• Anonym (wot)

Vegetarian med barn?

Ni som slutade äta kött efter ni redan fått barn och introducerat kött, hur gjorde/gör ni nu när ni inte äter det? 

Jag äter inte kött och har inte gjort på 10 år men min sambo har gjort det så barnen har också fått göra det om de velat. Nu efter många år ihop har han slutat äta kött och vi vill egentligen att barnen också äter vegetarisk kost men det är svårt då de helst vill ha korv, köttbullar, köttfärssås och sådant annat ohälsosamt.  Äldsta har börjat tycka om en del vegetarisk mat men långt från allt också blir det att de bara äter tillbehöret istället vilket inte heller känns bra. 

Hur gjorde ni som lyckats? 

• Svar på tråden Vegetarian med barn?
  • Lena

Sojakorv, falafel och anammafärs funkar väl jättebra.

Om de inte åt grytor och liknande innan kommer de ju inte göra det för ni tar bort köttet i dem...

• Anonym (S)

Är inte riktigt en sån person som du vänder dig till men jag svarar ändå.

Jag har varit vegetarian i ca 20 år, maken är det inte. Vi äter mest vegetariskt hemma hela familjen men några gånger i veckan äter de som vill fisk eller kött. Barnen har ingen specialmat på förskolan så det blir ju en hel del mer animaliska produkter för dem.

Vi tänker att de måste få välja själva. Försöker se till att de får med sig en så bra inställning till mat, kroppen och miljön som möjligt hemifrån. De är delaktiga i matlagningen och vi äter varierat. Tycker att det viktigaste är att de gillar mat och äter hälsosamt, sen tror jag att det bara blir fel om man skulle försöka tvinga på någon annan en viss diet. Men som sagt, ni måste ju inte laga kött varje dag bara för att barnen inte är vegetarianer.

• Anonym (S)

Till pasta går det ju att göra goda tomatbaserade såser på linser och bönor som liknar köttfärssås ganska bra om man inte vill köra på typ sojafärs. Till tacos har vi dock ofta vegofärs för att det blir enklare om alla kan äta samma. Jag är personligen inte så förtjust i köttliknande ersättningsprodukter så den mesta vegetariska maten vi lagar är utan sånt. Har ost, ägg, baljväxter, nötter, osv som proteinkällor istället.

Ni kanske inte ska försöka ersätta barnens favoritmat med sånt de uppfattar som dåliga kopior utan istället hitta goda vegetariska recept som de gillar. Pizza (kan baka degen med bönmjöl så får ni mer protein), olika typer av pannkakor (ärtplättar och kesoplättar är poppis här hemma), omelett osv.

Svårt att ge tips när man inte känner barnen. Men att de får vara med och laga maten och välja brukar ju vara ett bra första steg till att de ska vilja äta och testa nya saker.

• Anonym (vad)

Vad lagar ni för vegetarisk mat då? Lagar ni grejer som linsgrytor och liknande kanske det inte är så konstigt att barn inte är jätteförtjusta. 

Vilka sorts vegetariska rätter gillar/ogilla dom?

• Anonym (Vegetarianer)

Jag tror det där hänger lite på vad man vänjer barnen vid. Vi är vegetarianer hela familjen och vi äter mycket grytor med linser och bönor, men även ibland vegetariska produkter som quorn och sojabullar. Barnen gillar det och äter bra för det mesta. Det är väl skolan som de ibland inte ätit så bra då barnen väl inte riktigt gillar alla deras grytor som inte är på samma sätt som jag och min man lagar grytor hemma.

Har en kompis där mamman är vegetarian och pappan och barnen inte är det. Där äter de nästan bara vegetariskt hemma, men äter kött i skolan och så. De är van vid båda och gillar det.

• Anonym (Ava)

Men allt onyttigt som barn tenderar att tycka om finns det ju jättegoda vegoversioner av! Så där är det enkelt. Sen kan man ju såklart inte äta onyttig mat varje dag och där gäller det helt enkelt att låta dem vänja sig vid vegetariskt. Bara att kämpa på och erbjuda vegomat tills de vänjer sig och lär sig tycka om det.

Vi åt kött tills våran äldsta var 3 år och hon äter vego hemma och kötträtter på dagis utan problem. Våran yngsta är ett år och hon har vuxit upp på mestadels vegansk mat och totalratar animalier de få gånger hon blir erbjuden. Däremot älskar hon bönor, hummus, tofu, många grönsaker och all frukt. För det är ju vad hon är van vid att äta. :)

• Anonym (wot)

Jag gör grönsansgrytor(gillas inte), biffar/bullar på bönor/potatis/morötter/broccoli(gillas inte) olika soppor(det gillas), pastasallad(gillas), bakas potatis med keso(gillas), pizza med bara ost eller tonfisk på deras sida(gillas) ibland bara omelett med plattbröd/ris till och det brukar vara ok. Annan plockmat går också hem. De här vegetariska korvarna och så gillar ena barnet men oftast är sojan Gmo och det vill jag undvika. Gjorde färs på quorn för nån vecka sen vilket de älskade men jag fick klåda och kände mig tjock i halsen och såg efter lite googling att man kan fä starka allergiska reaktioner så det undviker jag helst. Så visst finns det vegetariskt de gillar men känner def blir enformigt och ofta samma.

• Lena

Prova anammafärsen om du har problem med quorn men inte med soja. Man märker ingen skillnad i köttfärssås och tacos.

Svar på tråden Vegetarian med barn?