• Anonym (Snoken)

    Cellförändringar - era erfarenheter?

    Kan ni berätta om era erfarenheter av cellförändringar!

    Jag fick ett brev där det stod att jag har cellförändringar och ska in till KK för kolposkopi om en månad. Jag känner mig inte rädd då jag förstått att det är vanligt och även om man har svåra förändringar så är det ingen fara. Jag har googlat (svårt att låta bli) och en del verkar få reda direkt i brevet eller via telefonsamtal på vilken grad deras förändring är. Det jobbigaste tycker jag är att vänta när man inte vet vad det är för förändring. I brevet stod även att de kanske skulle ta vävnadsprov och att om det behövdes kunde man erbjudas konisering samma dag. Tycker det är jättesvårt att förstå iutifårn brevet om man ska gå dit och vara beredd på att eventuellt ?opereras? eller om man kommer att komma dit och de med stor sannolikhet säger att förändringarna är borta. Känns inte som någon ide att ringa då det inte känns som att de får säga något över telefon och en del verkar först få reda på vad det är för förändring om vävnadsprov tas.

    Vad stod det i era brev och hur gick eran process därifrån till? :)

    /förvirrad tjej

  • Svar på tråden Cellförändringar - era erfarenheter?
  • malikan

    Efter första provet fick jag brev att de behövde ta ett prov till samt vävnadsprov då de hittat cellförändringar. De skickade det på snabbanalys och sen blev jag kallad till möte på kk.

  • Anonym (Snoken)

    Får man fråga vad det var för förändringar du hade? ????

  • malikan
    Anonym (Snoken) skrev 2018-02-04 19:33:04 följande:

    Får man fråga vad det var för förändringar du hade? ????


    Jag hade cancer i första stadiet
  • Anonym (Snoken)

    Oj vad tufft! Hur lång tid tog det för dig från det att du fick reda på att du bara hade cellförändringar till det att du fick veta att det var cancer? Är du under behandling nu? Förlåt för många frågor. Stor styrkekram till dig!

  • malikan
    Anonym (Snoken) skrev 2018-02-04 20:08:06 följande:

    Oj vad tufft! Hur lång tid tog det för dig från det att du fick reda på att du bara hade cellförändringar till det att du fick veta att det var cancer? Är du under behandling nu? Förlåt för många frågor. Stor styrkekram till dig!


    Ca en månad tror jag det tog. Nä jag blev friskförklarad i somras efter 6 år så nu följer jag de vanliga intervallerna. Första 2 åren tog jag prover var tredje månad och sen var 6e månad i drygt 3 år till
  • Anonym (Snoken)

    Vad skönt att höra :) Hade du några symptom innan eller hade du aldrig anat det?

  • malikan
    Anonym (Snoken) skrev 2018-02-04 20:17:25 följande:

    Vad skönt att höra :) Hade du några symptom innan eller hade du aldrig anat det?


    Jag hade blödningar efter sex och en del mellanblödningar. Jag var 23 när jag fick veta att jag hade cancern och hade aldrig anat att det skulle vara det, det är så ovanligt att man får det så ung och hade ju aldrig ens varit på cellprov innan så visste inte ens att man kunde ha cancer där typ, haha
  • Johannana

    Hej! Jag har haft cellförändringar i olika stadier under 10 års tid (från 17, är nu 27). Aldrig några symptom. Går på biopsier var tredje månad och gjorde i somras min första konisering. Denna utfördes under narkos och från det att jag fick beskedet att jag skulle opereras tog det ungefär två månader tills själva operationsdagen. De meddelade ca åtta veckor efter operationen att det inte fanns några tecken på spridning. Tog mitt första cellprov sen operationen för två veckor sen så får se vad det säger :)

    Jag tycker inte man ska oroa sig, även om man såklart kan bli lite orolig i början. Det är ingenting man själv kan påverka och jag personligen känner mig extremt trygg med mina läkare. Så även om det visar sig att det kommit tillbaka så vet jag att jag är i trygga händer :)

    Det kommer gå bra ska du se!

  • Anonym (Me)

    Hade oxå cellförändringar och fick komma till kk för vidare undersökning. Var jättenervös och oroade mig massor innan. Hon berättade kortfattat hur det skulle Gå till vidare om det inte såg bra ut. Men när hon väl skulle kolla så kunde hon inte hitta något alls, så det gick ju bra :)

  • Anonym (Snoken)

    Tack för att ni tar er tid att svara, så olika erfarenheter. Det skulle inte förvåna mig om förändringarna är borta vid min tid så jag försöker att inte oroa mig.

    Tycker att det verkar så konstigt varför en del verkar få reda direkt på vilken grad av förändring de har (telefon/brev direkt efter första cellprovet) medan en del först får det efter ett andra besök med eventuell biopsi. Eller har jag missuppfattat det? :)

    Tycker att det hade varit skönare, om möjligt, att få veta direkt vad för typ av förändring det är. Tycker ovissheten är jobbigare än om man skulle få ett besked med tex allvarliga förändringar. Vill bara veta!

    Undrar lite kring varför det isånafall är så olika, om det har något med att hanteringen är olika i olika län? Läst att många med lätta förändringar får tid tre-fyra månader efter besked för att se om de läkt bort av sig självt. Medan för andra med lätta verkar de blivit kallade snabbare ändå. Lite förvirrande som sagt, blir inte klokare utav att jag googlat haha...

  • TrueLove12

    Jag fick reda på att jag har cellförändringar 2014-2015 tror ja och de sa till mig att de oftast försvinner av sig självt och de blir oftare besök typ var 6:e månad ist för 1-2 år minns inte hur ofta man gör de. Ja har tagit prover men mer har inte hänt då de va liten cellförändring

  • Anonym (2014)

    Tog cellprov och fick tillbaka ett brev att jag hade lätta cellförändringar och skulle på återbesök om 6 mån. När den tiden kom så gjorde de biopsi och fick hem svar att jag hade måttliga förändringar och fick tid 1 mån senare för konisering. Koniseringen gjordes under narkos och var över fort, blödde lätt någon dag. Fick sen ett samtal från läkarna att jag hade svåra förändringar men de fick bort allt. Gått på regelbundna återbesök sen dess och inte haft några förändringar eller ens HPV virus sen dess. Detta var 4 år sen men kräver fortfarande cellprov årligen fast det egentligen inte behövs enligt dom.

  • Snok

    Jag blev undersökt med mikroskop, de tog nytt cellprov och två vävnadsprover. Läkaren sa att jag blödde lätt och att livmodertappen var irriterad och hade röda områden. Jag kom mig inte för att ställa frågor men förstod utifrån hur hon sa det att det inte riktigt var normalt? De meddelade att jag skulle få svar på vävnadsproverna om två till tre veckor via post. Vill bara veta vad det är för förändringar jag har. Blir tokig på att de inte säger något!? Vet inte vad jag gör om de inte meddelar direkt i brevet vad för förändringar det är

  • Anonym (2014)
    Snok skrev 2018-02-05 22:47:28 följande:

    Jag blev undersökt med mikroskop, de tog nytt cellprov och två vävnadsprover. Läkaren sa att jag blödde lätt och att livmodertappen var irriterad och hade röda områden. Jag kom mig inte för att ställa frågor men förstod utifrån hur hon sa det att det inte riktigt var normalt? De meddelade att jag skulle få svar på vävnadsproverna om två till tre veckor via post. Vill bara veta vad det är för förändringar jag har. Blir tokig på att de inte säger något!? Vet inte vad jag gör om de inte meddelar direkt i brevet vad för förändringar det är


    Vad som än står i brevet. Cellförändringar är inte cancer. Om det är cin1, cin2 eller cin3 bestämmer bara hur snart de opererar dig. Cancer tar många år att utveckla..
  • Snok
    Anonym (2014) skrev 2018-02-06 03:04:24 följande:

    Vad som än står i brevet. Cellförändringar är inte cancer. Om det är cin1, cin2 eller cin3 bestämmer bara hur snart de opererar dig. Cancer tar många år att utveckla..


    Känner mig inte så oroad för att det ska vara cancer, känner mig trygg i att det går bra vad resultatet än visar. Men jag har svårt att inte fundera och har ett kontrollbehov där jag vill veta vad de sett för att slippa fundera och då bli lite lugnare. Förstår inte riktigt när man kan kräva att få svar på vad för förändringar det är? För mig känns det viktigt att veta även om det bara skulle vars lätta, då slipper jag fundera så
  • malikan
    Snok skrev 2018-02-06 12:14:33 följande:

    Känner mig inte så oroad för att det ska vara cancer, känner mig trygg i att det går bra vad resultatet än visar. Men jag har svårt att inte fundera och har ett kontrollbehov där jag vill veta vad de sett för att slippa fundera och då bli lite lugnare. Förstår inte riktigt när man kan kräva att få svar på vad för förändringar det är? För mig känns det viktigt att veta även om det bara skulle vars lätta, då slipper jag fundera så


    Jag brukar läsa min journal på 1177 för att få veta exakt :)
  • Snok
    malikan skrev 2018-02-06 12:50:36 följande:

    Jag brukar läsa min journal på 1177 för att få veta exakt :)


    Tack så jättemycket för detta tips, det hjälpte mig och jag känner mig lugnare nu när jag kunnat läsa själv. Stod att jag hade högrisk HVP och HSIL. De hade hittat ett avvikande område som färgats av ättikan och joden så får se vad vävnadsproverna säger. Stod att jag hade rodnad och blödde så fort man kom åt. Om jag förstått det rätt syftar HSIL till cin2/cin3? Känns som att jag kan slappna ac mer nu :)
Svar på tråden Cellförändringar - era erfarenheter?