• Äldre 2 Feb 08:39
    6922 visningar
    5 svar
    5
    6922

    Bra bröd eller annat för aktiv 10 åring

    Har en dotter som snart är 10 år. Hon är helt normalviktig. Hon är aktiv, rör dig mycket och äter mycket och gärna ofta. Dock älskar hon vitt bröd (älskar ostbullar) men jag tänker att det bara är tom energi. Har ni bra tips vad vad hon kan äta (både innan oxh efter träning) som ger bra energi och håller en jämn blodsockernivå? Hon dippar väldigt fort i humöret om hon är hungrig. Ibland äter hon middag innan träningen och ibland efter så tänker om det finns nått nyttigare bra bröd?

  • Svar på tråden Bra bröd eller annat för aktiv 10 åring
  • Fru Ve
    Äldre 2 Feb 14:13
    #1

    Knäckebröd eller mjukt bröd märkt med nyckelhål är ju bra. Finns hur många sorter som helst. Bra mellis kan väl vara yoghurt (naturell) med musli, eller havregrynsgröt med en smörgås till om hon ska träna sen.

  • Äldre 2 Feb 18:26
    #2

    Youghurt gillar hon inte alls. Gröt var bra tips, hon äter det iaf i skolan ibland. Hon älskar bröd så jag hoppas kunna hitta nått bättre än bara vitt bröd

  • Äldre 2 Feb 19:17
    #3

    Min dotter äter mest ljust bröd..inland Rallarhalvor med stekt ägg. Det jag fokuserar på är att ha på mycket med pålägg som proteiner och flera sorteras grönsaker. Blir lite som en smörgåstårta till utseendet. Då brukar hon mest äta en skiva då den är så mättande. Annars så äter hon smoothie på Jogurth frukt och bär inland något grönt i. Gröt är också bra och mättande.

  • Äldre 2 Feb 19:26
    #4
    mamma 86 skrev 2018-02-02 18:26:58 följande:
    Youghurt gillar hon inte alls. Gröt var bra tips, hon äter det iaf i skolan ibland. Hon älskar bröd så jag hoppas kunna hitta nått bättre än bara vitt bröd
    Börja med lite mer nyttiga alternativ och jobba dej mot de ännu nyttigare tex (från Pågens sortiment):
    Äntligen = ljust bröd med mer fibrer och fullkorn
    Sen lite grövre tex Energi = sockerfritt och aningens grövre
    Sen kanske det är dags med knäckebröd eller rågbröd?

    Och som sagts: Pålägget är väldigt viktigt!
     Hellre ägg + sallad + gurka, eller kalla köttbullar, stekt korv/ägg, leverpastej osv.
    än ost + marmelad eller annat sött.


  • Kodia
    Äldre 2 Feb 19:38
    #5

    Grovt bröd med matiga pålägg, som t. ex. ägg, makrill i tomatsås, både ost och skinka, osv.
    Mina barn gillar bananplättar, och har nog gjort dem själva sedan de vara i din dotters ålder. (Mosa en mogen banan, blanda i en dl. mjöl och ett ägg, och stek. Man kan ta lite kakao med)
    Havregrynsgröt gör de också gärna i mikron innan/efter träning. Eller steker ägg.

Svar på tråden Bra bröd eller annat för aktiv 10 åring