Fick ett barn vid 37. Två år senare var jag i klimakteriet.
Först var jag också så ledsen, men det passerade efter nåt år, och kunde njuta till fullo av livet som det var. Var ledsen ibland, grät och tyckte det var så orättvist... Hade inte så besvärliga övergångsproblem annars, utan kom på mig med att plötsligt tycka det var lyxigt skönt att slippa mens, mensvärk, de ständiga svampinfektionerna efter varje mens, den jobbiga PMS:en etc.
Var orolig för en massa problem som skulle dyka upp, tunt hår, rynkor, humör, deppighet, proble m samliet etc. Men 10 år senare har det ännu inte blivit så, så var inte orolig i onödan!
Nu har jag fått en allvarligare sjukdom, och livet låter sig om igen kastas om. Så nu är jag "glad" åt min erfarenhet, för jag vet att jag måste leva här och nu, och det känns så mycket lättare nu när jag vet att det är fullt möjligt, fast livet inte blev som man planerade eller hoppades :)
(Tänk på att du nu inte har ditt östrogenskydd längre för ditt hjärta och bentäthet. Är du överviktig och vet med dig att du äter osunt, prova lägg om kosten när du mår bättre igen, och motionera med "stötar" i marken, så klarar du dig fint!)
Kram till dig - sörj ett tag, sen försök medvetet vända om det så gott du kan så du kan njuta av livet.
<3