• Kiyus

Jaydess-gravid?

Jag har en jaydess spiral insatt sedan två år tillbaka. Hade en kopparspiral innan men det resulterade i en bebis. Fick information av min gynekolog att jaydess skulle vara säkrast. Jag kan ändå inte sluta vara nojjig varje månad innan mensen kommer för jag får gravidsymptom. Nu undrar jag ifall det är någon av er här på familjeliv som hae blivit gravida trots jaydess?

• Svar på tråden Jaydess-gravid?
  • Anonym (Isa)
    Fick höra från min gyn att det gynnar dem att pracka på dessa spiraler på alla. Jag hade köpt några g-test och haft hemma ifall att. Inte ovanligt att bli gravid trots spiral, och läser du informationsbladet som ges om Jaydess så är där flera blad som enbart handlar om information till den som vill bli gravid (för man vill ju bli gravid när man plockar på sig ett häfte om skydd mot graviditet...?). Inget jag hade litat på som skydd mot graviditet, direkt. 
    Så jag själv har inte blivit det. Kusinen blev det dock. Med Jaydess. Fick ta ut spiralen, efter det fick hon missfall. 
  • Kiyus

Hej, tack för svar. Låter ju skrämmande att bli gravid trots att man tar till hjälpmedel som ska motverka en graviditet. Vet du om din kusins spiral satt på plats eller hade den flyttat på sig? Jag är superfertil och vill absolut inte ha fler barn men inte heller genomföra en abort ifall jag skulle bli gravid.

• Anonym (Isa)
    Kiyus skrev 2018-02-08 10:49:09 följande:

Hej, tack för svar. Låter ju skrämmande att bli gravid trots att man tar till hjälpmedel som ska motverka en graviditet. Vet du om din kusins spiral satt på plats eller hade den flyttat på sig? Jag är superfertil och vill absolut inte ha fler barn men inte heller genomföra en abort ifall jag skulle bli gravid.

Hon fick sin insatt på en ungdomsmottagning, och de är väl inte alltid av den bästa kvalitén där hon bor, men ja dom sade att den satt som den skulle. 

Men! Om du har haft den i i 2 år, och du är superfertil, så vill jag tro att du inte behöver oroa dig, men jag förstår din oro och skulle det fortsätta hade jag beställt hem nån sticka mest för att vara på den säkra sidan Glad
  • Liiindgren

Tycker NC funkar jättebra har använt de i ett år nu och har aldrig känt av en oro att jag skulle ha blivit gravid. Har gjort som appen säger och vid röda dagar använder vi skydd. Har en rabattkod här app.naturalcycles.com/&refId=3af4bf3f45f54f02aa4ae5799add6234&refCode=referralid10#/reg-reg

• Kiyus

Tack för rabattkoden! NC är nog inte aktuellt för min del då jag är superfertil och den senaste tiden har NC varit lite i blåsväder nyhetsmorgon hade ett reportage om NC och tydligen måste man verkligen vara punktlig när man använder den. Tack ändå :)

• Anonym (NC är bullshit)
    Liiindgren skrev 2018-02-09 14:09:29 följande:

Tycker NC funkar jättebra har använt de i ett år nu och har aldrig känt av en oro att jag skulle ha blivit gravid. Har gjort som appen säger och vid röda dagar använder vi skydd. Har en rabattkod här app.naturalcycles.com/&refId=3af4bf3f45f54f02aa4ae5799add6234&refCode=referralid10#/reg-reg

Det finns en anledning varför flera sjukhus har anmält NC... Det är INTE en säker preventivmetod!!! 

Det har kanske funkat för dig, men det betyder inte att det är en säker metod. Det kan lika gärna handla om att du eller din partner inte är så fertil.... Eller så handlar det om tur. 

Min bonusmamma är barnmorska och jobbar med aborter. Hon har en gång berättat att ca 80 % av de som kommer in och vill göra abort nu har använt NC som metod. 

• Kiyus

Alltså jag var inne på att köpa ett NC abonnemang just för att göra det extra säkert men tror det kvittar. Man skall ta tempen samma tid varje dag, man skall ha sovit samma antal timmar som de föregående dagarna. För tempen kan skifta beroende på hur kroppen mår och detta i sin tur gör att appen inte riktigt uppfyller sin uppgift då den kan påvisa en säker dag när du i självaste verket kan vara en fertil dag. Nej jag vill bespara mig oro och abort men som sagt, det verkar vara ett bra hjälpmedel för många men det känns för krångligt.

Svar på tråden Jaydess-gravid?