• Qliana

Duscha en hund?

Jag måste få fråga:

Jag promenerar en hund åt en gammal tant. Hunden hade idag massor av skit vid analen eftersom den antagligen haft diarré ett tag. Efter en promenad vid 14.00 så tog jag in hunden i badrummet och duschade den - hela hunden.

tanten blev skogstokig!! Hur kunde jag!?
    Hon hävdar att man nu inte kan gå ut med hunden på 24 timmar.

Jag fönade hunden torr med hårfön (hon sa att hunden skulle bli jätterädd, men den låg och mös...). Detta hjälpte föga. Hunden var ju blöt vid skinnet!!!

Jag och min syster fick sedan lov att gå ut med hunden vid 21.30 - men bara 5 minuter.

Har jag verkligen gjort så fel?
    Tanten är i stort sett blind och ser ju inte hur vanvårdad hunden kan se ut ibland. Hur fräsht är det att ha en hund med massor av torkad skit under svansen??

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Duscha en hund?
  • DELM

Jag hade inte badat hunden förrän jag pratat med ägaren.
    Med det sagt så lider inte hunden av badet. Torkade ni hunden riktigt ordentligt, som du sagt, så är det inga problem.

• evaviola

Det går att bada hunden och sedan gå ut om du har fönat den torr. Ingen fara!

• Nattsaga

Jag hade nog torkat med blött kring där det var smutsigt, hade inte duschat hela hunden nu när det är vinter och kallt ute, har det inte nått med fettet i pälsen och göra? Som den måste ha nu när det är kallt ute. Jag vet inte riktigt, har alltid duchat våran hund på våren och sommaren när de vart varmt ute.

• Qliana

DELM: Jag sa att jag skulle duscha hunden vid svansen.... Så ja, jag var ful. Jag har känt dem i över fem år och det är bara jag som får duscha hunden. Och det är väldigt sällan. Barnen på gården kallar hunden - Hunden som luktar korv.... Jag får tjata väldigt länge innan jag får duscha hunden. MINST 4 månader mellan tvättarna.

Hon ger gärna hunden en halv semla, men märgkex får hon minsann diarré av (anser tanten).

• Qliana

....så jag menar att om jag inte duschat hunden nu, så skulle hon sannolikt säga att vi inte skulle duscha henne innan juni/juli---och väl där vill hon inte pga att hon fått fästingmedel. Jag har hört det förr nämligen.

Självklart vill jag inte skada hunden och om jag gjort fel så vill jag veta det så jag inte gör om ett fel igen.

• Nina251

inga problem..oroa dig inte.. klart man ska bada hunden. den dör heller inte av kylan efter flera timmar!! men en kort prommis räcker nog!

• Nina251

ja man ska ej duscha hundar alltför ofta men om den e skitig kan man ju duscha den delen.

• jendan

Hej
    det ska inte vara någon fara om hunden är torr när du går ut med den jag har ganska nyligen varit och klippt min hund och tjejen (damen) som klipper henne badar alltid hunden och hon har haft hund klippning i 25år tror inte hon skulle göra något som är farligt men man bör inte göra det för ofta och hunden bör vara riktigt torr innan man går ut
    //jenny

• Almaximus

Men herre min tid, det är väll inga problem att bada eller duscha en vovve.
    Det är inte farligare för en hund en för en människa. En torr hund ute efter dusch, inga problem, tvärt om så skulle jag säga att det är mycket värre att ha bajs i skjärten som kan irritera huden och ge infektion.

För ofta (typ varje dag) ska man inte shamponera sin vovve, men det kan man knappast säga att en gång var 6:e månad är.

Och skulle det var så att hunden inte är riktigt torr efter tvätt så märker man ganska snabbt om den fryser och då får man väll gå in i värmen igen. Nej, om jag vore du skulle jag tvätta och föna hunden i smyg, för hundens bästa!!!!!

Jag har haft hund hela mitt liv (fyra st), div raser, och alla dessa har badat och duschat vid behov, året runt. Ingen har farit illa eller fått några sjukdommar eller men.

• Tussetösen

ts: tyckte det va bra att du duschade hunden... hade den kunnat prata så hade den säkert tackat dig... och om tanten har ngt emot det så får hon ju tycka vad hon vill men hunden trivdes säkert inte som den va...!!

• KickStart

Jag duschar mina hundar med jämna mellanrum- även på vintern.
    Brukar isof använda ett täcke på dem utomhus.

• Lehen

Vi duschade vår vovve härom dagen, No Probs At All.
    Vi var ute med henne sen dock inte långrunda.

Förklara för tanten hur vanvårdad & smutsig hennes hund
    ser ut om hon nu inte ser det själv. Då kanske hon förstår.

• Lehen

Jag kommer att duscha min hund ca 1 gång/månad året runt.
    Jag hatar när hunden stinker & vill att den ska dofta fräscht.

Det är väl bara att gå kortsvängar den dagen.

• Mr CarCare

Qliana, du gjorde inget fel

• Lilla My i Finland

Jag tvättar alltid mina hundar på kvällen så att de har hela natten på sig att torka... Inte behöver hundar tvättas så ofta. Jag brukar tvätta mina 3-4 gånger i året, ibland oftare om de har gnuggat sig i nåt som doftar "gott"... Men det är ju skillnad på raser förstås...

Så ingen fara med hunden tror jag!

Svar på tråden Duscha en hund?