• londonkarin

10-åring sköter inte husdjuret

Dottern har en kanin som hon påstår älska över allt annat. Det visar hon med att glömma att mata den, byta vatten, leka och ge någon som helst uppmärksamhet. Jag har förklarat vid massa tillfällen att den skulle kunna ha det bättre hos någon annan. Då blir hon rasande och gråter och säger att hon älskar honom. Jag har inte hjärta att sälja kaninen. Har sagt till henne vid flera tillfällen och då blir hon lite bättre ett tag, till att sedan gå tillbaka till att glömma igen. Hur får jag henne att inse att det här inte är ok?

• Svar på tråden 10-åring sköter inte husdjuret
  • viseversa

Hon ska inte ha djur. Stackars kanin. Ge genast bort den till någon som sköter om den. Kanske hon fattar att det inte är en jä'vla leksak? Och vadå inte "hjärta att sälja den"? det är en levande varelse som hon inte sköter om ocxh du daltar med dottern!

• alltvarupptaget

Hon måste ju lära sig ansvar. Tar hon inte hand om den så säljer du den. Det är ett djur. Inte en pryl hon kan glömma lite då å då

• SofieJ
    viseversa skrev 2018-02-01 08:26:55 följande:

Hon ska inte ha djur. Stackars kanin. Ge genast bort den till någon som sköter om den. Kanske hon fattar att det inte är en jä'vla leksak? Och vadå inte "hjärta att sälja den"? det är en levande varelse som hon inte sköter om ocxh du daltar med dottern!

Yes!
  • 10oktober

Jag hade gett henne en sista chans men tydligt förklarat att om hon inte sköter kaninen så säljs den. Förklara också exakt vad som ska göras för att den ska vara kvar. Missköter hon den då så är du benhård och säljer på studs.

• meicc
    10oktober skrev 2018-02-01 08:40:08 följande:

Jag hade gett henne en sista chans men tydligt förklarat att om hon inte sköter kaninen så säljs den. Förklara också exakt vad som ska göras för att den ska vara kvar. Missköter hon den då så är du benhård och säljer på studs.

Samma här.

Gör en checklista så hon kan bocka av varje dag allt som ska göras, inklusive lek och gos.
  • EpicNurse
    10oktober skrev 2018-02-01 08:40:08 följande:

meicc skrev 2018-02-01 09:30:59 följande:

Gör en checklista så hon kan bocka av varje dag allt som ska göras, inklusive lek och gos.

Exakt så!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Alvina

Det spelar ingen som helst roll om hon blir ledsen och gråter. Att ha djur innebär ett ansvar som hon måste ta, annars måste du ge bort den till någon annan eller själv ta fullt ansvar för den. Förklara en sista gång att du gör dig av med kaninen en gång för alla om hon inte börjar ta hand om den. Det är ditt ansvar som vuxen att se till att djuret blir väl omhändertaget.

• GAndrea
    meicc skrev 2018-02-01 09:30:59 följande:

Samma här.

Tummen upp!

En kompis till har precis samma problem. Hon gjorde en veckochecklista. Det som ska göras varje dag, varannan eller 1 gång i veckan. Efter några dagar pallade inte dottern mer och bad mamman göra det. Då tog mamman betalt (kommer inte ihåg summa) men det togs från dotterns veckopeng. Någon mer vecka gick. Dottern missade två dagar i rad, utan att be mamman göra det. Då hade mamman redan förberett en blocket annons för både kanin, bur, saker och maten. Hon visade annonsen för dottern och frågade om hon ville lägga till något extra innan hon la upp den. Dottern grät.

Nu har hon skött om den bra i över ett år. Det viktigaste är att din dotter vet vad som gäller och att det finns konsekvenser för om inte gör det. Och att du håller det du lovar/hotar med ;)
Svar på tråden 10-åring sköter inte husdjuret