• soetnoZ

hittade vätska i tarmen på den lilla:(

hejsan var förra veckan på UL och gjorde ett Ultra ljud.., barnmorskan där.., verkade vara en kvinna som visste det mesta och så.., i mitten av UL.., tittade hon konstigt.. på skärmen..,(allt annat hade utvecklats normalt) ..så frågade jag henne .pga av hennes min.., vad är det för fel?..är det ngt som inte stämmer.., hon sa att det fanns vätska i barnets tarm..,och HON hade aldrig sett det tidigare ..hon någon annan bebis.., inte nog med det..en annan barnmorska kom in och konstaterade det samma.., vi fick byta sal ..för att kom åt ett annat rum.., där dem hade en bättre maskin.., men fortfarande.., var det samma svar.., och läkaren var OXÅ där inne.., dem snackade om mitt barn Precis som om jag inte var där...., skall på återbesök om 2 veckor.., någon annan som har blivit drabbad av detta.., snälla berätta.., jag har förlorat ett barn vill inte förlora detta..,

• Svar på tråden hittade vätska i tarmen på den lilla:(
  • ballerina

Har inte hört talas om det, håller verkligen tummarna för dig och den lill* och hoppas att allt går bra. lycka-till-kramar!

• linus

Det var inte snällt av dem!!!!!

kan du inte ringa och prata med dem å förklara hur du mår nu, de måste ju förklara sig närmre..det är ju ditt barn det handlar om.

Håller tummarna!!

• Arwen2

sa de inte något alls vad vätska i tarmarna kan betyda? De kan ju inte bara lämna dig i all ovisshet i två veckor!!!! kan tyvärr inte lugna dig eftersom jag själv aldrig hört talas om detta och skulle lite vätska där vara onormalt? Håller tummarna för er och hoppas att de kommer med lugnande besked nästa gång.

• soetnoZ

jo jag försökte ringa till MVC.., och höra ed dem.., men dem visste inte heller vad dem skulle svara.., som tur är har jag min mamma som är mor till 8 barn..(fött 6 av dem .., pappa ..tog med sig 2).., hon sa att kanske barnet var lite bubblig i magen..att han kanske hade svalt ..luft.eller ngt.., men man kan juh inte sluta oroa sig.., tänk om tarmvred.., eller ngt sånt.., hemska tanke.., ville bara höra att allt var bra..!! kramar och tack för inlägget

• Barn2

Vadå svalt luft? Vilken luft? I magen? Bebben har svalt ditt fostervatten (det kan de göra i de hä veckorna!) helt enkelt. Men hoppas att allting blir bara bra!!!

Sköt om dig :)

• Barn2

Jag blir så förvånad att LÄKAREN och bm inte kan ALLS svara på vad det var! ....

• soetnoZ

jo men eftersom fostervatten ..blir till kiss., går inte vattnet vidare.., jag menader inte LUFT så..utan att ..barn oxå kunde få gaser i magen..luft imagen.., typ fisar.., fast så av ng typ av vätska istället.., vet engentligen int6e men ..är desperat efter en enkel lösniung på det hela..;;) kram

• Barn2

Jo, fostervattnet blir kiss SEN men först hamnar det i magen då bebben sväljer det!! Därför syns det vätska i magen: den hann inte föras vidare så att säga.

• Hattifnatt

Hm, lite osäker här, men visst måste det finnas vätska i tarmarna normalt? Jag menar, fostret sväljer fostervatten, som hamnar i magsäcken, som går ut i tarmarna, som sedan absorberas för att bli urin så småningom.
    Så en viss mängd vätska torde därför vara helt naturligt.
    Bebben kanske hade varit törstig och druckit lite extra mycket?

Det viktiga är väl att tarmarna ser normala ut i övrigt, att det finns en passage och inga förträngningar, och att tarmrörelserna fungerar som de skall. Så ultraljudet om två veckor skall väl bekräfta att tarmfunkltionen är ok.
    Dock, även om det skulle vara någonting som inte är som det skall vara med tarmarna, så är det ju sådant som kan åtgärdas kirurgiskt och borde inte medföra någon fara för fostret.

Hoppas du bara får lugnande besked!

• Triss

Hmm konstigt det låter,hoppas verkligen att det inte är någon fara.

Jag har själv varit på 2 UL hittills och ska på ett tredje i vecka 29. De har båda gångerna kollat att det finns vätska i magsäcken och i urinblåsan och att jag inte har förmycket fostervatten. Barnet ska ju svälja fostervatten och kissa, det är en del i processen när fostervatten byts ut, annars får man för mycket fostervatten. På mig kollar de detta extra noga eftersom jag har en dotter som föddes utan komplett matstrupe (hon mår bra nu och börjar skolan på måndag )

Jag vill absolut inte skrämma up dig, men jag tycker att det du säger att det finns vätska i tarmen - låter som om det har samlats vätska i tarmen och att det kanske inte jobbas bort som det ska....Det är bara en gissning och vad det kan betyda i längden har jag ingen susning om. Jag tycker att du ska försöka få tag på personen som gjorde UL:et och fråga igen vad de tror att det kan betyda.

Håller tummarna för att när du kommer dit nästa gång så ser allt normalt ut!

• stollan

När jag var på ultraljud så pratade vi mkt om utvecklingen inom deras yrke. Och hon sa att tyvärr går tekniken på maskinerna snabbare än vad de har kunskaper till. Dvs de ser mer och mer på ultraljuden, men de kan inte alltid förklara vad det är som de ser.
    Risken hon sa var att man skrämmer upp föräldrar genom att säga att de inte vet vad det är för ngt, men de är ju inte heller säkra på att det är ett problem bara för att de inte sett det innan.
    Detta är ju verkligen ett problem, det de borde göra är ju att lugna en lite inte bara dra in en massa läkare. Men om de inte är säkra på vad det är och innebär så kan de ju inte heller hitta på något att förklara det med..

• Jbn

Väcker en gammal tråd nu, men om TS finns kvar hade jag gärna velat veta hur det gick sedan då jag fick exakt samma på mitt ultraljud och de visste inte heller vad de var.

• Svansen10

Någon som vet hur det gick här? Jag har varit med om exakt samma sak. Fick information idag men måste vänta 3 dagar för att få träffa en läkare som kan säga mer. @soetnoZ svara gärna om du har tid och ork. Hur gick det för dig @Jbn. 

• Jbn
    Svansen10 skrev 2023-05-02 13:11:08 följande:

Någon som vet hur det gick här? Jag har varit med om exakt samma sak. Fick information idag men måste vänta 3 dagar för att få träffa en läkare som kan säga mer. @soetnoZ svara gärna om du har tid och ork. Hur gick det för dig @Jbn. 

Vi var på flera kontroller efteråt och ingenting avvikande hittades. Lillen är snart 1 år och har inga som helst problem. 
    Min gissning är att ultraljudsutrustningen blir bättre och bättre och att vi pga moderkaka i framvägg hade en kontroll längre fram i graviditeten där det inte finns lika stort underlag att jämföra mot och att det kanske är vanligare än man tror. 
Svar på tråden hittade vätska i tarmen på den lilla:(