• pandora1999

    barnbidrag/studiebidrag

    Ni som ger era tonåringar hela barnbidraget eller studiebidraget, vad ska det räcka till?

  • Svar på tråden barnbidrag/studiebidrag
  • Kasperina

    OM jag gjorde det (mina barn är 5 och 9) så skulle det räcka till:
    Kläder (undantag ytterkläder och kängor/stövlar)
    Sociala nöjen, ex bio, fika, äta ute etc
    Ev. studiematerial
    Smink/specialförbrukningsprodukter (sånt vi inte köper till hela familjen)
    Kanske mensskydd, har svårt att bestämma mig
    böcker/filmer/musik utöver det som finns i hemmet

    Jag skulle även kräva att sysslor utförs hemma. Är man stor nog att hantera sina egna pengar är det dags att lära sig sköta ett hushåll med, och därmed hjälpa till med tvätt/matlagning/disk/städning.på ett mer självständigt sätt.

    Själv fick jag börja laga mat och tvätta på egen hand hemma när jag var 11, men det kan vara lite tidigt. Vi får se när den dagen kommer. 

  • Anonym (E)
    Kasperina skrev 2018-02-05 09:49:41 följande:

    OM jag gjorde det (mina barn är 5 och 9) så skulle det räcka till:
    Kläder (undantag ytterkläder och kängor/stövlar)
    Sociala nöjen, ex bio, fika, äta ute etc
    Ev. studiematerial
    Smink/specialförbrukningsprodukter (sånt vi inte köper till hela familjen)
    Kanske mensskydd, har svårt att bestämma mig
    böcker/filmer/musik utöver det som finns i hemmet

    Jag skulle även kräva att sysslor utförs hemma. Är man stor nog att hantera sina egna pengar är det dags att lära sig sköta ett hushåll med, och därmed hjälpa till med tvätt/matlagning/disk/städning.på ett mer självständigt sätt.

    Själv fick jag börja laga mat och tvätta på egen hand hemma när jag var 11, men det kan vara lite tidigt. Vi får se när den dagen kommer. 


    Om båda barnen kommer få mens så tycker jag det är ok. Men om ena är kille och andra tjej så blir det ju en aning orättvist... tycker jag iaf. 

    Håller med om resten.
  • Humörmamman

    Mina barn får större delen av studiebidraget, 800. Dessutom betalar vi deras mobiler, större inköp som vinterstövlar och vinterjackor delar vi på. Om vi åker till Ullared (en gång/år ca) brukar de få några hundra (ca fem) extra att shoppa loss för, för övrigt får de klara sig själva för denna summa. När de kör moped får de 200 kr/månad att tanka för. För övrigt ska de klara sig själva med dessa pengar.  

Svar på tråden barnbidrag/studiebidrag