• Anonym (.....)

Ni med njursjukdom/njursvikt, vilka symptom hade ni i början innan det uppdagades?

Som rubriken säger. Vilka symptom hade ni i början och hur upptäcktes det? Alltså via vilka undersökningar och symptom? Speciella blod o urinprovet som var avvikande?

Undrar då jag förstått att det kan pågå länge att njurarna blir sämre innan det visar sig. Många diffusa symptom om jag fattat det rätt.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ni med njursjukdom/njursvikt, vilka symptom hade ni i början innan det uppdagades?
  • Anonym (sambo)

Min sambo fick kramper på olika ställen. Han fick t ex kramp i ena delen av benet och när han försökte avhjälpa det fick han kramp i andra delen samtidigt. Då insåg han att han behövde söka vård. Jag tyckte dessutom att han var lite förvirrad. Bakgrunden för hans del är att han är stomiopererad och fick något magvirus, så utflödet blev för stort. Samtidigt mådde han illa, hade en klump i halsen, så fick inte i sig tillräckligt mycket vätska eller vätskeersättning som 1177 hade rekommenderat dagen innan. Förloppet gick väl från torsdag otta till lördag dag.

De tog en massa prover, bl a på saltbalanser som låg galet. Han låg inlagd från lördag till onsdag och de ville väl egentligen behållit honom en dag till. Sedan fick han tre påsar dropp i inledningsskedet. I efterhand fick jag veta att även fler organ hade sviktat. Jag hoppas han har lärt sig hur viktig vätskebalansen är när man har stomi.

• Anonym (Njurssk)

Hej

Symtom på njursvikt kommer ganska sent i förloppet och brukar innefatta matleda, illamående, klåda och trötthet bland annat. Som sagt diffusa symtom. Vill du bara hålla koll på njurarna rekommenderar jag regelbundna blodtryckskontroller och av albumin/kreakvot. Blodtrycket stiger när njurarna inte kan göra sig av med all vätska (bland annat) och en skada på njurarna leder till att man läcker albumin. Ett för högt blodtryck i kombination med äggvita i urinen indikerar njursvikt och leder till ytterligare utredning :)

• Anonym (.....)

Hej och tack för era svar :).

Njurssk:

Har inget blodtryck som stigit än men albumin värdet ligger strax ovanför referensvärde, GFR kreatin låg på 82, inom referens men strax över det lägsta som är 80 (åtminstone här :))

Haft några uvi sista åren. För ett år sen upplevde jag att jag var rejält svullen över svanken på båda sidor, starka smärtor som ett band som vid värkar ungefär. Ringde 1177 minns jag. Det klingade av och en vecka senare var jag på akuten med akut diskbråck och samtidigt konstaterades uvi och läkaren sa att det var på gång upp i njurbäckenet. Kreativ värdet var taget en månad innan.

I höstas hade jag ettt värde på albumin på strax ovanför referens( 46).

Låg även under referens på alfa 1 Antittrypsin (vad nu det är?)

Har problem att tömma blåsan helt, haft ett tryck över blåsan/buken ett par veckor och det konstaterades resurin. Cytoskopi på gång.

Urinen skummar varje gång. Trött över ryggen och väldigt trött för övrigt,

Ingen läkare har pratat om att njurarna ev skulle vara nedsatta men jag funderar här :).

Min mamma drabbades av vaskulit förrförra året om det har betydelse för ärftligheten. Jag har tyvärr ätit mycket starka smärtstillande som kanske påverkat oxå :(

Finns risk för nedsatt njurfunktion eller är jag orolig i onödan?

• Anonym (.....)

Puffar :)

• Anonym (Njurssk)

Jag tycker väl att du bör ta upp det med din läkare. Det där med skummande urin brukar betyda att det pågår en inflammatorisk process i njuren som vid vaskulit som din mamma hade? Brukar vara några blodprover för kontrollera.

Alfa 1 Antitrypsin kännee jag inte till men efter lite googlande verkar det mer med lungsjukdomar att göra?

Kreatinin är inte särskilt tillförlitligt eftersom det påverkas av mycket annat, t ex ålder och muskelmassa eller t ex att man inte kan tömma blåsan ordentligt. Vill man ha reda på den faktiska njurfuntionen för man göra ett iohexolclerance.

Nu vet jag inte vilka smärtlindrande mediciner du ätit men mediciner som Ipren, Voltaren och Treo är rena rävgiftet för njurarna om man äter det länge och kan utlösa en njursvikt.

Men vill bara säga att med tanke på att symtomen är så diffusa för njursvikt så kan det mycket väl vara något annat, om du har andra sjukdomar i botten. Men tycker absolut du ska diskutera det med din läkare, speciellt angående skummande urin!

• Anonym (.....)
    Anonym (Njurssk) skrev 2018-02-07 15:00:51 följande:

Jag tycker väl att du bör ta upp det med din läkare. Det där med skummande urin brukar betyda att det pågår en inflammatorisk process i njuren som vid vaskulit som din mamma hade? Brukar vara några blodprover för kontrollera.

Alfa 1 Antitrypsin kännee jag inte till men efter lite googlande verkar det mer med lungsjukdomar att göra?

Kreatinin är inte särskilt tillförlitligt eftersom det påverkas av mycket annat, t ex ålder och muskelmassa eller t ex att man inte kan tömma blåsan ordentligt. Vill man ha reda på den faktiska njurfuntionen för man göra ett iohexolclerance.

Nu vet jag inte vilka smärtlindrande mediciner du ätit men mediciner som Ipren, Voltaren och Treo är rena rävgiftet för njurarna om man äter det länge och kan utlösa en njursvikt.

Men vill bara säga att med tanke på att symtomen är så diffusa för njursvikt så kan det mycket väl vara något annat, om du har andra sjukdomar i botten. Men tycker absolut du ska diskutera det med din läkare, speciellt angående skummande urin!

Tack för svar! Ok har dålig kondition och har sökt för det med. Blir lätt andfådd.

Mängder av citodon, alvedon 665, tramadol och morfin har jag tagit under kanske 3-4 år. Kollar med läkaren då :)
Svar på tråden Ni med njursjukdom/njursvikt, vilka symptom hade ni i början innan det uppdagades?