Väldigt orolig för en 18 åring att resa långt bort själv
Det angår egentligen inte mig, men jag kan inte hjälpa att bli lite orolig för en artonåring kvinna resa till ett helt annat land alldeles för sig själv, för att träffa en manlig nätkompis.
Det kan ju självfallet vara en väldigt fin människa, men samtidigt kan det ju dölja sig något hemskt.
Om de har haft någon form av ''facetime'', vet jag inte. Men de har i alla fall pratat med varandra i nästan ett helt år över Internet, och jag har även fått höra att de åtminstone samtalat med varandra över telefonen.
Jag vet ingenting om mannen, och det kanske därför jag blir orolig. Det angår helt klart inte mig och därför kommer jag inte att fråga min bekant.
Men vad gör man som förälder. Kan man som förälder stoppa, eller försöka prata ordentligt med sin dotter. Samtidigt så kanske det är så att man skall tillåta dottern resa långt bort, utomlands för sig själv, för att personen trots allt har blivit ung vuxen?
Jag sätter mig själv i den sitsen, och vet inte själv om jag hade kunnat acceptera det ordentligt. Men till skillnad från mig, kanske föräldrarna tagit mer reda på mannen. Men hur gör man egentligen det över Internet. Vem som helst kan ju spela ett falsk spel, särskilt över Internet.
Jag kan absolut ha fel, och det kan ju vara väldigt snäll man.
Men hade ni också blivit oroliga, om ni hade brytt er om era medmänniskor?
Jag upplever min bekant som tillbakadragen och ödmjuk.
Jag börjar få hemska tankar, alltifrån till att personen blir missbrukare av någonting, till något kanske ännu värre och mörkare.
Samtidigt vet jag inte ens om jag borde bry mig så här mycket, eftersom det inte ens angår mig.
Jag vill bara höra era tankar om allting egentligen görs rätt i det här fallet. Resa alldeles helt för sig själv utomlands, för att träffa en nätkompis.
Tack för svar!