• Scotty1937

    Sälja begagnad bil hur?

    Vill sälja min bil, men vet inte riktigt hur jag ska få tillväga så hoppas på bra tips av er. Bilen är en liten Citroen från 2008, går som tåget men har såklart lite skavanker (en liten buckla och kan gnissla ibland på lägre växlar). Har klarat alla besiktningar utan problem. Har funderat på Blocket men vet inte om jag orkar med alla människor som vill pruta. Finns en sida som heter webbil där handlare köper bilen av en, någon som har erfarenheter av det?

    Hur hade ni/har ni gjort när ni har sålt era bilar?

  • Svar på tråden Sälja begagnad bil hur?
  • cb66

    Jag sålde min via KVD, det funkade rätt bra men de tar lite väl bra betalt för jobbet. Du behöver inte göra nånting, bara att lämna in den. Nackdelen är att du inte kan använda bilen under försäljning.

    De har priserna på sin web. Tänk på att deras bedömning av pris är lite väl optimistisk. Du får inte så mycket som de värderar bilen till på sin sida.

  • viktorjohan

    Det finns flera företag som förmedlar eller själva köper begagnade bilar. Du hittar dem bla på Blocket under bilar/köpes.

  • hilife

    Prutar du inte själv när du köper bil? Det gör de flesta och vad är det som är så jobbigt med det? Det är så jobbigt att du hellre inte säljer din bil? Blocket är utmärkt. Har träffat massor med trevliga människor som varit jätteglada över att ta över saker som jag inte behöver. Som man ropar får man svar. Är du vänlig och trevlig, kommer de du talar med ang annonsen, troligen vara det med. Frågar de om du kan gå ned några tusen på din bil, kan du antingen säga ja och sälja den, eller fråga varför de vill att du ska göra det, få en motivation (den är kanske bucklig eller inte servad eller båda) och troligen sälja ändå eller inte, då får du vänta till nästa spekulant kommer. Kommer det inga fler, är bilen för dyr. Är knappast svårare än så.

  • John22
    hilife skrev 2018-02-09 16:03:14 följande:

    Prutar du inte själv när du köper bil? Det gör de flesta och vad är det som är så jobbigt med det? Det är så jobbigt att du hellre inte säljer din bil? Blocket är utmärkt. Har träffat massor med trevliga människor som varit jätteglada över att ta över saker som jag inte behöver. Som man ropar får man svar. Är du vänlig och trevlig, kommer de du talar med ang annonsen, troligen vara det med. Frågar de om du kan gå ned några tusen på din bil, kan du antingen säga ja och sälja den, eller fråga varför de vill att du ska göra det, få en motivation (den är kanske bucklig eller inte servad eller båda) och troligen sälja ändå eller inte, då får du vänta till nästa spekulant kommer. Kommer det inga fler, är bilen för dyr. Är knappast svårare än så.


    Mm, fast du har uppenbarligen inte drabbats av den stora mängd idioter som härjar på blocket. När man får dem på halsen spelar det ingen roll hur trevlig och tillmötesgående man är.

    Vi snackar telefonsamtal sent på natten för att be om information som redan finns i annonsen, puckon som går med på ett pris över telefon men sedan på plats börjar tjata om "men bruuuur, ge bättre pris. Jo men vill ha rabatt. Okej, vill inte ha j**vla h*ra."

    Rätt var det är har man lagt en arbetsvecka på diverse ljusskygga individer.
  • hilife

    Jodå, jag har drabbats av allt, till och med blivit hotad till livet av nån dåre. Du har ju rätt i att du aldrig vet vem man stöter på. En ringde på en bil jag hade annons på, hade begärt 14500:-, det var den ENDA av den modellen på blocket och var helt ok. Han bjuder mig 8000 i luren och jag frågar, varför bjuder du det? Hans svar "du får inte mer". Tjäna. Du jag har bud på 12500 så du får nog bjuda bättre. Killen svarar "Han som bjudit det kommer inte". HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA


    Ja jisses, man måste ju uppskatta underhållningsvärdet i dessa samtal med. Det gick tre dagar och sen sålde jag bilen för 14000. Man får inte ta det så allvarligt. Ge det tid och sitta i båten (såvida det inte är båten du ska sälja).


    Telefonen kan man stänga av på kvällen, det gör jag alltid. Vet vänner som annonserar mycket, de har två simkort i sin mobil och kan välja vad de svarar på. Det är kanske överkurs om man säljer en sak per år men funkar utmärkt. Möjligheten att endast ta emot epost tar bort nästan alla dårar för de är oftast inte skrivkunniga i nån bredare bemärkelse...


    Lycka till med försäljningen!

  • Scotty1937b

    Om jag prutat själv? Nej, faktiskt inte. Varken på Blocket eller nån annanstans. Prutade inte när jag köpte bilen heller men den fick jag ändå för ett bra pris :)

    Har sålt möbler och diverse på Blocket och har sällan haft problem och kan försäkra att jag är så glad och trevlig så :). Dock känns det mer komplicerat att sälja en bil än min gamla soffa. Kanske för att flera kollegor berättar skräckhistorier om bilförsäljning via Blocket där de blivit lurade men visst kan det säkert funka smidigt. Lutar nog dock att sälja till en handlare. Tusen tack för alla bra tips!

Svar på tråden Sälja begagnad bil hur?