• Äldre 4 Feb 16:08
    2788 visningar
    3 svar
    3
    2788

    Diagnos? Vet inte vart jag ska göra av ungen!

    "Ungen" är snart 16 år! Vilket är en ung kvinna!

    Och jag kommer bli utdömd som världens sämsta Mamma om jag uttalar högt att jag längtar tills dagen kommer och hon är redo att flytta hemifrån, men så är det.

    Hon är en färgstark Donna, kavat som få med ett humör som svänger nog till 50 personer.

    Hon har med eftertanke alltid varit så, men det bara eskalerar.

    Hon har haft små infall av självskadebeteende, hon säger att hon har ätstörningar, hon misstänker att hon har adhd. Hon känner sig inte som alla andra, hon tar ALL uppmärksamhet och bekräftelse hon bara kan hitta. Har fått samtal från lärare, tränare, mammor till hennes vänner osv för saker hon sagt.

    När jag släpper ALLT annat och bara fokuserar på henne, ger henne hela min lediga tid, pratar om hennes ev diagnoser osv så är allt frid o fröjd. Gör jag inte det en dag eller tre, så bryter helvetet loss. Förra helgen betedde hon sig som en jag vet inte vad HELA helgen, hon klagar på att jag andas för högt till att hon ska ställa sig på soc morgonen efter och tala om att jag inte kan ta hand om henne. Hon svär och beter sig illa hemma, klarar inte av ett minsta lilla ansvarsområde.

    Nyss efter att vi ätit sa jag " lägg in i diskmaskinen " när hon åt upp på 30 SEK o drog svaret blev - gör det själv, diskmaskinen står i köket.

    Hon har förklarat att hon verkligen inte klarar av krav. Jag misstänker att det är något helvajsing.

    Jag har kontaktat BUP och Har en tid för första samtal där nästa vecka.

    Det är inte bara vanliga tonårsfasoner, det är extra allt! Hela tiden!

    Är hon glad är hon nästan manisk, är hon arg så svartnar det och hon skiter fullkomligt i vad hon säger eller vem hon ger sig på.

    Vad 17 ska jag göra??

  • Svar på tråden Diagnos? Vet inte vart jag ska göra av ungen!
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 4 Feb 16:43
    #1

    Då låter det jättebra att ni kontaktar BUP, hon behöver få veta hur hon ska hantera sig själv i en vuxenvärld och den är ju snart här. 

  • Äldre 4 Feb 16:57
    #2

    Visserligen.

    Det kanske är normala beteenden...

  • Äldre 1 Apr 15:07
    #3

    Förstår att detta är jättejobbigt, för båda.
    Nånting som även kan vara jobbigt är att höra att tonåringars beteende inte bara dyker upp utan anledning. Någonting i hennes liv har gjort att hon agerar på detta sättet, hon gör det inte bara för att jävlas. Det finn många olika anledningar till varför hon kräver all denna uppmärksamheten, men jag kan garantera att hon inte gör det för att jävlas. Hon måste ha det väldigt jobbigt och känna sig förvirrad. Fråga henne vad du kan göra för att hjälpa henne i längden, att bara älta och prata gör inte rätt nytta. Hoppas det blir bättre för er båda.

Svar på tråden Diagnos? Vet inte vart jag ska göra av ungen!