Frågor om Gallsten!
Hej!
Jag har (för första gången) sen en vecka tillbaka, kännt ett tryck över gallblåsan nedanför revbenen, och detta ofta i samband med att jag dessutom blir dålig i magen.
Har nu sökt vård och fått reda på att jag förmodligen har gallsten och att jag blir dålig i magen samtidigt, beror på att tarmarna inte får tillräckligt med galla från gallblåsan.
När jag läser om Gallsten, så verkar all info handla om hur man undviker gallstensanfall genom kost och livsstil. So far so Good!
Men jag hittar ingen information om huruvida kroppen för något åt det här på egen hand??? Förstår att stenarna är tänkt att puttas ut med maten.
Men om stenarna nu är för stora då - och man sköter kosten bra - kan de MINSKA i storlek då???
Jag tränar 6-7 dagar i veckan på ganska hård nivå och måste äta ganska mycket för att orka göra det. Jag försöker undvika rökt och fet mat, äpplen (tyvärr!!) och paprika etc...
Kände ändå hur det spände över gallan på kvällen. Och dålig i magen blev jag!
Kommer de stora någonsin försvinna på eget bevåg? Går det att ?vända cykeln? så att stenarna blir mindre med tiden???
Tacksam för svar!!!