• Lyckafar

Skulle behöva input..

Hej, jag behöver verkligen få skriva av mig.

Min sambo och jag åkte ihop tidigare idag om att hon tycker jag ska hjälpa till på natten mer. Det köper jag att hon behöver.

Jag jobbar och hon är föräldraledig.

Jag tar våran son direkt jag är ledig(jobbar skift) mellan amningarna så hon får sova.

Sen på natten brukar hon väcka mig för att jag ska byta en blöja, eller hämta något, eller trösta honom om han bara behöver närhet.

Detta gör jag i princip varje natt, men jag klagar inte, det är en del av resan som medförälder!

Men jag klarar inte av att göra ännu mer på natten.

Jag gör all mat, all städning, all tvätt, all handling, ja allt som vi annars delar på.

Jag förringar inte det min sambo gör, jag vet att det inte är någon "ledighet" att vara hemma med en 7veckors bebis.

Men jag tycker det är tråkigt att känna mig kass för jag inte orkar hjälpa till mer på natten.

Hur gör andra?

• Svar på tråden Skulle behöva input..
  • Fnollet

Nu har jag inte barn så kan inte tala från egen erfarenhet, men jag tycker inte du ska känna dig kass för det låter som om du anstränger dig hårt och ger all kraft du har för att hjälpa ditt barn och din fru.

En sak jag tänker på när jag läser det du skriver, är föräldraledighet. Man får föräldrarledighet för att det är svårt att klara arbeta samtidigt som man tar hand om ett spädbarn. Om man inte får den vila man behöver när man arbetar så går man snabbt in i väggen. I nuläget har din fru föräldraledighet medans du jobbar, vilket innebär att hon får möjligheten att lägga sin arbetstid på ert spädbarn istället för att behöva arbeta. Jag förstår att det är väldigt tungt att vara spädbarnsförälder och jag förstår att din fru har fullt upp på dagarna med ert barn, men jag tycker samtidigt att du verkar ta det tyngre lastet hemma. Låt oss säga: din fru jobbar 9 h hemma som förälder och du jobbar 9 h på ditt arbete varje dag. De resterande 15 h av dagen bör fördelas jämt mellan er båda. Du får 7,5 timmes vila och 7,5 timmes hushållsarbete/barnskötsel och det samma gäller för din fru. Ni kan försöka dela upp tiden i skift för att se till att ni båda får optimalt med vila/sömn för att orka med den svåra spädbarnstiden utan att det sliter allt för hårt på er. Arbetsbördan bör vara jämt fördelad och rättvis, så jag tycker ni borde sätta er ner och se hur mycket tid ni båda lägger ner hemma och därefter formulera något form av schema för att få en fungerande rytm för er båda. Efter ni gjort det så ser ni nog också tydligare ifall du borde hjälpa till mer under natten, eller ifall din fru kanske borde hjälpa till mer mef hushållet under dagen. Då behöver ingen av er känna sig kass eller bära på skuld om ni ser att ni jämt förfelar arbetsbördan.

Som sagt är jag ingen förälder, men jag hoppas ändå att det jag skrev kan vara till någon nytta för dig.

Hoppas det går bra för er :)

• blomman 2

Verkar inte rättvist någonstans. Jag är själv förälder och blev ensam tidigt i graviditeten vilket innebar att jag tog allt, förstås. Kanske jag hade ett lätt barn, men inte var det speciellt svårt att ta hand om ett spädbarn som mest sov och åt hela dagarna. Jag hann med dubbelt så mycket som när jag arbetade. Det som absolut hade varit skönt = lyx hade varit om någon hade handlat maten. Så med det sagt så vore en jämnare arbetsfördelning mellan er göras. Som jag ser det så är det väll bra om du fortsätter att handla maten, din fru lagar den, en diskar, den andre tar hand om tvätten under tiden. Sedan får man ha en öppen kommunikation ang dammsugningen och det andra...Känns lite som att din fru är lite bortskämd faktist. Eller så är det bara jag som är van att ta väldigt mycket ansvar helt enkelt. Men det är aldrig rätt behöva ta alla hushållssysslor när man bor två vuxna under samma tak, med barn eller utan.

• Waddafukz

Bebisen är 7 veckor. Hon kanske inte är helt återhämtad efter förlossningen.. Kanske hon är deprimerad eller har blodbrist?

Och det är även viktigt att den föräldralediga får sova, där är fet också lätt för väggen annars! Det är inte lätt att bli väckt varje timma för amma, sen ligga med bröstet framme 24/7 och bli stressad av att inte få någonting gjort.

• cyberbabe

Jag tycker inte ni har en ojämn fördelning. Du som arbetar på dagarna behöver din sömn, personen som är föräldraledig kan ta igen förlorad sömn dagtid så mycket lättare.

Jag och min man har valt att göra såhär:

Jag tar alla vardagsnätter, ibland blir han störd av oss och då går han ner och lägger sig på soffan för att få sin sömn.

Vi är föräldralediga ihop varje fredag så natten mellan Tors-fre är det min tur att sova, fredagsnatten tar jag över och lördags natten han. Vår son är 9 månader så ammar inte.

Jag storhandlar varje måndag och då har vi tillsammans planerat hela veckans måltider så jag vet precis vad som ska handlas, går mycket snabbare så.

Större delen av städningen tar jag eftersom jag ändå är hemma och tycker det blir en hel del ?död-tid? när sonen sover.

Storstädning gör vi tillsammans, men behövs inte särskilt ofta då jag håller undan det värsta, dammsuger en dag tillexenpel, tvättar dagen därpå osv.

På vardagskvällarna när min man kommer hem tar han över sonen någon timma så jag får lite egentid och tillexenpel träna, ta ett bad eller bara vara. Han har ju även varit ifrån sonen hela dagen så då får dom lite egentid ihop. När sonen lägger sig för kvällen runt kl 19 får även vi lite egentid ihop innan vi går och lägger oss.

Detta har funkar toppen bra för oss, och inget vi planerat in har bara blivit så att vi skapat denna rutin. Kanske ni kan prata igenom hur ni båda vill ha det och vilka behov ni har? Jag själv kan ibland tycka det är skönt att bara stoppa i ett par hörlurar med lite bra musik när min man kommer hem och sätta mig för att vika tvätt eller vad som helst som inte har med barn att göra. Jag måste få en paus från det en liten stund för att samla energi så att jag orkar med allt.

• mso

Se till att göra upp om ett schema över vem som ska göra vad. Vem är ansvarig för vad vilka nätter osv. Att du handlar är väll rätt naturligt på vägen tillbaka från jobbet. Städning, matlagning och omhändertagandet om barnet bör utöver det delas lika mellan er den tiden som du är hemma från arbetet.
    Jag har aldrig förstått dem som tycker att det är lätt att vara hemma med ett spädbarn. Men det beror ju på barnet såklart. Vår äldsta var extremt high maintenace från dag 1, skulle ha uppmärksamhet konstant, och att bära omkring på henne hela dagarna var det enda sättet att få henne att sluta skrika. Nej, hon hade inte kolik. Då hade vi en deal om att jag fick sova på helgerna, maken på veckorna. När han kom hem från jobbet tog han henne medans jag lagade mat och tog hand om disken.

Om din sambo har förlossningsdepression måste hon få hjälp för det medans du tar hand om allt. 

Svar på tråden Skulle behöva input..