• Tom Araya

Disken blir matt i diskmaskin

Vi hyr ett hus på landet med egen brunn. Strax efter inflytt i höstas fick vi den gamla trasiga diskmaskinen utbytt mot en ny.

Fastigheten har egen brunn med mycket bra vatten, även om det är en aning missfärgat.

Under de första gångerna vi körde diskmaskinen var det inga problem, men sedan så blev disken matt och fick beläggningar.

Vi vet inte om det påverkar saken, men diskmaskinen är kopplad på husets varmvatten och inte på kallvattnet, därför att det var gjort så innan och hyresvärden ville spara in på kostnaden för att göra om det.

Vad göra åt det?

Salt säger vissa. Är det särskilt diskmaskinssalt?

Andra säger att vissa diskmedel sällan behöver kompletteras med salt...

När vi googlar kommer det också upp något om mjukmedel, vad är det och hur använder an det?

Vilka ämnen i vattnet ger olika effekter (som exempelvis den beskrivna) och vad används för att motverka dem?

Alla tips och råd i ämnet mottages tacksamt.

• Svar på tråden Disken blir matt i diskmaskin
  • Aniiee

Kolla med kommunen vad ni har för hårdhet på vattnet. Om det är hårt kan ni behöva diskmaskinssalt för att göra vattnet mjukare. Mitt ser ut så här och är just ett särskilt salt:

Diskmaskinssalt

Annars är avsaknaden av spolglas också en sån grej som hjälper disken: Här är min flaska:
    Sköljglans

De brukar benämnas sköljglans eller spolglans beroende på märke. Spolglansen gör att disken torkar bättre, vattnet rinner liksom av disken lättare vilket gör att det inte blir flammigt.

En del diskmaskinstabletter har "inbyggd" spolglans, men jag har en liten bänkmaskin så jag använder pulver, så jag kan inte svära på om sånna tabletter funkar bättre ller sämre än separat spolglans.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Disken blir matt i diskmaskin