Kommer inte ihåg exakt och som du säger kan det skilja mycket, inte bara beroende på var man bor utan även mellan olika graviditeter.
Min första graviditet var helt normal och då var jag på inskrivning/hälsosamtal i v 8-12 nångång. Vissa gör kub-ultraljud i v 12-14 men jag valde bort det den gången. Rutinultraljudet var i v 18-20 och jag tror att jag träffade barnmorskan en gång mellan inskrivning och rul men jag är inte säker. Alla gör inte det. Efter rul var det nog ett besök i månaden fram till typ v 32-34 och efter det gick jag varannan vecka. Under mitt besök i v 38 bokades nästa besök in en vecka senare men jag hann inte gå på det för bebisen föddes några dagar senare.
Min andra graviditet hade jag fler besök då jag dels hade blödningar i början och sen fick foglossning tidigt. Jag hade tidig inskrivning/hälsosamtal, redan i v 6, och sedan gjorde jag sammanlagt tre vul pga blödningarna jag hade. I v 13 gjorde jag kub, sen hade jag ett besök hos bm i v 16 och sen rul i v 20. Efter det var besöken hos bm som vid min första graviditet men jag träffade även läkare en gång i månaden då jag blev sjukskriven pga foglossning och fick sjukskrivningen förlängd varje månad.
Så vid en vanlig okomplicerad graviditet är det inte så många besök. Finns liksom inte så mycket att kolla/göra på mvc. Det är först efter rul de har börjat ta prover som hb-värde osv på mig och det är även då de börjar mäta magen eftersom det knappt finns nåt att mäta innan. Om magen växer för mycket eller för lite kan man få tillväxtultraljud för att beräkna ungefär hur stor bebisen är men det är inget man bara får hur som helst bara.
Vid inskrivningen görs inga kontroller eller vul. Man pratar lite om hur man mår, hur ens liv ser ut med t ex alkohol och nikotin och man får information om livsmedel man ska undvika under graviditeten.