• Meedaa1

Ätit gammal parmesanost

Såå orolig nu hade inte en tanke på att titta på datumet

Gjorde pasta sås o hällde i riven parmesanost först efteråt när jag började må illa tittade jag på datumet för 2 mån sen hade den gått ut Herregud vag gör man nu

Hjälp snälla med råd och tips

Blir så orolig för bebisen

• Svar på tråden Ätit gammal parmesanost
  • elsaaxx

Du gör ingenting. Så länge det smakade och såg okej ut så är det ingen fara alls.

• Queennr1

Men herregud vad tror du ska hända? Om det inte såg, luktade eller smakade konstigt så var osten helt ok.

• Monchichier

Du lägger dig ner och dör. Alternativt spolar tillbaka tiden och får det ogjort.

Det är bara de alternativen du har.

• elsaaxx
    Meedaa1 skrev 2018-02-03 11:44:53 följande:

Såå orolig nu hade inte en tanke på att titta på datumet

Gjorde pasta sås o hällde i riven parmesanost först efteråt när jag började må illa tittade jag på datumet för 2 mån sen hade den gått ut Herregud vag gör man nu

Hjälp snälla med råd och tips

Blir så orolig för bebisen

Men seriöst det är ingen fara. Släpp det bara och gå inte runt och stressa över det.
  • Poppy75

Om man tittar på hur lång tid det är mellan tillverkningsdatumet och bäst-före-datumet så brukar livsmedel vara tjänligt lika länge efter bäst-före-datumet som det är mellan de datumen. Men det är ju bara en fingervisning, det viktiga är hur det luktar och smakar.

• Hellishen

Om den tillagades i såsen och upphettades är det verkligen ingen fara alls. Dessutom är det inte ens särskilt troligt att du skulle bli dålig av den om du ätit den direkt ur påsen. Dvs ingen risk för dig eller barnet.

• Meedaa1

Grejen som gör mig orolig är att jag mådde illa och kräktes det va de som fick mig att titta på bäst före datumet ????

• Brazillove

Hade inte varit någon fara ens om du åt osten direkt ut förpackningen. Parmesanost är en ost som bakterier inte tycker om att växa på, så det finns ingen risk för Listeria som skulle kunna skada bebisen.

Dock kan den bli sur och reta upp din mage =P

Svar på tråden Ätit gammal parmesanost