• Deeelicious

Hur många gånger går man hos MVC? Hur många kontroller görs?

Hej allihopa!

Nyligen plussat på stickan och gravid med första barnet. Men hur ofta kommer jag att gå hos MVC under graviditetens gång? Vet att det skiljer sig från olika landsting men på ett ungefär?:) Läst runt lite och förstått det som att man först går i vecka 8-13 för inskrivning, gör prover, pratar osv. Gjorde ni VUL då? Vilken typ av kontroller göras av fostret vid inskrivningen?

Sedan gör man väl stora ultraljudet v.16-18 och sedan efter det först blir nästa besök hos MVC i cirka vecka 16-22? Men därefter då? Med hur långa mellanrum gick ni till MVC? Vad har har rätt att kräva? Är det cirka 1/gång var tredje/fjärde vecka eller kan det gå längre mellanrum? Jag vill helst kolla så ofta som möjligt för att vara på den säkra sidan:)

Och ni som gjort fosterdiagnostik, i vilka veckor görs detta?

Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Hur många gånger går man hos MVC? Hur många kontroller görs?
  • Anonym (Ungefär)

vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/Vårdrutiner/Åtgärd/KVÅ%20Icke-kirurgisk/BAS-program%20för%20MVC.pdf?Mobile=1&Source=%2Fprocess%2Fvard%2F_layouts%2F15%2Fmobile%2Fview.aspx%3FList%3Dfcd17ae7-a118-413c-b6b9-6be02ad0e7f7%26View%3D00dc460b-5b58-448c-8a07-a6dbe305725f%26RootFolder%3D%252Fprocess%252Fvard%252FDokument%252Fvard%252FV%25C3%25A5rdrutiner%252F%25C3%2585tg%25C3%25A4rd%252FKV%25C3%2585%2520Icke-kirurgisk%26CurrentPage%3D1

Oj vad konstig lä ben blev. Googla annars basorogram mvc så kan du läsa standardprogram.

Vul görs normalt inte vid inskrivning. Inga kontroller görs av fostret så tidigt. Vill du göra tidigt vul får du boka och bekosta det själv privat. Kubtest kan du erbjudas runt v 12-13. Rutinultraljud tycker jag för många är flyttat lite framåt numera. Mer mot v 20. Kräva kan du inte göra, men om du är extra orolig brukar man komma fram till en plan gemensamt för ngn extrakontroll etc så det ska kännas bra för dig. Efter v 31 går du varannan vecka.

• Anonym (K)

Kommer inte ihåg exakt och som du säger kan det skilja mycket, inte bara beroende på var man bor utan även mellan olika graviditeter.

Min första graviditet var helt normal och då var jag på inskrivning/hälsosamtal i v 8-12 nångång. Vissa gör kub-ultraljud i v 12-14 men jag valde bort det den gången. Rutinultraljudet var i v 18-20 och jag tror att jag träffade barnmorskan en gång mellan inskrivning och rul men jag är inte säker. Alla gör inte det. Efter rul var det nog ett besök i månaden fram till typ v 32-34 och efter det gick jag varannan vecka. Under mitt besök i v 38 bokades nästa besök in en vecka senare men jag hann inte gå på det för bebisen föddes några dagar senare.

Min andra graviditet hade jag fler besök då jag dels hade blödningar i början och sen fick foglossning tidigt. Jag hade tidig inskrivning/hälsosamtal, redan i v 6, och sedan gjorde jag sammanlagt tre vul pga blödningarna jag hade. I v 13 gjorde jag kub, sen hade jag ett besök hos bm i v 16 och sen rul i v 20. Efter det var besöken hos bm som vid min första graviditet men jag träffade även läkare en gång i månaden då jag blev sjukskriven pga foglossning och fick sjukskrivningen förlängd varje månad.

Så vid en vanlig okomplicerad graviditet är det inte så många besök. Finns liksom inte så mycket att kolla/göra på mvc. Det är först efter rul de har börjat ta prover som hb-värde osv på mig och det är även då de börjar mäta magen eftersom det knappt finns nåt att mäta innan. Om magen växer för mycket eller för lite kan man få tillväxtultraljud för att beräkna ungefär hur stor bebisen är men det är inget man bara får hur som helst bara.

Vid inskrivningen görs inga kontroller eller vul. Man pratar lite om hur man mår, hur ens liv ser ut med t ex alkohol och nikotin och man får information om livsmedel man ska undvika under graviditeten.

• Anonym (Besök)
    Deeelicious skrev 2018-02-03 05:09:03 följande:

Hej allihopa!

Nyligen plussat på stickan och gravid med första barnet. Men hur ofta kommer jag att gå hos MVC under graviditetens gång? Vet att det skiljer sig från olika landsting men på ett ungefär?:) Läst runt lite och förstått det som att man först går i vecka 8-13 för inskrivning, gör prover, pratar osv. Gjorde ni VUL då? Vilken typ av kontroller göras av fostret vid inskrivningen?

Sedan gör man väl stora ultraljudet v.16-18 och sedan efter det först blir nästa besök hos MVC i cirka vecka 16-22? Men därefter då? Med hur långa mellanrum gick ni till MVC? Vad har har rätt att kräva? Är det cirka 1/gång var tredje/fjärde vecka eller kan det gå längre mellanrum? Jag vill helst kolla så ofta som möjligt för att vara på den säkra sidan:)

Och ni som gjort fosterdiagnostik, i vilka veckor görs detta?

Tacksam för svar:)

Här kan du läsa om besöken hos mvc. www.1177.se/Tema/Gravid/Graviditeten/Pa-modravardscentralen/Besok-pa-barnmorskemottagningen-under-graviditeten/

Sedan kan det bli mycket mer om det blir komplikation. Vi gick på slutet på kontroller varannan eller varje dag för min kropp mådde inte bra. Och gjorde många extra ultraljud och besök innan det för barnet hade en missbildning.
  • Anonym (Anonym)

Denna graviditet har iofs varit en risk graviditet så fick ett 10 tal besök mellan v.6-12 Men om man bortser från dom och så har jag har även fått sista besöken till v.40, så om inget avviker från det normala så kommer jag gå så här är i v.29 nu :)

V.11 inskrivning

V.12 provtagning inför KUB

V.13 själva KUB ul och få reda påprovsvaren

V.20 RUL

V.25 Besök hos Bm

V.28 Besök hos Bm

V.32 Besök hos Bm

V.36 Besök hos Bm

V.38 Besök hos Bm

V.40 Besök hos Bm

• Anonym (Therese)

Jag har gått en gång i veckan sedan start pga högt blodtryck vid de första besöken, sen vågade dom inte släppa mig helt enkelt så jag är stammis där för att kolla blodtryck och äggvita varje vecka haha. Ett plus med det är att jag fär höra hjärtljuden varenda gång och att dom har kollat lite extra grejer på mig i god tid typ järn och socker vilket var bra annars hade det upptäckts senare. Nu ska jag snart föda =)

• Anonym (Therese)

Glömde skriva att VUL är absolut inget som görs bara sådär, inte i nått landsting alls vad ja vet utan det krävs väl särskilda skäl för det? På vår mottagning har dom inte ens sån utrustning. KUB gjorde vi i vecka 13 (12+4).

Du undrade också om vilka kontroller som görs av fostret vid inskrivningen och det är väl inga eftersom det typ inte går? Eller jo när man tar blodprov på mamman så får man även fram barnets blodgrupp men det är väl det enda hehe

Svar på tråden Hur många gånger går man hos MVC? Hur många kontroller görs?