• Annaalexandra95

Äldre svenska namn

Jag letar efter svenska gammeldags namn till både pojke och flicka :)

Pojknamn har vi redan bestämt ett men det kan ju komma fler någon gång. Det blir Sören Bertil, Sören som tilltalsnamn, efter min sambos pappa och min morfar.

Flicknamn är vi helt oense om, mina favoritnamn är Signe, Siri, Sigrid, Elsie och Junis. Tyvärr är alla namnen utom Elsie och Junis upptagna av familj och vänner och sambon är inte så förtjust i något av dom. Så jag vill gärna ha tips på mjuka namn i stil med dessa :)

• Svar på tråden Äldre svenska namn
  • Anonym (Tjej)

Eris. Rätt bokstäver iaf och medelåldern i Sverige som bär det namnet verkar ligga kring 90 år ;)

• gröna L

Eftersom jag gillar de flicknamn som du har skrivit kommer här min lista (har dock inte full koll på ursprungen):

Hilda

Hillevi

Sigrid

Alma

Selma

Astrid

Flora

Tora

Karla

Majlis

• fluu

Essy, Hilja, Viola, Vivi, Naemi, Greta, Ada, Disa, Doris, Kersti, Maj, Silje, Boel, Elvy.

Bruno, Eivin, Göte, Gösta, Gottfrid, Elon, Albert, Algot, Tore, Sune, Rune, Justus, Hilmer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • asse18

Har inte läst igenom alla svaren här, men testar ändå Glad Svårt att veta din definition av gamla namn men mina favoritnamn när det kommer till "gamla namn" till flickor är:
    Selma, Elsa och Svea

• Anonym (Emma)

Jag gillar namn som Aldor, Elmer, Tuve, Vidar, Hilmer, Hjalmar, Alma, Karin och Astrid!

• Joh4923

Ja visst är Elsie ett underbart fint namn!! Du får försöka övertala sambon???? Annars kanske Alma eller Elma??

• Kusin Krakel

Riktigt gamla nordiska flicknamn

Bodil, Boel, Agna, Görel, Gun, Gerda, Gudrun, Gunvor, Eivor, Erika, Ellen, Hilda, Idun, Inga, Ingalill, Inger, Maj, Ragna, Liv, Laila,Randi, Solveig, Tora, Vendela, Ulla, Viveka, Ylva

Svar på tråden Äldre svenska namn