• Anonym (Jill)

Svår pms-depression! Klimakteriet?

Jag har aldrig haft någon svår pms, kanske lite humörsvängningar men aldrig ont eller så.
    Nu har jag passerat 40 med några år, mensen har börjat bli lite oregelbunden och jag antar att det är klimakteriet som närmar sig!
    Vad jag också har märkt är att jag blir helt psyko under någon vecka, strax innan mens tills den slutat! Gråter för allting och är jättesur och snäsig mot min fina sambo som jag stör mig jättemycket på under den här veckan. Varje månad under mensen så överväger jag seriöst att lämna honom och är även irriterad på jobbet (även om jag försöker skärpa mig där!). Jag älskar min sambo, vi har det jättebra ihop, och jag vill verkligen inte lämna honom ju! Men under mensen tål jag knappt att se honom!! Detta har kommit det senaste halvåret, har inte varit i närheten av så här psyk-pms-ig tidigare! Har det med klimakteriet att göra, eller håller jag på att bli galen? Lider med min sambo som behöver leva med mig under den här tiden, och jag skäms efteråt för hur jag blir mot honom!

• Svar på tråden Svår pms-depression! Klimakteriet?
  • Anonym (d)

För mig har det definitivt blivit värre med åren. (jag har aldrig fött barn). Jag är 39 nu och har egentligen alltid haft väldigt jobbigt PMS. Nu har det definitivt blivit värre, förr hade jag stor hjälp av hormonspiral men numera måste jag ta escitalopram 3-5 dagar i månaden när det är som värst. (det var verkligen en välsignelse att få dem, önskar att någon föreslagit det tidigare)

• Anonym (Nere av klimakteriet)

Det är omöjligt att säga med säkerhet om det är klimakteriet som påverkar ditt humör. Men det är inte osannolikt för jag blev väldigt deprimerad när mina nivåer av östrogen sjönk. Det kan också vara värt att kolla upp järn och B12 då dessa i låga värden kan göra en nedstämd/deprimerad.

Jag har varit i klimakteriet c.a 2  år och tyvärr känner jag mig allt som oftast dyster, likgiltig och deprimerad. Kan inte säga att det blivit bättre med tiden utan snarare konstant ihållande. Anledningen till att jag vet att det är östrogenet som påverkar är dels för att den samverkar med serotonin, och jag provade på östrogenplåster en liten period vilket gjorde att jag blev gladare för stunden. Fick tyvärr sluta p.g.a andra biverkningar och rädslan för blodpropp. 

Kolla upp övriga värden så vet du bättre om det är blodvärdena eller klimakteriet som är orsaken.

• Anonym (Jill)

Tack för era svar samt för länken! Lät ju som en ganska exakt beskrivning av det jag går igenom! Inte kul men normalt vad det verkar.. ska skicka länken till min sambo! Flört Tur att han är tålig..

• Anonym (,,,,,,,)

En till här som upplevt samma sak, mina pms-besvär har definitivt blivit värre med åren. Dvs är i klimakteriet sen några år tillbaka o känner igen mig i det du skrev (är runt 50). 

Några gånger har jag också haft B12- o järnbrist, så håller med föregående skribent om att kan vara bra att hålla koll på det. 

Svar på tråden Svår pms-depression! Klimakteriet?