• Andersson85

    Graviditetspenning vid månadsanställning??

    Hej!

    Är gravid med mitt fjärde barn, oplanerat men ändå välkommet! Funderar nu mkt över föräldraledighet osv. Jobbar i vården med mkt tunga lyft. Mina tidigare graviditeter så har jag haft fast anställning och fått gå på graviditetspenning 60 dagar innan fl. Nu har vi flyttat och jag har ännu ingen fast anställning utan är förnärvarande månadsanstölld. Blir anställd 1-3 månader i taget på schema med månadslön. Jag är ännu tidigt i graviditeten, v 9 så vi har ännu inte sagt något till nån och alltså vet ingen på jobbet heller. Funderar nu på hur det blir om chefen väljer att avsluta min månadsanställning två månader innan fl istället för att jag ändå går på gravpenning? Får jag lov till gravpenning ändå, även om jag då står utan anställning? Kanske klarar att jobba tills en månad innan fl beroende på mående och tryck på jobbet, men har inte så mkt semester att ta heller.. Är det någon som vet hur det funkar eller som vart i samma sits? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Graviditetspenning vid månadsanställning??
  • Anonym (...)

    Bäst är nog att ringa facket så att du verkligen får rätt information.

    Men Graviditetspenning är ju till för att ersätta lönen när man inte får jobba pga risker för graviditeten. Så utan anställning borde man inte få Graviditetspenning utan då istället a-kassa, sjukskrivning, föräldraledigt, semester eller nått.

    Men jag gissar bara.

    Men jag tycker att dom borde inte kunna hålla på att leka med anställningen så där hur länge som helst? Det tycker jag nog att du också ska kolla upp med facket.

  • Iowhannah
    Anonym (...) skrev 2018-02-06 22:10:26 följande:

    Bäst är nog att ringa facket så att du verkligen får rätt information.

    Men Graviditetspenning är ju till för att ersätta lönen när man inte får jobba pga risker för graviditeten. Så utan anställning borde man inte få Graviditetspenning utan då istället a-kassa, sjukskrivning, föräldraledigt, semester eller nått.

    Men jag gissar bara.

    Men jag tycker att dom borde inte kunna hålla på att leka med anställningen så där hur länge som helst? Det tycker jag nog att du också ska kolla upp med facket.


    Tyvärr kan de stapla anställningar en hel del. På mitt jobb ska man få fast om man har haft vikariat eller timanställning i två år men då ska man också bara haft en av dem, de kan alltså ha en som timanställd i ett år, vikarie i ett år, tillbaks till timanställd, osv osv.

    Om AG väljer att avsluta anställningen pga risker för graviditeten så kan det väl ändå räknas som lönebortfall som ger rätt till graviditetspenning? Eller säkert inte. Vi får hoppas att TS har en skapligt vettig AG.

    TS - jag tycker nog att du ska prata med din chef redan nu. Berätta att det än är väldigt tidigt men att du är orolig över hur det blir med din anställning senare.
  • Andersson85

    Tack för svar! Tänker väl som ni att FK säkert inte beviljar gravpenning om anställningen tar slut.. vi ska ha medarbetarsamtal på jobbet snart så ska ta samtalet med chefen då tänkte jag. Ville väl bara se om nån visste nåt så jag har lite ?kött på benen?. Får kanske ringa FK och prata med dom också.

    Tyvär har dom ju rätt att använda såna anställningsformer.. fast får man först som ovan skrev eller vid LAS (också ca 2 års arbete). Vården skriker efter folk men de tar tyvär inte hand om personal/vikarier så inte så konstigt att det är brist. Är ju dock en helt annan fråga!

  • Anonym (...)
    Iowhannah skrev 2018-02-07 07:14:28 följande:

    Om AG väljer att avsluta anställningen pga risker för graviditeten så kan det väl ändå räknas som lönebortfall som ger rätt till graviditetspenning? Eller säkert inte. Vi får hoppas att TS har en skapligt vettig AG.

    .


    Nej eller jag vet inte, men det är knappast en giltig anledning för att avsluta en anställning. Utan då ska omplacering ske, eller så får de sätta en på tjänstledigt.

    Även om alla förstår att AG kommer avsluta anställningen pga graviditeten men uppger annat skäl på pappret. Får som sagt hoppas det är en vettig AG.

    Men ja jag vet inte hur det blir nu då det är sån konstig anställningsform.

    Säg att hon förlorar anställningen och blir arbetslös, Då borde hon först, om bedömningen görs, fågå på Graviditetspenning till den dagen anställningen går ut. Sedan räknas som arbetssökande, och där finns ju inga risker för graviditeten och då borde det vara a-kassan som gäller, såvida hon inte skulle få besvär och blir sjukskriven istället.
Svar på tråden Graviditetspenning vid månadsanställning??