• jeanettenettan

4mån somna själv

Min 4mån och 2veckors baby sover så dåligt. Förut kunde jag amma han och han somna sen kunde jag flytta han till egen säng.

Då kunde han sova i 2-3 tim innan vakna o ville amma igen.

Men nu har han ändrats och somna vid amning men så fort jag flyttar han vakna efter några minuter o håller på så hela natten.

Läste om nu runt 4mån kan dom börja somba själv me hur? All tips mottages...

• Svar på tråden 4mån somna själv
  • legomum

Varför skulle en bebis som protesterar med att somna och sova själv behöva det?

Läs om utvecklingssprången. De brukar påverka massor och bara ett kort tag.

• LFF
    jeanettenettan skrev 2018-02-08 11:15:03 följande:

Min 4mån och 2veckors baby sover så dåligt. Förut kunde jag amma han och han somna sen kunde jag flytta han till egen säng.

Då kunde han sova i 2-3 tim innan vakna o ville amma igen.

Men nu har han ändrats och somna vid amning men så fort jag flyttar han vakna efter några minuter o håller på så hela natten.

Läste om nu runt 4mån kan dom börja somba själv me hur? All tips mottages...

Istället för att läsa om hur det "ska" vara och hur det "kan" vara, lyssna på din bebis! Din bebis behöver närheten från dig just nu och då får du helt enkelt ge den det.
  • jeanettenettan

Men min bvc sa de viktigt nu lära han somna själv annars kommer vi behöva vagga tills han flera år gammal. Plus sa de bra om inte amma han tills sömn

• LFF
    jeanettenettan skrev 2018-02-08 16:16:35 följande:

Men min bvc sa de viktigt nu lära han somna själv annars kommer vi behöva vagga tills han flera år gammal. Plus sa de bra om inte amma han tills sömn

Mina killar har somnat på mig eller bredvid mig till de var året. De är nu fyra och ligger just nu i varsin säng i sitt gemensamma rum för att sova. Din BVC låter som någon från stenåldern.
  • jeanettenettan
    LFF skrev 2018-02-08 19:18:10 följande:

Mina killar har somnat på mig eller bredvid mig till de var året. De är nu fyra och ligger just nu i varsin säng i sitt gemensamma rum för att sova. Din BVC låter som någon från stenåldern.

Jo de sant hon är gammal fossil ...

Vaknade dina också flera gånger under natten? Ammar ju så jag fundera ge mjölkersättning om de mättar bättre
  • LFF
    jeanettenettan skrev 2018-02-08 19:26:08 följande:
    Jo de sant hon är gammal fossil ...

Vaknade dina också flera gånger under natten? Ammar ju så jag fundera ge mjölkersättning om de mättar bättre
    Ja, när de var pyttiga så var det nattmatning (flaska) 2-4ggr per natt som gällde. Vaknade en och var hungrig så var det bara att fixa två flaskor för inom 5 minuter vaknade även nr 2 och var hungrig. Jag hade inte tillräckligt med mjölk för att kunna amma dem.

Jag tycker du ska lyssna på din bebis. Om han behöver mer mat på natten, amma mer. Du kan ju liggamma. Behöver han ammas till sömns, låt honom ammas till sömns. Det betyder inte att han kommer att bli ett plåster på dig eller att ni kommer att skapa jätteproblem inför framtiden.
  • Snuttis2

Har en son på sex månader som vägrar att sova själv o helst somnar vid bröstet . Just nu fungera sömnen lite bättre men i perioder sämre. Han sov skapligt fram tom fjärde månaden men var super kränig runt månad 4-6! Läs om utvecklingsprången och ge din bebis all trygghet o närhet den behöver så får du en nöjt o tryggt barn. Vi körde/kör sjal, sele o samsovning.

Tips jag fått i övrigt är att se till att bebisen sover mot något som luktar som du, så att den tror att du är nära. Typ lägg en gammal t shirt som underlag i spjälsängen osv

Svar på tråden 4mån somna själv