan. Det är ett rent magläge som ger ökad risk för plötslig spädbarnsdöd, övriga lägen ger minskad risk.

    Vi lade barnen på sidan, uppbullade med rullade badlakan framför och bakom, då sov de gott.


    Gjorde lite liknande, rullade en liten handduk som jag la i maghöjd mellan oss för att han inte skulle komma för nära och/eller rulla på mage o inte ta sig upp!
Svar på tråden 11 veckor och vill bara sova på mage