• Oskarsmamma

Röda utslag

Hej! Min son kom till mig och kliade väldigt mycket på ryggen. Jag kollade och till min förvåning var hans rygg fylld med röda utslag. Efter några timmar var hans övre kroppsdel fylld med röda utslag också. Det är liksom väldigt stora rektanglar som är röda. Nu mot kvällen har utslagen flyttat på sig neråt, speciellt mot magen och benen. Han kliar väldigt mycket och förtvivlad som jag är så vet jag inte vad jag ska göra. Någon som har en idé om vad det kan vara? Har kikat på nässelutslag men de röda utslagen min som har är liksom ihop över större ytor. Hans kropp är dessutom varm vid dessa ställen som är röda. Någon annan förälder som kan tipsa om någon salva eller huskur?

Han har i förövrigt inga allergier (la dock tråden under allergier eftersom inget annat verkar vara passande.)

Tack i förhand

• Svar på tråden Röda utslag
  • Smka

Jättesvårt att veta när man bara har den texten. Kan vara lite vad som helst. Ofta brukar utslag på barn vara ofarliga och gå över. Pröva att smörja med mjukgörande det brukar göra gott för klådan. Du kan ju fundera på om han ätit något speciellt som kan ha gett irritation eller om han nyss haft en virusinfektion. Kan tyvärr inte ge bättre svar än så.

• Oskarsmamma

Tack för ditt svar, skönt att det inte är farligt (man blir ju tokig när man inte vet vad det är). Han har ätit en ostmacka till frukost och lasagne till middag, han åt ingen lunch för han hade ingen aptit. Kommer inte på något mer han har ätit, om man då utesluter äpple oså?

• Oskarsmamma

Det som egentligen oroar mig är att de röda områdena flyttar ner, tidigare var det rött över halsen nu är det inte rött utan det är mer rött vid magen. Det bör vara något positivt men jag blir ju rädd som sagt. Tänker kanske för mycket på det men han har kliat väldigt mycket nu och det gör ont i hjärtat när jag ser honom på det viset.

• Oskarsmamma

Nu har jag kikat på honom och hela hans kropp är röd. Jag blir orolig, inga apotek är öppna för att köpa någon salva ska jag ta honom till akuten? Det är rött överallt, speciellt nedredeln nu. Det ändras plats hela tiden, jag är så himla orolig. Han lider av detta och känner att jag måste hjälpa honom med något.

• Smka
    Oskarsmamma skrev 2018-02-10 20:56:59 följande:

Nu har jag kikat på honom och hela hans kropp är röd. Jag blir orolig, inga apotek är öppna för att köpa någon salva ska jag ta honom till akuten? Det är rött överallt, speciellt nedredeln nu. Det ändras plats hela tiden, jag är så himla orolig. Han lider av detta och känner att jag måste hjälpa honom med något.

Då tycker jag du skall åka till jourcentralen eller akuten
  • milli79

Hur går det?

Har ni bytt tvättmedel el använder sköljmedel?

Väldigt svårt att säga men vår ena son fick allergiska utslag som kom över nästan hela kroppen. Vet inte vad det berodde på. Gick över på någon dag.

• legomum

Oavsett anledning till prickar så är det dusch som gäller här hemma.

Om det är känsligt mot tvättmedlet eller allergi osv så tvättar/sköljer man bort det irriterande ämnet för kroppen och nya rena kläder.

Ev allergimedicin för att stoppa reaktionen i kroppen, ev kortison för att dämpa kliandet (ev bara en glass för tröst) cocosolja för att göra huden mjuk

• 1234568

Låter som nässelutslag. Vid allvarligare reaktioner blir utslagen som stora röda områden (inte små prickar ), som sprider sig snabbt. Klåda är mycket vanligt. Det här är en av gångerna man ska till akuten, desto snabbare utslagen uppstår, desto allvarligare.

Hoppas ni åkte in och fick hjälp. Om dom gått över skulle jag rekommendera köpa hem zyrlex, och gråter nästa gång det händer och åka in till akuten.

Snabbt spridande stora röda utslag är allvarligt och kan snabbt utvecklad till anafylaxi.

Svar på tråden Röda utslag