• EvaJohannaMalm

Önskar tips - bli gravid

Hej

Jag är 25 år, blir 26 till våren. Jag slutade med p piller i juli-17 med en gravidönskan. Nu är det feb-18 och vi har inte lyckats bli gravida. Vi försöker ofta, men inte för ofta- då kan sperma tappa kvalitet. Mina menscyklar varierar väldigt mycket från månad till månad nu så det här med ÄL tester är så svårt. Har gjort av med 2st 10p paket och aldrig lyckats pricka in.. blir bara ledsen av dom. Använder mig av en app som heter life också för att se mina cyklar. Nu har jag försökt tänka bort det här ett tag men det är svårt..man försöker vara avslappnad så kroppen inte känner stress..jag vet att många försöker länge- flera flera år.. jag/vi tänker gå till barnmorska och kolla upp oss till sommaren om inget hänt då vi försökt 1år. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan göra för att öka chanserna att bli gravid...

• Svar på tråden Önskar tips - bli gravid
  • stor grön drake

Varför?

Du kommer få en massa fåniga husmorstips som funkade för Stinas kusins moster och Bengts systers lillebror. Inget med bevisad effekt annat än tillverkarens fria fantasier. Det kommer dessutom öka på stressen och känslan av förlust när de inte fungerar.

Jag använde en app (till iPhone) som hette fertility friend, men tror den bytte namn. Den räknade både på temp (mäta sig direkt man vaknade) och längd på tidigare cykler. Den ville göra ha info om flytningar mm. Jag upplevde den som ganska bra på att träffa rätt (i efterhand när mensen kommit så matchade den bra med förväntad ÄL) men den ändrades i samband med att jag blev gravid så vet inte hur den är nu, är snart 2 år sedan.

• kna1

Munkpeppar, googla runt och läs lite. Jag hade långa cyklar och svårt att hitta äl, med munkpeppar kortades min cykel ner, äl kom tidigare och jag kände av äl väldigt tydligt, både i smärtor och sekret! Så värt att testa tkr jag. Jag tror tom de rekommenderas i andra länder om man har svårt att fä barn men Sverige är så mesigt och lite efter gällande fertilitet

• Anonym (Men)

Fast om du har oregelbunden (hur mkt skiljer det) cykel behöver detta kollas upp. Oregelbunden cykel kommer ofta av att ägglossningen strular/uteblir. Vilket också kan vara därför som du inte får utslag på dina äl-test.

Kontakta kvinnoklinik/gyn och förklara dina oregelbundna cykler och att du inte får utslag på äl-test så det kan kollas upp. Du kanske behöver få hjälp få cykeln i fas och igång med ägglossning.

• Anonym (Elin79)

Håller också med om att du bör söka hjälp om du har extremt oregelbunden mens. Jättesvårt att veta NÄR ägglossning sker då ju.

Sen kan det vara så att om man har 12 cykler på ett år (vilket de flesta har) så lossar man ägg 10-11 av dem. Annars om ni har sex regelbundet var 2-3 dag alltid så kommer ni pricka ägglossningen en vacker dag.

• Aamon

Det enda som funkade för oss vara att vi hade sex varje dag. Har blivit gravid på det sättet 2 gånger. Under de 2 år vi försökt så har vi alla andra cykler haft sex var 2-3:e dag och ingen av de gångerna har vi blivit gravida. Känner flera som lyckats på samma sätt.

• Erla

Jag hade också långa och oregelbundna cykler när vi försökte bli gravida. I över ett år försökte vi utan hjälpmedel, men sedan började jag ledsna för att det tog sådan tid. Hittade då tempmetoden och tråden tempar/fertility friend här inne och då började jag med att tempa för att se om jag ens hade ägglossning. Superbra metod och härliga människor i den tråden, som stöttar och är kunniga. Så mitt tips är då att läsa på om tempmetoden och se om det kan vara något för dig :) den bygget upp så mycket kunskap om kroppen plus att du får ett underlag ifall du skulle behöva söka för fertilitetsutredning.

I övrigt vill jag bara säga att det normalt kan ta upp till ett år innan man blir gravid om man försöker aktivt. För oss som har längre och mer oberäkneliga cykler kan det ju ta lite längre tid då vi har färre försök på ett år än kvinnor med standardlånga cykler.

• kna1

Lyssna på podden ?hälsosant? på Spotify, dem har ett jättebra avsnitt om fertilitet! Man lär sig mycket av det :)

• Jag är bara jag

Ska du göra en utredning ska du gå till en läkare- absolut inte en b.m, de kan inget om infertilitet och får ju heller inte göra nåt som t.e.x skriva ut mediciner. Men än är det lugnt. Tar det dryga året kan man fundera.

• Ronjaelley

Försökte bli gravida i 4år utan att lyckas. Beställde då hem bidrottninggelé (apiforce) som jag hade hört gott om och vi blev gravida på första försöket. :)

• Meej
    EvaJohannaMalm skrev 2018-02-04 06:28:56 följande:

Hej

Jag är 25 år, blir 26 till våren. Jag slutade med p piller i juli-17 med en gravidönskan. Nu är det feb-18 och vi har inte lyckats bli gravida. Vi försöker ofta, men inte för ofta- då kan sperma tappa kvalitet. Mina menscyklar varierar väldigt mycket från månad till månad nu så det här med ÄL tester är så svårt. Har gjort av med 2st 10p paket och aldrig lyckats pricka in.. blir bara ledsen av dom. Använder mig av en app som heter life också för att se mina cyklar. Nu har jag försökt tänka bort det här ett tag men det är svårt..man försöker vara avslappnad så kroppen inte känner stress..jag vet att många försöker länge- flera flera år.. jag/vi tänker gå till barnmorska och kolla upp oss till sommaren om inget hänt då vi försökt 1år. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan göra för att öka chanserna att bli gravid...

Hej!

Vi försökte bli gravida första gången när jag var 25 år. Slutade då med p-piller som jag ätit sedan jag var 14, men fick ingen mens. Första mensen kom efter 6 månader och det var väldigt oregelbundet och långa cykler efter det. Ringde gyn (vanliga vårdcentralen) och fick komma dit och träffa både barnmorska och gynekolog som var jättekunniga. Detta var ca 9 månader efter p-pillerstopp. De konstaterade PCOS pga hur mina äggstockar såg ut på ultraljud och att jag hade så oregelbundna cykler. Inga andra symtom. Vi började medicinera för att få igång mina cykler men ingenting fungerade riktigt och jag hade ändå 90-dagarscykler. Fick höra att det fanns en risk att jag inte kunde få barn. Sedan ungefär sju månader efter första gynkontakten fick jag en spontan ägglossning cd (cykeldag) 14 och lyckades träffa den (sex varannan-var tredje dag generellt hela tiden) och blev gravid. Med andra barnet blev jag sedan gravid utan att ens ha haft någon mens emellan. Nu är jag 32 (snart 33) och tog ut min hormonspiral i somras och har efter det haft helt regelbundna cykler med ÄL varje månad. Har fått höra att oregelbundna cykler kan bli regelbundna med åren så länge man inte är överviktig (vet inte varför det spelar roll) men det stämmer ju uppenbarligen.

Jag kan med andra ord rekommendera dig att söka hjälp redan nu, men framförallt för att du ska slippa oroa dig. Försök ta det som det kommer. Jag vet att det inte hjälper särskilt mycket när du är i den situation du är i just nu, men det kan lösa sig och behöver inte betyda att det kommer krångla för alltid. Håller tummarna för dig!
  • änglarsmå

Gick till en privat gynekolog efter mitt missfall som hjälpte mig och förklarade exakt hur min kropp funka... fick Letrozol käkade det blev överstimulerad och pang gravid, hoppas på bebis kommer snart BF 7 mars. Vår dotter tog över 2 år att ?göra? sonen kom utan direkt ansträngningar. Är 33 år nu. Lycka till

• Ebo88

www.gravidjaellernej.se/forsoka-bli-gravid/agglossningskalender/

gravid.ifokus.se/articles/5120e250d3b4fd6baf010246-sa-vet-du-att-du-har-agglossning

Kan inte komma med några husmors tips men försök sekretmetoden.

Vi förlorade vår son i november i v24+3 och ville gärna få ett syskon till honom snabbt. Min mens var så klart oregelbunden efter graviditeten. Den kom 1/12 och slutade inte förrän den 15/12 så i januari körde vi sekretmetoden - du lär dig hur flytningarna ser ut innan ägglossning och hur dem ser ut under ägglossning. Tro det eller ej men den 31/1 plussde jag. Ca 2.5 månader senare.

Lägg testerna på hyllan ett tag och försök lära att känna din kropp.

Önskar dig ett stort lycka till och att ett plus dyker upp inorm kort!

Svar på tråden Önskar tips - bli gravid