• Anonym (E)

Snäll mat mot magen

Hej!

Jag har under en längre tid haft stora besvär med min mage (magkatarr, förstoppning, halsbränna). Efter att ha varit hos läkaren blev jag rekommenderad att endast äta snäll mat mot magen. Kokt mat, ingen gasbildande mat och ingen fet mat. Tycker det är svårt att hitta goda recept som funkar just för känslig mage. Har ni några tips?

Tack! :)

• Svar på tråden Snäll mat mot magen
  • Anonym (Asta)
    Anonym (E) skrev 2018-02-01 16:46:54 följande:

Hej!

Jag har under en längre tid haft stora besvär med min mage (magkatarr, förstoppning, halsbränna). Efter att ha varit hos läkaren blev jag rekommenderad att endast äta snäll mat mot magen. Kokt mat, ingen gasbildande mat och ingen fet mat. Tycker det är svårt att hitta goda recept som funkar just för känslig mage. Har ni några tips?

Tack! :)

Kan istället ge tips vad som gjorde att jag inte fick så mycket halsbränna längre..uteslöt rökta pålägg på smörgåsen som salami och hushållsmedwurst, uteslöt fruktjuicer som äpplejuice och uteslöt även ost och blev då heller inte så luftig i magen som innan.
  • nnnnnnnn

Bäst för magen är att äta havregrynsgröt med lite kanel till frukost, helst inte så mycket mjölk till men man kan testa att ha havremjölk om det blir för torrt utan mjölken. Eller späda gröten mer än receptet säger. Uteslut gärna sött med om du klarar det, skippa alltså sockret eller sylten. Bara gröt och lite kanel ovanpå. Både kanelen och havren är mild mot magen.
    Vill du testa SPC-flakes så kan du ha med det i gröten.

Klarar du inte gröt så skippa iallafall: Juice, fil/yoghurt, rökta produkter som skinka, frukt. Dvs surt, rökt och även starka och feta produkter.

Övriga mål, samma sak. Skippa surt, rökt, fett och starkt.
    Istället för pommes - kokt potatis eller mos.
    Istället för korv och charkprodukter - rent kött/fisk.

Och tänk på att surt som juice, läsk, sura godisar, frukt, kaffe mm... lätt blir en vana man inte ens tänker på. Men magen klarar kanske inte det just nu?

• Anonym (Kajsa)

Jag har haft jättestor hjälp av fodmap listor: magkliniken.se/fodmap-lista-kosten-som-loser-magbesvar-och-ibs/

Jag har inte följt fodmap i övrigt med elimineringsfas osv. men blev hjälpt en bra med av enbart listorna. 

Kaffe och svart te tål jag absolut inte. För mig betyder det mycket i vilken ordning jag äter saker - vad jag äter på fastande mage. 

• Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2018-02-01 19:03:53 följande:
    Bäst för magen är att äta havregrynsgröt med lite kanel till frukost, helst inte så mycket mjölk till men man kan testa att ha havremjölk om det blir för torrt utan mjölken. Eller späda gröten mer än receptet säger. Uteslut gärna sött med om du klarar det, skippa alltså sockret eller sylten. Bara gröt och lite kanel ovanpå. Både kanelen och havren är mild mot magen.
    Vill du testa SPC-flakes så kan du ha med det i gröten.

Klarar du inte gröt så skippa iallafall: Juice, fil/yoghurt, rökta produkter som skinka, frukt. Dvs surt, rökt och även starka och feta produkter.

Övriga mål, samma sak. Skippa surt, rökt, fett och starkt.
    Istället för pommes - kokt potatis eller mos.
    Istället för korv och charkprodukter - rent kött/fisk.

Och tänk på att surt som juice, läsk, sura godisar, frukt, kaffe mm... lätt blir en vana man inte ens tänker på. Men magen klarar kanske inte det just nu?
    Håller med
Svar på tråden Snäll mat mot magen