• Anonym (Orolig)

Väldigt orolig för en 18 åring att resa långt bort själv

Det angår egentligen inte mig, men jag kan inte hjälpa att bli lite orolig för en artonåring kvinna resa till ett helt annat land alldeles för sig själv, för att träffa en manlig nätkompis.

Det kan ju självfallet vara en väldigt fin människa, men samtidigt kan det ju dölja sig något hemskt.

Om de har haft någon form av ''facetime'', vet jag inte. Men de har i alla fall pratat med varandra i nästan ett helt år över Internet, och jag har även fått höra att de åtminstone samtalat med varandra över telefonen.

Jag vet ingenting om mannen, och det kanske därför jag blir orolig. Det angår helt klart inte mig och därför kommer jag inte att fråga min bekant.

Men vad gör man som förälder. Kan man som förälder stoppa, eller försöka prata ordentligt med sin dotter. Samtidigt så kanske det är så att man skall tillåta dottern resa långt bort, utomlands för sig själv, för att personen trots allt har blivit ung vuxen?

Jag sätter mig själv i den sitsen, och vet inte själv om jag hade kunnat acceptera det ordentligt. Men till skillnad från mig, kanske föräldrarna tagit mer reda på mannen. Men hur gör man egentligen det över Internet. Vem som helst kan ju spela ett falsk spel, särskilt över Internet.

Jag kan absolut ha fel, och det kan ju vara väldigt snäll man.

Men hade ni också blivit oroliga, om ni hade brytt er om era medmänniskor?

Jag upplever min bekant som tillbakadragen och ödmjuk.

Jag börjar få hemska tankar, alltifrån till att personen blir missbrukare av någonting, till något kanske ännu värre och mörkare.

Samtidigt vet jag inte ens om jag borde bry mig så här mycket, eftersom det inte ens angår mig.

Jag vill bara höra era tankar om allting egentligen görs rätt i det här fallet. Resa alldeles helt för sig själv utomlands, för att träffa en nätkompis.

Tack för svar!

• Svar på tråden Väldigt orolig för en 18 åring att resa långt bort själv
  • Anonym (123)

Prata med personen kan man väl göra om man vill. Men stoppa? Nej, det kan man inte.

Bara att acceptera att det är en vuxen människa.

• Thomas42

Det normala är ju att man träffar internet-daten på ett neutralt ställe först, typ cafe eller så, för att se om han han alla hästar hemma.

Hon vet ju inte vad hon åker till !
    Vilket land är det ? Vad är planen om det går snett ?

• Anonym (Orolig)
    Thomas42 skrev 2018-02-02 19:09:11 följande:

Det normala är ju att man träffar internet-daten på ett neutralt ställe först, typ cafe eller så, för att se om han han alla hästar hemma.

Hon vet ju inte vad hon åker till !
    Vilket land är det ? Vad är planen om det går snett ?

De har tydligen haft kontakt med varandra i en lång tid. Ca ett år, men helt säker kanske man inte kan vara. Men någonting har ju gjort så att hon känner sig säker antagligen.

Jag kan bara inte hjälpa att bli orolig. Men man kan ju ha helt fel, det kan ju vara jättekul för henne. Men som sagt, jag kanske bara har en massa hjärnspöken. Det jag samtidigt blir fundersam över hur hennes föräldrar och eventuellt släkt tar det hela. Utomlands alldeles för sig själv, och träffa en man ifrån Internet. Det känns bara läskigt.

• Anonym (Jo)
    Anonym (123) skrev 2018-02-02 18:56:45 följande:
    Prata med personen kan man väl göra om man vill. Men stoppa? Nej, det kan man inte.

Håller med
  • Anonym (yra)
    Anonym (123) skrev 2018-02-02 18:56:45 följande:

En artonåring är inte vuxen, bara myndig.
    Och det var fel att sänka myndighetsåldern från 21. Då har de flesta iaf växt till sig lite.

Vore det min unge hade jag gjort allt för att ställa in resan.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (yra) skrev 2018-02-02 19:49:43 följande:
    Och det var fel att sänka myndighetsåldern från 21. Då har de flesta iaf växt till sig lite.

Lite som dig tänker jag också. Men nu vet jag ju självklart inte hur föräldrarna egentligen har agerat. Personen kanske har velat åka för länge sedan, men varit tvungen att avvakta. Men sedan är det självklart frågan, vad som fick föräldrarna att slutligen gå med.

Jag har ingen aning, jag känner inte familjen, bara personen som skall åka.

Det känns lite skönt att andra också tänker likadant som jag. Då vet jag att jag inte agerar orimligt.
  • Tow2Mater

Vilket land handlar det om? lite skillnad om det är Finland eller Norge, jämfort med USA eller Kina....

• Anonym (Orolig)
    Tow2Mater skrev 2018-02-02 20:07:59 följande:

Vilket land handlar det om? lite skillnad om det är Finland eller Norge, jämfort med USA eller Kina....

För tillfället skippar jag nämna namn på landet. Men det är inte Norden och det är inte någonstans i Europa.
  • Thomas42

Föräldrarna har säkert sagt "Inte före du är 18"
    Nu har ett år gått och hon säger "Ni lovade"

Men hjälp henne att göra en reservplan om allt går åt h...
    Åka ner och träffas på cafe, ha ett hotelrum ifall ...

Du som inte förstår föräldrarna
    Har du sett den här IKEA-reklamen (från Danmark)

">

• Tow2Mater

Var jag 18-åringens mamma skulle jag forsoka få henne att iallafall ta med en kompis forsta gången, och sen träffa personen på neutral plats.  Det finns ju risker även då, det kommer man ju inte ifrån, men....

• Thomas42
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-02 20:09:40 följande:
    För tillfället skippar jag nämna namn på landet. Men det är inte Norden och det är inte någonstans i Europa.
    Spännande. Är det ett land där du kan komma i fängelse om du har sex som ogift ?
  • Anonym (Orolig)
    Thomas42 skrev 2018-02-02 20:15:37 följande:
    Spännande. Är det ett land där du kan komma i fängelse om du har sex som ogift ?
    Nej.
  • Anonym (123)
    Anonym (yra) skrev 2018-02-02 19:49:43 följande:

Vuxen enligt lag
  • Anonym (Orolig)
    Tow2Mater skrev 2018-02-02 20:15:16 följande:

Var jag 18-åringens mamma skulle jag forsoka få henne att iallafall ta med en kompis forsta gången, och sen träffa personen på neutral plats.  Det finns ju risker även då, det kommer man ju inte ifrån, men....

Att ta med sig en vän eller släkt vore faktiskt inte så dumt. Nu vet jag ingenting om hon har gjort det. Jag tror faktiskt att hon kommer åka ensam, hon har inte alls nämnt någon form av att hon kommer ha sällskap dit. Och av olika anledningar tror jag faktiskt att personen kommer åka själv.

Det känns så läskigt, och jag undrar verkligen hur familjen och släkt tar sig till detta.
  • Anonym (Ginger)

Jag har själv rest till Istanbul för att träffa en man jag endast känt i tre månader. Jag var 23 år då. Jag fick en bra känsla från honom och vi pratade mycket på Skype, lite i telefon och skrev dagligen till varandra.

Allting gick riktigt bra, både han och jag hade i hemlighet varsin plan över vad vi skulle göra om det visade sig att någon av oss var galen.

Jag hade en kusin (som jag aldrig träffar) som bodde i Istanbul med sin turkiska fru så jag hade telefonnummer och adress till dem och telefonnummer till min familj i Sverige nedskriven på en papperslapp ifall jag skulle tappa mobilen, adress till ett hotell nära flygplatsen, tillräckligt med pengar för att klara mig bra under tiden jag skulle vara där... han själv hade planerat att släppa av mig vid svenska ambassaden om jag hade varit omöjlig att umgås med.

Nu efteråt så förstår jag inte hur jag vågade för det hade kunnat sluta riktigt illa om han verkligen var en galning även om jag förberett mig lite. Min familj var sjukt oroliga men de kunde och hade inte rätt att stoppa mig.

Jag hoppas att din bekant har någon slags plan och känner sig trygg med att resa till nätkompisen för stoppa det kan ju ingen göra.

• Anonym (Pepp)

Det är bättre att han åker hit. Mycket bättre.

• Tow2Mater
    Anonym (Pepp) skrev 2018-02-03 05:28:45 följande:

Ja det skulle det ju vara. Mamman kan ju betala hans resa och foreslå att han kommer hit forst.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-02-03 05:28:45 följande:

Tow2Mater skrev 2018-02-03 15:15:04 följande:
    Ja det skulle det ju vara. Mamman kan ju betala hans resa och foreslå att han kommer hit forst.

Ja, så kanske det kan vara. Men i och med att det är min bekant, så kan jag inte göra någonting.

Föräldrarna tillåter tydligen artonåringen att resa utomlands.

Jag är orolig.

• punktslash
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-02 18:39:15 följande:

Det angår egentligen inte mig, men jag kan inte hjälpa att bli lite orolig för en artonåring kvinna resa till ett helt annat land alldeles för sig själv, för att träffa en manlig nätkompis.

Det kan ju självfallet vara en väldigt fin människa, men samtidigt kan det ju dölja sig något hemskt.

Om de har haft någon form av ''facetime'', vet jag inte. Men de har i alla fall pratat med varandra i nästan ett helt år över Internet, och jag har även fått höra att de åtminstone samtalat med varandra över telefonen.

Jag vet ingenting om mannen, och det kanske därför jag blir orolig. Det angår helt klart inte mig och därför kommer jag inte att fråga min bekant.

Men vad gör man som förälder. Kan man som förälder stoppa, eller försöka prata ordentligt med sin dotter. Samtidigt så kanske det är så att man skall tillåta dottern resa långt bort, utomlands för sig själv, för att personen trots allt har blivit ung vuxen?

Var ska hon bo? På hotell eller hos nätkompisen?

Hur gammal är mannen? Är han i samma ålder? Bor han hemma eller eget?

När vår 17-åring skulle åka till annan världsdel för att träffa nätkompis (av samma kön) ringde jag och pratade med föräldrarna först, för att säkerställa att de var med på att vårt barn skulle komma och bo hos dem en vecka. Vi föräldrar var hur nervösa som helst under hela tiden, men nu är de bästa vänner!
Svar på tråden Väldigt orolig för en 18 åring att resa långt bort själv