• Anonym (Anna)

Ni som fått besked om låg äggreserv

Gjorde ett vul som såg fint ut, inga konstigheter enligt gynekologen. Sen ringde han och sa att provsvaren visar att äggreserv är väldigt låg för min ålder. Känner mig förvirrad och förtvivlad. Kan vul visa så fel? Ska tydligen bli remitterad för att få frysa mina ägg.. vilket jag hoppas lyckas men är orolig att chanserna ändå är minimala att kunna få barn i framtiden. Är det kört för mig nu?

• Svar på tråden Ni som fått besked om låg äggreserv
  • Anonym (Nej)

Vi hade svårt att bli gravida och gjorde en utredning i vården. Allt såg perfekt ut förutom att mitt AMH var lågt vilket tyder på låg äggreserv.

Som jag förstod det på min läkare så finns det många m lågt AMH som ändå blir gravida men ibland påverkar det. Vi blev spontant gravida månaden efter utredningen, precis när vi hade erbjudits att börja m IVF.

Så det är absolut inte kört för dig.

Sedan undrar jag varför du gjorde utredningen, har du haft svårt att bli gravid eller var det någon annan anledning? Lågt AMH om man inte blir gravid fast man försöker är en starkare indikation på att fertiliteten är nedsatt än bara lågt AMH generellt.

Lycka till!

• Anonym (Anna)

Vad glädjande besked! Skönt att det löste sig för er. Jag sökte vård för att min mens blivit oregelbunden och cykeln är kort, 21-25 dagar. Vid vul sa gynekologen att jag hade bra med ägg (äggblåsor?) sen ringde han och vill träffa mig om några veckor eftersom provsvaren (vet inte vilket) visade låg äggreserv. Jsg hade även hypotyros som han skrev ut levaxin för.

• EpicNurse

Man kan inte se något om äggreserven eller kvaliteten på ultraljud. Det är därför man tar proverna.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Anna)
    EpicNurse skrev 2018-02-02 11:24:43 följande:

Man kan inte se något om äggreserven eller kvaliteten på ultraljud. Det är därför man tar proverna.

Vad typiskt :( Men vad ser man på ultraljudet då? Varför tar man ens det om det inte säger något.
  • EpicNurse
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-02 11:43:34 följande:

Vad typiskt :( Men vad ser man på ultraljudet då? Varför tar man ens det om det inte säger något.

För man ser att allt ser ut som det ska. Inga cystor, tumörer, polyper, ärrvävnad, sammanväxningar osv
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-02 09:44:54 följande:

Gjorde ett vul som såg fint ut, inga konstigheter enligt gynekologen. Sen ringde han och sa att provsvaren visar att äggreserv är väldigt låg för min ålder. Känner mig förvirrad och förtvivlad. Kan vul visa så fel? Ska tydligen bli remitterad för att få frysa mina ägg.. vilket jag hoppas lyckas men är orolig att chanserna ändå är minimala att kunna få barn i framtiden. Är det kört för mig nu?

Hur gammal är du?
  • Anonym (Anna)
    EpicNurse skrev 2018-02-02 11:46:31 följande:

För man ser att allt ser ut som det ska. Inga cystor, tumörer, polyper, ärrvävnad, sammanväxningar osv

Oproffsigt av gynekologen då att uttala sig om antalet synliga ägg vid vul tycker jag.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-02-02 11:51:45 följande:

Hur gammal är du?

Jag är 31
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-02 12:19:41 följande:
    Jag är 31
    Det låter tidigt. Normalt skulle väl hälften av den fertila perioden vara kvar. Men finns det någon prognos hur länge till du har chans att få barn på naturlig väg så att säga? Inga barn ännu alltså?
  • Anonym (Anna)

Tycker jag också. Verkligen en chock. Jag har inte fått några ingående besked än. Är kallad till möte hos gynekologen om några veckor.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-02 12:31:12 följande:

Tycker jag också. Verkligen en chock. Jag har inte fått några ingående besked än. Är kallad till möte hos gynekologen om några veckor.

Den biologiska klockan började min kompis tala om när hon var 29 och ännu singel. Tidspressen att försöka få barn blir ju ännu mera påtaglig om man vet att tiden är extra kort.
Svar på tråden Ni som fått besked om låg äggreserv