EvaJohannaMalm skrev 2018-02-04 06:28:56 följande:
Hej
Jag är 25 år, blir 26 till våren. Jag slutade med p piller i juli-17 med en gravidönskan. Nu är det feb-18 och vi har inte lyckats bli gravida. Vi försöker ofta, men inte för ofta- då kan sperma tappa kvalitet. Mina menscyklar varierar väldigt mycket från månad till månad nu så det här med ÄL tester är så svårt. Har gjort av med 2st 10p paket och aldrig lyckats pricka in.. blir bara ledsen av dom. Använder mig av en app som heter life också för att se mina cyklar. Nu har jag försökt tänka bort det här ett tag men det är svårt..man försöker vara avslappnad så kroppen inte känner stress..jag vet att många försöker länge- flera flera år.. jag/vi tänker gå till barnmorska och kolla upp oss till sommaren om inget hänt då vi försökt 1år. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan göra för att öka chanserna att bli gravid...
Hej!
Vi försökte bli gravida första gången när jag var 25 år. Slutade då med p-piller som jag ätit sedan jag var 14, men fick ingen mens. Första mensen kom efter 6 månader och det var väldigt oregelbundet och långa cykler efter det. Ringde gyn (vanliga vårdcentralen) och fick komma dit och träffa både barnmorska och gynekolog som var jättekunniga. Detta var ca 9 månader efter p-pillerstopp. De konstaterade PCOS pga hur mina äggstockar såg ut på ultraljud och att jag hade så oregelbundna cykler. Inga andra symtom. Vi började medicinera för att få igång mina cykler men ingenting fungerade riktigt och jag hade ändå 90-dagarscykler. Fick höra att det fanns en risk att jag inte kunde få barn. Sedan ungefär sju månader efter första gynkontakten fick jag en spontan ägglossning cd (cykeldag) 14 och lyckades träffa den (sex varannan-var tredje dag generellt hela tiden) och blev gravid. Med andra barnet blev jag sedan gravid utan att ens ha haft någon mens emellan. Nu är jag 32 (snart 33) och tog ut min hormonspiral i somras och har efter det haft helt regelbundna cykler med ÄL varje månad. Har fått höra att oregelbundna cykler kan bli regelbundna med åren så länge man inte är överviktig (vet inte varför det spelar roll) men det stämmer ju uppenbarligen.
Jag kan med andra ord rekommendera dig att söka hjälp redan nu, men framförallt för att du ska slippa oroa dig. Försök ta det som det kommer. Jag vet att det inte hjälper särskilt mycket när du är i den situation du är i just nu, men det kan lösa sig och behöver inte betyda att det kommer krångla för alltid. Håller tummarna för dig!