• Anonym (Vill sova)

Få 6-månaders att sova i spjälsäng

Hej!

Har en snart 6 månader gammal liten kille som sovit i vår säng sedan han föddes. Nu sover han rättså dåligt och krafsar runt så jag tycker det börjar bli dags för honom att börja sova i sin egen säng.

Önskar därför lite tips på hur man smidigast gör den övergången.

Han har alltid liggammats till sömns både vid nattning på kvällen och vid alla uppvak (2-4) under nätterna. Det går ju inte att fortsätta med nu när han ska sova någon annanstans än i vår säng, så tänker att jag sitter och ammar honom istället. Men sen? Han har hittills inte kunnat somna själv varken i vår eller sin säng. Har ni några tips på hur man vänjer dom vid att sova själva?

• Svar på tråden Få 6-månaders att sova i spjälsäng
  • Anonym (Misse)

Följer denna tråd. Har samma "problem" själv. :)

• Anonym (Vill sova)
    Anonym (Misse) skrev 2018-01-31 21:45:42 följande:

Följer denna tråd. Har samma "problem" själv. :)

Ja det är knepigt. Storebror sov i egen säng från början så vi behövde aldrig lära honom sova själv...
  • Anonym (Tjej)

Flaska ersättning i sängen vid läggdags funkade på mitt barn. Borde funka om han är van att amma till sömns.

• Anonym (Vill sova)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-31 22:35:37 följande:

Flaska ersättning i sängen vid läggdags funkade på mitt barn. Borde funka om han är van att amma till sömns.

Ja det är en god tanke. Men han tar inte flaska än... snart kanske, men han spottar ut direkt oavsett om det är mjölk eller ersättning i flaskan.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Vill sova) skrev 2018-01-31 22:40:13 följande:

Ja det är en god tanke. Men han tar inte flaska än... snart kanske, men han spottar ut direkt oavsett om det är mjölk eller ersättning i flaskan.

Börja vänja genom att söva med amning i er säng och när han halvsover så byt mot flaska... Eller napp om ni hellre vill det så han vänjer sig sovätande. Ha bröstmjölk i först om han är ovan vid ersättning. Sedan blir det lättare när han tar flaskan.

Eller lyft över i spjälsängen när han somnat.
  • Anonym (Vill sova)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-31 22:56:49 följande:

Börja vänja genom att söva med amning i er säng och när han halvsover så byt mot flaska... Eller napp om ni hellre vill det så han vänjer sig sovätande. Ha bröstmjölk i först om han är ovan vid ersättning.

Ja det kan vi faktiskt testa!
  • Anonym (Tre)

Min första var bara att amma och sedan lägga ner i spjälsäng så sov han vidare. De andra två vaknade direkt så dom sov med mig tills dom slutade amma. Drygt ett år bara så inga problem. Bara mysigt.

• Anonym (Misse)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-31 22:35:37 följande:

Om

Och om h*n alltid ratat allt vad flaska och napp heter, och dessutom hatar ersättning och välling? :)
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Misse) skrev 2018-02-01 08:55:09 följande:

Om

Och om h*n alltid ratat allt vad flaska och napp heter, och dessutom hatar ersättning och välling? :)

Lägg i spjälsäng med nedfällbar sida. Sitt obekvämt bredvid och amma tills han somnar. Smyg upp och fäll upp sidan :S
  • Anonym (Misse)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-02-01 22:27:06 följande:

Lägg i spjälsäng med nedfällbar sida. Sitt obekvämt bredvid och amma tills han somnar. Smyg upp och fäll upp sidan :S

Har inte spjälsäng med nedfällbar sida. Och hon är 9 månader så sängen är på lägsta läget.
Svar på tråden Få 6-månaders att sova i spjälsäng