• Anonym (H)

sittdel istället för liggdel på barnvagn för nyfödd?

Jag väntar mitt första barn, så snälla idiotförklara inte mig. Jag vill bara veta om man kan ha sittdel i vagnen istället för liggdel till en nyfödd? Min syster säger det men jag tyckte att det lät obekvämt. Hon säger att man kan ha kuddar i sittdelen.

• Svar på tråden sittdel istället för liggdel på barnvagn för nyfödd?
  • Rosa Fluff

Du kan ha en sittdel om den går att fälla ner så den är plan för att sedan ha en mjuklift i den. Barnet måste kunna ligga ner eftersom nyfödda inte är utvecklade och inte har de muskler som behövs för att kunna ge sig själva stöd. Jag skulle inte rekomendera att använda kuddar som stöd åt en nyfödd.

• Bestemor

Din syster är korkad. Lyssna inte på henne. Det är farligt ha lägga babyn i en sittdel. Även om det är fullt liggläge kan barnet ramla ur om det vill sig illa.

För din babys säkerhet och om du vill att barnet ska nå vuxen ålder så skit i hennes råd.

• Politisktinkorrekt

Det går alldeles utmärkt så länge du har en sittdel med fullt liggläge. Gjorde så med min minsta och hade en mjuklift i sittdelen. Köpte en duovagn till min första men hen avskydde liggdelen så den användes väldigt lite.

• Anonym (NYFÖDD MÅSTE LIGGA NER)
    Anonym (H) skrev 2018-02-10 11:50:23 följande:

Jag väntar mitt första barn, så snälla idiotförklara inte mig. Jag vill bara veta om man kan ha sittdel i vagnen istället för liggdel till en nyfödd? Min syster säger det men jag tyckte att det lät obekvämt. Hon säger att man kan ha kuddar i sittdelen.

nyfödda barn ska kunna ligga helt plant och bekvämt i vagnen under de första månaderna. Nu för tiden kan många sittvagnar ställas in så att det går att ligga helt plant i dem, så vanligtvis behöver man inte köpa både en liggvagn och en sittvagn utan ibland bara en ligginsats.

Liggdelen används från det att barnet är nyfött fram till att det är 6-8 månader och har lärt sig att sitta.
  • Anonym (X)

VARFÖR skulle du ha det?

Barnet behöver kunna ligga ner. Går det i sittdelen?

• Hettafris642123

Du kan ha sittdel om den är helt platt. Du lägger då i en mjuklift som du bäddar i. Det gör att det är lätt att bära med sig bara mjukliften in om det behövs.

• Anonym (Trio)

Vet inte hur det är med dagens vagnar men det var jättevanligt att man bara använde sittvagn för 15-25 år sedan då jag fick barn. Kuddar behövdes dock inte, bara mjuklift. Menar din syster kanske en liten madrass?

• TigerLilySwe
    Hettafris642123 skrev 2018-02-11 06:37:15 följande:

Du kan ha sittdel om den är helt platt. Du lägger då i en mjuklift som du bäddar i. Det gör att det är lätt att bära med sig bara mjukliften in om det behövs.

Så gjorde jag med 3an, perfekt, köpte sittvagn direkt.Dessutom åkte det upp en skyddande huvuddel del längst inne i sufletten när man fällde ryggen till helt platt liggläge, Emmaljunga. Mjuklift el bra åkpåse, vindskyddet på, kanske en fäll i botten om det är vinter. Sen byta till till dyna längre fram och successivt fälla upp ryggen när bäbisen vill kika ut lite.
Svar på tråden sittdel istället för liggdel på barnvagn för nyfödd?