Har du slutat med sociala medier?
Hej!
Någon som har slutat använda sociala medier som t.ex snapchat, instagram och Facebook? Ser man skillnad i vardagen eller mår man bättre åtminstone? Känner att jag är så jävla less på sånt skit.
Hej!
Någon som har slutat använda sociala medier som t.ex snapchat, instagram och Facebook? Ser man skillnad i vardagen eller mår man bättre åtminstone? Känner att jag är så jävla less på sånt skit.
Inte slutat helt då jag har min familj 25 mil ifrån och det är så vi delar med oss av vår vardag tillsammans. Däremot är min Facebook endast avsedd för just familj och släkt. Har typ 30 vänner
Är medlem i några grupper på Facebook som jag inte vill missa heller men annars använder jag inga sociala medier.
Svarade inte på frågan...
Skillnad och skillnad. Jag slipper störa mig i alla fall vilket jag ofta gjorde tidigare. Bekanta som skröt om ditten och datten, folk som delade bilder på misshandlade djur och typ "vi skänker 1000:- för varje like".
Så jo, lite energi har jag nog sparat när jag tänker efter.
Jag gillar att vara anonym också.
Jag har aldrig börjat.
. (Om du inte menar att de här är sociala medier)
Jag har helt slutat med snapchat för 1 år sen. Superskönt! Så jävla värdelös app egentligen, haha.. Slipper det ständiga plingandet av folk som skickar bilder på sina barn, djur eller vad de äter för tillfället.. Och att slippa stressen att man måste svara tillbaka. Vissa månader har jag även tagit bort Facebookappen och endast har messenger kvar. Också himla skönt att ta en paus ibland och slippa all reklam och att få läsa statusuppdateringar om vad folk är upprörda över eller att de har bytt gardiner och att barnen är sjuka. Vem fan bryr sig? Funderar på att ta bort instagram också eftersom de har börjat med reklam för andran konton i mitt flöde? Jag skiter väl i vad de jag följer har gillat för bilder? Detta har dragit ner mitt mobilanvändande med otroligt många timmar, ibland dygn! Kan rekommendera!
Jag gillar att man kan välja vilka man följer på Facebook. Följer inte folk som skriver bästaste, taggar sig på gymmet eller visar foto på vad de ska äta. Så sen den funktionen kom är mitt liv bättre :) Jag är med i en del grupper som är intressanta också. Jag har Instagram men är aldrig inne där. Snapchat vet jag knappt vad det är, är kanske för gammal ;) . Däremot är jag beroende av Flashback...
Hej!
Jag har svårt att förstå hur man kan må psykiskt dåligt av Facebook, handlar det om att man är missunnsam mot andra människor?
Facebook betyder mycket för mig, jag är med i olika grupper där jag hittat alltifrån goda recept till att lära mig virka, jag har hittat nya intressen via dessa grupper och blivit medlem i olika föreningar. Jag får uppdatering från olika museum och event jag vill gå på och jag köper och säljer saker via köp och säljgrupper. Grupperna och eventet är nästan det bästa med Facebook. Så har jag mina vänner, ytligt bekanta, fd vänner och så vidare, jag får se vad de har för sig, se deras söta djur/bebisar och vad de har för mig och jag kan dela med mig av det jag gillar. Genom flödet får man ännu mer inspiration på saker man vill göra och jag gör dessa saker också, förra veckan testade jag t.ex ett nytt recept och i helgen ska jag på ett vernissage. Vissa av de här sakerna skulle man inte hittat på det gamla sättet, det är också praktiskt att ha allt på samma ställe.
Jag har svårt att förstå hur man kan må psykiskt dåligt av Facebook, handlar det om att man är missunnsam mot andra människor?
Facebook betyder mycket för mig, jag är med i olika grupper där jag hittat alltifrån goda recept till att lära mig virka, jag har hittat nya intressen via dessa grupper och blivit medlem i olika föreningar. Jag får uppdatering från olika museum och event jag vill gå på och jag köper och säljer saker via köp och säljgrupper. Grupperna och eventet är nästan det bästa med Facebook. Så har jag mina vänner, ytligt bekanta, fd vänner och så vidare, jag får se vad de har för sig, se deras söta djur/bebisar och vad de har för mig och jag kan dela med mig av det jag gillar. Genom flödet får man ännu mer inspiration på saker man vill göra och jag gör dessa saker också, förra veckan testade jag t.ex ett nytt recept och i helgen ska jag på ett vernissage. Vissa av de här sakerna skulle man inte hittat på det gamla sättet, det är också praktiskt att ha allt på samma ställe.
Inte svårt alls att må psykiskt dåligt av Facebook.
Som jag tex, i perioder cirkulerar det väldigt mycket om djurplågeri i andra länder. Jag försöker verkligen få bort sådant ur mitt flöde och undvika titta, och det fungerar bra i perioder, sen är det tillbaka igen. Och jag mår så fruktansvärt dåligt av ondskan som finns i världen. Ibland gräver jag ner mig så djupt och får sån fruktansvärd panikångest att jag ibland funderat på att jag kanske måste söka professionell hjälp.
Sen finns det säkert dom som indirekt mår dåligt, kanske pga pressen idag av att måste finnas och synas på sociala medier?
Hej!
Jag tycker också det är skönt att bryta grupptryck och försöka bevara integritet, att vistas på bl.a. Facebook innebär att tusentals företag får information om dig enda in till vad du har för märke på tandborsten, reklamen länkas till din mail, till din Facebook, och någon samlar all information om dig och alla du har kontakt med eller mött någon gång i livet,kommer Facebook hitta och plötsligt dyker du upp som"vänförslag" vem vet vad de kan använda all information till, att komma åt någon privat är makt.
Facebook gör det även väldigt enkelt för stalking trakasserier och internetmobbing, de gör ett svårare och svårare att vägra vara tillgänglig, i chatten sist jag såg den kan du inte radera gamla chatter, så det finns alltid kvar allt du någonsin skrivit med alla du någonsin skrivit till och nu blinkar det när någon du inte är vän med skriver, och blinkar tills du öppnat och läst för att du verkligen inte ska få undvika något. Jag är en attraktiv person så att vistas på Facebook och Instagram var en mardröm, på Instagram kunde du inte blockera någon heller. Har du inga fiender, är du inte så intressant för omvärlden kan du känna lite mer lugn men i min sits var det bara att utsätta sig för ena dåren efter den andra.
Att ständigt vara tillgänglig , den stressen klarar jag inte av heller, jag har inte ens ljud när någon smsar, min mobil kontrollerar inte mig, det är jag som bestämmer när jag vill läsa sms.
Tycker också det är obehagligt att man sprider bilder på barnen på sociala medier, vem kan få tag i de bilderna? Vad hände med att visa familjealbum väldigt selektivt?
Jag förblir selektiv med vem jag delar saker med.
Jag är en flitig Facebookanvändare men har inte så mkt annat av social media. Hänger härinne, läser nyheter flera ggr om dagen osv.
Jag vill inte vara taskig mot någon men jag har kanske lite svårt att förstå hur det kan stressa en så mycket att man mår dåligt av ex Facebook? Har man någon som skriver dumheter tar man bort den eller döljer den. Jag har ett par släktingar jag har dolt så jag slipper se tramset de skriver, men jag vill inte ta bort dem eftersom är släkt och det skulle märkas. Men jag behöver inte involvera mig i det de skriver om.
Jag ger mig sällan in i diskussioner på fejan, det leder sällan någonstans. Tex om någon delar en tidningsartikel med något som upprör, då blir det alltid en massa folk som ska ha åsikter. De få gånger jag uttalat mig är det alltid någon som hugger och ska vara emot. Det kan jag förstå kan stressa så därför undvika jag att ge mig in i sånt. Då funkar Facebook fint. Jag är med i olika säljgrupper och hobbygrupper - där är det frid och fröjd.
Det blir vad man gör det till, är väl mitt budskap. Man kan tycka det är alla andra som är idioter men det är ju hur man själv väljer att sovra, att dölja, att inte gå in och läsa på allt osv, som är grejen. Jag har spärrat reklam för det tycker jag är irriterande och jag har som sagt dolt några vänner. Jag har en kompis som bara har en profil men knappt några vänner och skriver aldrig något, men hon vill vara med i säljgrupper så det är det hon använder fejan till.