• Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • vampyria2

Antagligen så gör han väl det just för att han vet att du är svartsjuk och att det bara blir onödigt bråk.

Mitt ex och jag har en när relation och även om vår son är 15 år så pratar vi en hel del, när det är något så är det till varandra vi ringer, vi känner för varandra som man gör för syskon.

Finns inget som skulle få oss att bli tillammans igen men jag skulle aaldrig vilja vara utan det han och jag har, som sagt det skulle vara som att bli av med en lillebror ungefär.

• Lumina77
    vampyria2 skrev 2018-02-06 06:40:42 följande:

Antagligen så gör han väl det just för att han vet att du är svartsjuk och att det bara blir onödigt bråk.

Mitt ex och jag har en när relation och även om vår son är 15 år så pratar vi en hel del, när det är något så är det till varandra vi ringer, vi känner för varandra som man gör för syskon.

Finns inget som skulle få oss att bli tillammans igen men jag skulle aaldrig vilja vara utan det han och jag har, som sagt det skulle vara som att bli av med en lillebror ungefär.

Tack för ditt svar!

Jag kan förstå när man har en relation som din och ditt ex, men i min särbos fall så har det inte varit någon sådan relation dom två emellan. Min särbo har ofta sagt att han inte är ett dugg intresserad av sitt ex liv och vet knappt vart hon jobbar. Det är därför det är så märkligt när dr ju ändå verkar ha en rätt regelbunden kontakt på nåt vis...
  • NELJ

Jag har också ganska mycket kontakt med barnens pappa. Jag förstår inte hur man hinner avhandla allt vid hämtning och lämning... När jag var tillsammans med min särbo var det inget jag mörkade men inget jag lyfte fram heller. Den relationen har med barnen att göra, jag kände inget behov av att bolla detaljer om det med min särbo. Och jag vet att jag själv skulle tycka att det var lite jobbigt att gång på gång få höra att min partner pratade med sitt ex.

Förmodligen är han antingen disträ eller omtänksam. Och du förstör bara för dig själv genom att rota i hans telefon. Jag skulle inte tolerera det hos en partner...

• Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-02-06 06:53:15 följande:

Jag har också ganska mycket kontakt med barnens pappa. Jag förstår inte hur man hinner avhandla allt vid hämtning och lämning... När jag var tillsammans med min särbo var det inget jag mörkade men inget jag lyfte fram heller. Den relationen har med barnen att göra, jag kände inget behov av att bolla detaljer om det med min särbo. Och jag vet att jag själv skulle tycka att det var lite jobbigt att gång på gång få höra att min partner pratade med sitt ex.

Förmodligen är han antingen disträ eller omtänksam. Och du förstör bara för dig själv genom att rota i hans telefon. Jag skulle inte tolerera det hos en partner...

Tack för ditt svar!

Ja jag vet att jag gör fel där och jag skäms för det. Och du har nog helt rätt i att han nog tyck er det är då pass ovidkommande information dem emellan att han inte känner att det behöver lyftas med mig.

Sant. Skönt med lite sunda synpunkter.
  • Anonym (Lagen)

Det är inte bara fel att rota i mobilen, det är olagligt (dataintrång). En upplysning i all välmenthet.

• Anonym (Bonusmamma)

Hej!

Jag går kanske lite mot strömmen och skriver att det inte är okej han mörkar hur mkt kontakt dom har. Skulle det vara okej du mörkade kontakt med ditt ex? (Oavsett om det finns gemensamma barn eller inte)

Det är fel snoka i telefonen men det är också fel av honom inte vara ärlig med hur mkt kontakt dom har. Kan det vara så att han är rädd göra dig svartsjuk? Är hon kanske kontrollerande ocj behöver kontakten och din man inte ser det? Eller så vet han om det och tillgodoser hennes behov men vet du kanske inte blivit så glad så därför säger han inget. Att undvika säga som det är för att undvika konflikt med dig anser jag vara fel.

• NELJ
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-02-06 08:19:43 följande:

Hej!

Jag går kanske lite mot strömmen och skriver att det inte är okej han mörkar hur mkt kontakt dom har. Skulle det vara okej du mörkade kontakt med ditt ex? (Oavsett om det finns gemensamma barn eller inte)

Det är fel snoka i telefonen men det är också fel av honom inte vara ärlig med hur mkt kontakt dom har. Kan det vara så att han är rädd göra dig svartsjuk? Är hon kanske kontrollerande ocj behöver kontakten och din man inte ser det? Eller så vet han om det och tillgodoser hennes behov men vet du kanske inte blivit så glad så därför säger han inget. Att undvika säga som det är för att undvika konflikt med dig anser jag vara fel.

Du antar här att han medvetet mörkar. Om hon ställer frågan - hur ofta pratar du med ditt ex - kanske han inte alls skulle ljuga. Att han glömmer eller inte tycker det är värt att nämna att han exempelsvis ringt exet och pratat en minut för att påminna om barnens utvecklingssamtal eller liknande är ju knappast att mörklägga?
  • Anonym (Herregud)

Går också mot strömmen.

Först och främst: Ställ inte relationsfrågor på familjeliv.

Du ser själv varför här i tråden.

Du får inga vettiga svar utan bara giftiga svar från förbittrade, genomruttna personer som suttit här dygnet runt i över 10 år och lever för att ta ut sitt hat på alla som ens har en relation.

Till din fråga:

Att ljuga om kontakt med andra är ALDRIG ok. Att ljuga för att man är konflikträdd är aldrig ok. Det är lugnt att du snokat, din magkänsla sa att han inte var ärlig och du hade rätt.

Med personer som ljuger måste man snoka. Annars går det som för dom som efter 20-30 år får reda på att dom levt i en lögn hela tiden. Man måste ta eget ansvar och kolla upp en dålig magkänsla. Är den befogad kommer partnern inte säga något ändå.

• Anonym (Herregud)
    NELJ skrev 2018-02-06 08:31:39 följande:

Du antar här att han medvetet mörkar. Om hon ställer frågan - hur ofta pratar du med ditt ex - kanske han inte alls skulle ljuga. Att han glömmer eller inte tycker det är värt att nämna att han exempelsvis ringt exet och pratat en minut för att påminna om barnens utvecklingssamtal eller liknande är ju knappast att mörklägga?

Har du inte ens läst ts utan går bara all in efter att ha läst rubriken? Ts har frågat och han har ljugit.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lagen) skrev 2018-02-06 08:07:52 följande:

Det är inte bara fel att rota i mobilen, det är olagligt (dataintrång). En upplysning i all välmenthet.

Tack, jag vet.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...