• Gojtan

Frågor om Gallsten!

Hej!

Jag har (för första gången) sen en vecka tillbaka, kännt ett tryck över gallblåsan nedanför revbenen, och detta ofta i samband med att jag dessutom blir dålig i magen.

Har nu sökt vård och fått reda på att jag förmodligen har gallsten och att jag blir dålig i magen samtidigt, beror på att tarmarna inte får tillräckligt med galla från gallblåsan.

När jag läser om Gallsten, så verkar all info handla om hur man undviker gallstensanfall genom kost och livsstil. So far so Good!

Men jag hittar ingen information om huruvida kroppen för något åt det här på egen hand??? Förstår att stenarna är tänkt att puttas ut med maten.

Men om stenarna nu är för stora då - och man sköter kosten bra - kan de MINSKA i storlek då???

Jag tränar 6-7 dagar i veckan på ganska hård nivå och måste äta ganska mycket för att orka göra det. Jag försöker undvika rökt och fet mat, äpplen (tyvärr!!) och paprika etc...

Kände ändå hur det spände över gallan på kvällen. Och dålig i magen blev jag!

Kommer de stora någonsin försvinna på eget bevåg? Går det att ?vända cykeln? så att stenarna blir mindre med tiden???

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Frågor om Gallsten!
  • AnkiC

Jag har också gallsten och det är rätt jobbigt. Reagerar på fet mat och ägg först och främst men även paprika, äpple, kål, lök och gurkskal. Vad jag förstår kan de befintliga stenarna inte minska i storlek men du kan undvika att de sköljs ut genom att sköta kosten. Kosten som du inte bör äta gör att mer gallvätska bildas som då gör att stenarna flyttar på sig och man får ont. Det bildas också färre stenar genom att äta den bättre kosten. På så sätt håller man det i schack. De stenar som finns där kan man tyvärr inte göra nåt åt förutom op. De kommer börja vandra rätt som det är och man vet sällan när. Det bästa är väl att operera. Jag fick erbjudande men tog det aldrig. Har fått utskrivet diklofenak och starkare alvedon så jag tar det så fort jag får känningar. De lindrar smärtan. Får rejäla anfall ibland. Det kan gå ett halvår mellan gångerna ibland och ibland tre gånger på en vecka. Ibland får jag bara obehagskänslor.

• Gojtan
    AnkiC skrev 2018-02-04 08:59:51 följande:

Jag har också gallsten och det är rätt jobbigt. Reagerar på fet mat och ägg först och främst men även paprika, äpple, kål, lök och gurkskal. Vad jag förstår kan de befintliga stenarna inte minska i storlek men du kan undvika att de sköljs ut genom att sköta kosten. Kosten som du inte bör äta gör att mer gallvätska bildas som då gör att stenarna flyttar på sig och man får ont. Det bildas också färre stenar genom att äta den bättre kosten. På så sätt håller man det i schack. De stenar som finns där kan man tyvärr inte göra nåt åt förutom op. De kommer börja vandra rätt som det är och man vet sällan när. Det bästa är väl att operera. Jag fick erbjudande men tog det aldrig. Har fått utskrivet diklofenak och starkare alvedon så jag tar det så fort jag får känningar. De lindrar smärtan. Får rejäla anfall ibland. Det kan gå ett halvår mellan gångerna ibland och ibland tre gånger på en vecka. Ibland får jag bara obehagskänslor.

Tack snälla du för ditt svar! Jag har inte fått någon attack ännu! Ve och fasa! Men det vore ju trevligt om de kunde försvinna. Annars känns det ju som att Gallblåsan bara rymmer en viss volym och att man måste operera förr eller senare. Puh! Men jag får väl helt enkelt offra mina räder i chokladförrådet! Hi hi!
Svar på tråden Frågor om Gallsten!