• Anonym (Vill inte men måste)

    "Ofrivillig" abort

    Usch jag vet inte ens var jag ska börja egentligen men jag måste bara få skriva av mig för jag har ingen att prata med.

    Jag har 2 barn sen innan, 2 underbara vackra och fina barn! Dom är det finaste jag har i denna värld och jag tror inte nått annat barn skulle kunna bli lika fina som dom, dom är även bråkiga högljudda och rent förjävliga också men dom r mina och det bästa som finns. Oj det här kommer bli långt känner jag nu. Ni får ursäkta om jag svamlar men tårarna har runnit i 2 dygn nu och jag är i upplösningstillstånd.

    Mina Barn har jag med mitt ex som inte är helt bra om man säger så och jag har dom på heltid sen 3 år tillbaka typ. För 2 1/2 år sen träffade jag min nuvarande sambo, vårat förhållande var " hett" från början med både känslor bråk sex och viljor, inte många förstår hans humor och sätt att prata, allt är ironi och kan uppfattas som väldigt elakt. Men på något sätt så klickar vi, vi har ett sätt att komma överens trots att grälen finns nära tillhands.

    Iallafall, när vi blev tillsammans så pratade vi om fler barn, vi båda sa kanske.

    Han har ett barn sen innan, och sen vi flyttade ihop så har vi henne varannan vecka. Jag gör dock allt då han jobbar långt ifrån och kommer hem sent. Jag ska inte ens gå in på alla detaljer där med problem och jag som står som medlare mellan hans ex och honom, kortfattat så har jag tagit över ansvaret varannan vecka så det är jag och hennes mamma som delar på vårdnaden typ.

    Jag och mamma kommer dock väldigt bra överens så där är inga problem.

    Iallafall, vi började leta hus ihop och tex ett hus vi tittade på så sa han att nej det här går inte för det är en för brant trappa om vi ska ha ett barn osv osv.

    För ca ett år sedan kom vi in på samtalsämnet igen och då säger han helt plötsligt tvärnej till att skaffa ett till barn. Hela min värld rasade, nej det kanske är fel uttryck, men i perioder sen dess (ägglossningen) så har den rasat.

    De stora falloutsen i vårat förhållande är att han tjänar massor med pengar, jag är en fattiglapp som tjänar dåligt och har jobbiga barn med en pundare till pappa. I bråk så har han ingen respekt överhuvudtaget och säger dom mest fruktansvärda sakerna om mig och mina barn. Du får hur jag ens fortsätter nu så hör jag själv hur det låter, och det är det som är så sjukt jag vet själv hur jävla illa allt är och säkert därför jag inte kan prata med någon.

    Okej, jag har betett mig som en fjortis och vägrat prevmedel, för jag har tyckt att vafan ska jag skydda mig för när det är han som inte vill lixom? Aja, efter att han har kommit i mig i "säkra" perioder och dragit sig ut annars så är jag nu gravid iallafall. För 3 dagar sen blev jag "sjuk" mådde så jävla illa men inte hela tiden och igår slog det mig, så jag tog 3 gravtest och visst fan är det så..

    Jag gråter och gråter och spyr och gråter.

    Han vill inte ha det, han försöker att stötta men tröttnar på mig också att jag beter mig såhär. Jag vill absolut inte sätta ett barn till världen som inte är önskat av 2 föräldrar men jag kan inte förmå mig till att ringa bm.

    Det enda jag vill att att ena sekunden krypa upp i hans famn dom 3 timmarna han är hemma efter jobbet och vara gråta och bli tröstad men i nästa sekund vill jag berätta för honom hur mycket jag hatar honom och strypa den jäveln och bara slå och slå och slå. Men jag bara gråter.

    Samtidigt som jag tar hand om hans barn hans hund och hans hem. Mina tankar bara snurrar.

    Jag vet att jag måste ringa bm i morgon och "boka"en abort men dom har bara en timmes telefontid och jag tror inte jag kommer förmå mig att trycka på ring knappen på den korta stunden. Sen vill jag bara packa mina väskor och dra men jag har ingenstans att ta vägen, verkligen ingenstans.

    Hoppas nån har orkat läsa igenom det här och kan ge mig nån kraft att göra nånting, för just nu är jag bara handlingsförlamad.

  • Svar på tråden "Ofrivillig" abort
  • Anonym (Oj)

    Gud vad tragiskt, känner igen mig i dig. Kanske inte det med aborten men att vara en fattiglapp och beroende av sin man och att inte ha någonstans att ta vägen mest av skam känslor.

    Kan ni inte ta kontakt med familjerådgivning? Det kanske kan hjälpa er att reda ut saker. Har du verkligen ingen du kan åka till? Mamma eller nån?

    Ert förhållande låter inte sunt, hade du kunnat lämna honom och haft ett knapert liv?

  • Klaralokghdy

    Med tanke på hur illa din man behandlar dig är det inte helt omöjligt att du skulle få hjälp av en kvinnojour. I vilket fall MÅSTE du därifrån, eller i alla fall sluta hjälpa honom genom att till exempel ta hand om hans barn gratis samtidigt som han kallar dig värdelös!

  • Klaralokghdy

    För övrigt måste du inte alls göra abort, det är ditt val och om du tvingar fdig själv finns risk att du mår riktigt psykiskt dåligt i flera år framöver

  • Crazzy

    Behåll barnet, lämna, må bättre.

    Helt ärligt håller jag inte med om att du skulle ha betett dig som en fjortis och inte använt preventivmedel: Han vet att du vill ha barn och att du inte använder något, då får väl HAN se till att använda kondom, varför skulle den saken falla på dig?

    Han vet (han har ju för fan barn sen innan) vad som kan hända om du har oskyddat sex.

  • Anonym (Vill inte men måste)

    Tack för era svar. Jag skulle så gärna bara vilja krypa under en sten och bara sova i 3 år nu och när jag vaknar är allt över. Nej jag har ingen att åka till och jag vill inte prata med någon för jag skäms och då blir allt verklighet. Jag sökte ett par lägenheter igår men jag är inte tillräkligt långt fram i kön för att få någon nu tror jag, jag hoppas på ett mirakel.

    Jag var uppe nästan hela natten och bara grät och grät och när jag vaknade i morse hade jag sån fruktansvärd huvudvärk. Tycker så synd om mina barn för dom måste se att det inte står rätt till.

    Då jag ser hur mina barn har lidit pga sin pappa vill jag inte sätta ett barn till till världen med samma förutsättningar. Jag är även rädd att jag inte kommer älska detta barn pga allt det här ärligt talat.

    Fy fan vad jag hatar mitt liv!!

  • Richard1986

    Det låter som ett väldigt manipulativt förhållande där psykisk misshandel är mera regel än undantag för att få sin vilja igenom :( Om du ska göra abort eller inte bestämmer enligt svensk lagstiftning du och bara du. Abort som sker emot ens vilja kan ge psykiska åverkningar för ett antal år framöver. Det kan i och för sig också ett liv med regelbunden psykisk misshandel också göra i precis lika hög utsträckning. Ett barn gör ju att du och han för alltid kommer vara bundna till varandra på ett eller annat sätt. Och lider dina barn med ditt ex av hur deras pappa beter sig så kan jag förstå att du tvekar att sätta ett till barn till världen under liknande förhållanden. Men det är bara du som kan och får bestämma den saken. Bedömer du att du har möjlighet att kunna försörja detta barn utan att vara beroende av hans bidrag ? Kanske du kan ringa BVC och be om att få tid till samtal hos psykolog eller kurator för att få samtalsstöd av en 3:e part och få sortera tankarna i lugn och ro ? Brottas man med starka känslor av skuld och skam av någon anledning så kan det kanske vara skönt att få prata med någon som inte känner dig eller någon i din närhet och som dessutom har tystnadsplikt.

  • OskarsFruga
    Richard1986 skrev 2018-02-02 09:52:12 följande:

    Det låter som ett väldigt manipulativt förhållande där psykisk misshandel är mera regel än undantag för att få sin vilja igenom :( Om du ska göra abort eller inte bestämmer enligt svensk lagstiftning du och bara du. Abort som sker emot ens vilja kan ge psykiska åverkningar för ett antal år framöver. Det kan i och för sig också ett liv med regelbunden psykisk misshandel också göra i precis lika hög utsträckning. Ett barn gör ju att du och han för alltid kommer vara bundna till varandra på ett eller annat sätt. Och lider dina barn med ditt ex av hur deras pappa beter sig så kan jag förstå att du tvekar att sätta ett till barn till världen under liknande förhållanden. Men det är bara du som kan och får bestämma den saken. Bedömer du att du har möjlighet att kunna försörja detta barn utan att vara beroende av hans bidrag ? Kanske du kan ringa BVC och be om att få tid till samtal hos psykolog eller kurator för att få samtalsstöd av en 3:e part och få sortera tankarna i lugn och ro ? Brottas man med starka känslor av skuld och skam av någon anledning så kan det kanske vara skönt att få prata med någon som inte känner dig eller någon i din närhet och som dessutom har tystnadsplikt.


    Tummen upp på denna! Du verkar vara en mycket klok man!
  • Anonym (Vill inte men måste)

    Tack igen, känns som en bra idé att gå och prata innan jag "gör slag" i saken. Ena sekunden hatar jag det som växer i magen medans andra sekunden älskar jag mitt lilla barn som växer där just nu. Men jag vill inte ha ett barn bara för att ha ett till barn, jag ville ha drömmen om en familj och göra det här på "riktigt" och vara lycklig fullt ut denna gång. Jag "missade" telefontiden idag igen så jag får vänta tills på måndag att ringa. Men att bara ringa om en samtalstid gör att det känns väldigt mycket lättare. ? tack för era svar

  • Anonym (Förstår)

    Jag hamnade i en liknande situation. Min sambo har dock ett jobb med vanliga tider och vi tar hand om barnen tillsammans. Var tydlig från början att jag vill ha ett till barn (jag hade ett barn, han tre). Han ville också men ångrade sig efter ett par år. Det blev tvärnej. Ett år senarr blev jag gravid och jag mådde SÅ dåligt. Han nästan tvingade mig till abort. Vi var till skukhuset fyra ggr men jag kunde inte. Gick hos sjukhusets kurator som hjälpte mig att bestämma att jag skulle behålla barnet. Han tänkte lämna mig. Men jag behöll barnet och han stannade. Iskall under hela graviditeten. Förstår inte att jag inte lämnade honom själv! Nu är vårt barn snart 2 månader och han är världens underbaraste pappa. Han kan sitta med bebisen i timmar och bara flina och gulla

  • Anonym (Vill inte men måste)

    Om en timme ca tar jag den första tabletten i steget mot abort. Jag visste innan att jag var i ett dåligt förhållande men dom sidorna han har visat nu går över mitt förnuft hur man kan vara. Det här är det värsta jag har gått igenom i mitt liv trots att jag inte har haft det lätt men jag ska komma ur det här starkare än nånsin. Och finns det karma så hoppas jag att denna människa får smaka på den 10 ggr om. Aldrig någonsin har jag blivit så sviken och övergiven som nu. Håll tummarna för mig att jag får en lägenhet snabbt nu så jag kan börja om mitt liv med bara mina barn och mig själv att bry mig om. Tack till alla er som tagit er tid och läsa och kommentera, det värmer.

  • LFF
    Anonym (Vill inte men måste) skrev 2018-02-14 09:27:32 följande:

    Om en timme ca tar jag den första tabletten i steget mot abort. Jag visste innan att jag var i ett dåligt förhållande men dom sidorna han har visat nu går över mitt förnuft hur man kan vara. Det här är det värsta jag har gått igenom i mitt liv trots att jag inte har haft det lätt men jag ska komma ur det här starkare än nånsin. Och finns det karma så hoppas jag att denna människa får smaka på den 10 ggr om. Aldrig någonsin har jag blivit så sviken och övergiven som nu. Håll tummarna för mig att jag får en lägenhet snabbt nu så jag kan börja om mitt liv med bara mina barn och mig själv att bry mig om. Tack till alla er som tagit er tid och läsa och kommentera, det värmer.


    Det låter som två väldigt bra beslut i en tragisk historia (även om jag förstår att det är jättejobbigt). Och ta dig tid att jobba med dig själv så du inte hamnar i ytterligare en destruktiv relation efter detta!
  • Anonym (sjuksköterska)

    Hej! Åh vilken jobbig situation du befinner dig i. Även om det är hur jobbigt som helst då tror jag absolut att du gör rätt i att ta bort barnet. Din sambo verkar inte vara snäll och oavsett om man har passionen och känslorna för varandra så måste förhållandet funka i alla lägen. Jag är själv frånskild från en man som behandlade mig mycket illa psykiskt och det är fortfarande ett helvete eftersom jag har två barn tillsammans med honom. Sen tycker jag att det ringer en ENORM varingsklocka när det är du som tar ansvar och tar hand om hans dotter. En sådan person skulle jag inte vilja skaffa ett gemensamt barn med!!! Jag tycker även att du seriöst ska överväga om du ska fortsätta satsa på er förhållande jag tycker inte att det låter som ett sunt förhållande tyvärr. Förstår att den ekonomiska situationen får dig att tveka också (jag har själv varit i den situationen) men att må bra och vara lycklig är ju viktigare än alla pengar i världen. Kram och stort lycka till!

Svar på tråden "Ofrivillig" abort