• Äldre 9 Feb 19:24
    3290 visningar
    7 svar
    7
    3290

    Cykla Panamerikanska Landsvägen

    Hej!

    Jag har en extremt galen och orealistisk idé: jag skulle vilja cykla hela Panamerikanska Landsvägen (från södra Argentina till Alaska). 
    Jag är 32 år lagom tränad och har inte cyklat på tre år. Jag undrar hur mycket träning som krävs för att inte dö av utmattning efter två månader? Jag brukar springa en mil en gång i veckan och gå långa sträckor när vädret tillåter / och även när det inte gör det haha

    Jag är en vagabond och vill upptäcka världen på det billigaste sättet - samt jag kan tänka mig att man upplever alla de här länderna och kulturerna mer personligt om man inte åker bil utan cyklar. 

    Tacksam för hjälp!
    Valentin


    Panamerikanska landsvägen
  • Svar på tråden Cykla Panamerikanska Landsvägen
  • Anonym (Nope)
    Äldre 9 Feb 20:02
    #1

    Jag ville också göra en sådan cykeltur en gång och hade samma fysiska förutsättningar som dig.

    Min pappa som jobbar inom vården sa att jag kommer dö om jag gör den resan.

    Du måste ha extremt bra fysik för att kroppen ska klara sådan påfrestning så många timmar varje dag.

    Du måste börja träna sakta redan nu sen bygga upp det tills du har en fysik i toppform.

    Du måste förstå att en sådan resa är det 16 timmars cykling per dag i uppförsbackar och motvind.

    Solen gassar och regnet piskar dig i ansiktet.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 9 Feb 20:09
    #2

    Varför skulle man dö av det?! Man cyklar ju så länge man orkar sen vilar man mellan varven. Kroppen är ju gjord för rörelse.

  • Anonym (Nope)
    Äldre 9 Feb 20:15
    #3
    Anonym (Hm) skrev 2018-02-09 20:09:49 följande:

    Varför skulle man dö av det?! Man cyklar ju så länge man orkar sen vilar man mellan varven. Kroppen är ju gjord för rörelse.


    Inte SÅN rörelse.

    Ska du bara cykla en kort stund per dag kommer du aldrig bli klar
  • Äldre 12 Feb 10:23
    #4

    Det är mycket grovt räknat 1400 mils resa. Då har jag inte ens tagit med sträckan Colombia - Mexico, dvs korsa karibiska havet.

    Hur mycket man teoretiskt kan cykla på en dag är ju ganska ointressant då man inte här och nu kan sia så mycket om förhållandena, därför blir planeringen svår. Det beror ju på att förhållandena inte är kända, såsom väder, vind, vägar, packningen, orken, stigningar etc. 

    Det gäller nog att ta till rejält med tid. Säg att man pallar 10 mil om dagen, varje dag, oavbrutet, bara det skulle ta 20 veckor. Jag skulle dubbla den tiden. Många cykelslangar blir det...

    Tror inte det är överansträngningen som dödar en. Det är nog snarare faran med att cykla ensam genom sydamerikas länder... 

    /Puppa

  • Anonym (Nope)
    Äldre 12 Feb 11:40
    #5

    Jag glömde en sak.

    LUFTEN!!

    Den är MYCKET tunnare!

  • Äldre 13 Feb 19:39
    #6

    Det är nog inga problem att klara av, men det beror ju på hur lång tid du har på dig. Gör man fem mil om dagen tar det inte ens ett år. Fredrika på länk 2 nedan snittar tydligen cirka 5 mil/dagen (eller 8 om man räknar cyklingsdagar). Det finns många exempel på folk som gett sig ut utan att vara inbitna cyklister innan. Däremot bör du nog prova ut cykel, cykelskor, m.m i Sverige innan du åker.

    Här är lite inspirerande bloggar: 
    www.lostcyclist.com/ 
    www.thebikeramble.com/the-bike-ramble/route/
    velovelo.se/

  • Äldre 15 Feb 19:30
    #7

    Hej!

    Och tack för alla svar.
    Jag kollade upp en gång till och hela panamerikanska nätverket verkar vara 48.000 km. Vägen från Eldslandet till Alaska är på ett ungefär 2000 mil.
    Jag tänkte att vara bort i två år. Så om man trampar typ 5 mil om dagen då hinner man vila upp sig ibland besöka sevärdheter och så. Så 400 dagars cyklande med andra ord. Och två år består ju av 730 dagar. Ibland orkar man säkert mer än 5 mil och biland mindre.

    Vad roligt att du referrerar till Fredrika! Hon är min största inspirationskälla! Jag har till och med mejlat henne.  
    De här länderna är säkert inte de tryggaste i världen men om Fredrika överlevde Uzbekistan och Mauretania då finns det hopp för mig också.  
    Hon är så oerhört smart och uthållig! Och hon måste ha haft tur också säkert. 

Svar på tråden Cykla Panamerikanska Landsvägen