• Anonym (a)

Gamla mediciner, kassera??

Hur är det där med gamla mediciner. Är det så farligt som det framgår eller törs man använda alvedon från juli förra året, eller imodium från i somras utan att man får lungsot?

Frågar man apoteken får man väl klart svaret att kassera för att de vill sälja nytt, men har de någon mening i det de säger eller är det bara som sagt för att sälja?...

• Svar på tråden Gamla mediciner, kassera??
  • Anonym (Kör)

Det är ingen fara, det värsta som kan hända är att de är verkningslösa.

• Anonym (Lugnt)

Det finns studier som visar att nästan all medicin håller åratal efter datumet gått ut. Farligt är det ytterst sällan. Möjligen kan effekten avta något på vissa, men knappast efter bara några månader som dina. Enda jag personligen inte skulle ta efter utgånget datum är injektioner.

• Anonym (a)

Hjärtmedicin kanske är att undvika.

Nu har jag typ aldrig märkt om jag hunnit få effekt av imodium tidigiare så har inget att jämföra med. Men många mediciner är ju rätt dyra. Nån revaxör jag köpte kostade ju 100 riksdaler cirkus... Eller allergitabletterna var ju skitdyra. Bara en sån sak.

• Anonym (X)

Det är inget problem att använda de mediciner du pratar om, du lär inte ens märka någon skillnad från när de var nya.

Svar på tråden Gamla mediciner, kassera??