• Hslm

    Riskgraviditet, kroniskt sjuka gravida

    Hej!

    Undrar om det finns intresse att starta en grupp på Facebook för gravida som har en riskgraviditet eller är kroniskt sjuk?

    Jag själv har en riskgraviditet (v.22) och skulle gärna vilja bolla tankar och jobbiga situationer med gravida i liknande situation.

    Kram

  • Svar på tråden Riskgraviditet, kroniskt sjuka gravida
  • Lillflickan

    Hej!

    Varför har du en riskdravididitet?

    Jag har också en riskgraviditet. Ska på KUB på tisdag, v14, och går det bra ska en läkartid bokas in.

    Förra barnet kom i v 32 då jag hade börjat öppna mig i v30. Låg 10 dagar på sjukhus med svåra smärtor. Det blev kejsarsnitt pga sätesläge. När de öppnade förstod de varför jag hade haft ont. Livmodern hade trasat sönder sig. Som tur var bara de yttre lagren så inga problem för sonen. Risken är att det händer liknande igen.

    Den här graviditeten kommer jag bli sjukskriven tidigt och inte kämpa mig igenom så mycket värk och sammandragningar. Täta kontroller hos läkare.

  • Hslm

    Oj, stackare! Hoppas dom har koll på livmodern under hela graviditeten nu. Konstigt att de inte gjorde ett ultraljud och såg det när du hade så ont. Men bra ändå att du ska vara hemma! Jag håller tummarna för dig att din håller dig inne längre denna gång.

    Jag själv har fått sträng vila redan nu på grund av prematura sammandragningar. Men det känns jobbigt att vara sjukskriven när jag "inte känner mig sjuk" så tidigt i graviditeten.

    Jag har en sjukdom som heter SLE där det finns många risker för både mig och barnet. Lämnar prover och gör ultraljud minst var fjärde vecka.

  • Lillflickan

    Det gick inte se på ultraljud. På ultraljudet sa de bara ?det finns inget som kan göra ont där?.

    Jobbigt att vara hemma och vila redan. Får du vara uppe och röra dig eller är det bara ligga och vila som gäller?

  • Ebo88

    Jag har riskgraviditet.

    Blev gravid i maj - 2017. Fick gå på tidigt ultraljud redan i v. 5 för att bekräfta graviditet så jag kunde få Fragminsprutor. Jag har en gen från båda mina föräldrar som gör att jag har lätt till blodproppar (APC)

    Under det tidiga ultraljudet så såg man att jag hade hjärtformad livmoder, så fick gå på extrakontroller.

    I v.23+2 fick jg en stor blödning och fick åka ambulans till Uppsala. Tappen var 1.9 cm och på en vecka så utplånades den. V.24+3 var jag öppen 3 cm. Det blev k.snitt då han låg i säte vilket är ganska vanligt när man har hjärtformad livmoder. (Barnet kan även komma med huvud först) Tyvärr somnade han in efter 10 dagar pga en infektion i tarmen.

    Det visade sig också att jag hade GBS i vaginan.

    Dem vet inte om han kom för tidigt pga försvagad livmoderhals eller om det var GBS.

    Nu är jag gravid i v.5+3 med hans syskon och runt v.14 kommer jag få cerklage. Jag kommer även bli behandlad med antibiotika om GBS blommar upp igen.

    Så jag kommer få gå på kontroll 1 gång i veckan eller varannan vecka för att kolla bäbis och för att mäta tapp samt ta prover för infektion. Första kontrollen ska jag gå på i v.10

    Det kommer även bli ett planerat k.snitt

  • Hslm

    Lillflickan - jaha okej, vad tråkigt att det inte gick att se. Skönt att de har koll nu! Jag får vara hemma från jobbet (jobbar som ssjuksköterska på en akutvårdavdelning för barn) där är det mycket infektioner så de vill undvika att jag stressar eller åker på en infektion som kan skada fostret.

    Ebo88- vad tråkigt att höra! Det är svårt när så små bebisar kommer för tidigt. Det kan verkligen åka på allt, så sköra små människor. Det är alltid skönt när de har extra koll på en. Även fast man inser så att det är en "jobbigare" graviditet än för de som är friska, även fast dom kan ha jobbiga graviditeter förstås.

  • Lillflickan

    Usch Ebo, jag som tyckte det var hemskt med missfall i v14 i höstas. Blev också gravid i maj 2017.

    Känns konstigt att höra din historia. När jag var gravid 2012-2013 visste jag och de att jag har en hjärtformad livmoder, men jag fick inga extrakontroller. Jag fick höra att det inte skulle påverka. Vet inte heller riktigt varför sonen kom tidigt då, ville ut i v30 men fick stanna inne i nästan två veckor till. Vet inte om det är pga livmodern och att det blev för trångt, att jag hade GBS jag också eller något helt annat. Hade i alla fall mycket sammandragningar och mycket ont. Tänker ligga på vården mer den här gången om jag får sammandragningar och mäta tappen ofta.

    Hslm, låter bra att du får vara hemma med din arbetsplats. Här har vi varit hemma i tre veckor och varvat vem som varit sjuk. Förkylning kombinerat med graviditetsillamående och ensam hemma med sjukt barn var ingen höjdare. Helt förstörd, inte världens bästa mamma direkt. Liiite mycket tv för sonen. Tack och lov för legobygge där man kan ligga i sängen och vila samtidigt.

    I morgon är det KUB. Så orolig att det ska gå fel igen. Eller att jag ska åka på dålig sannorlikhet och behöva ta jobbiga beslut. V 14 idag. Samma vecka jag fick missfall i höstas. KUB i v13 såg då bra ut då, men några dagar senare slutade hjärtat slå.

  • Ebo88
    Hslm skrev 2018-02-11 19:20:15 följande:

    Lillflickan - jaha okej, vad tråkigt att det inte gick att se. Skönt att de har koll nu! Jag får vara hemma från jobbet (jobbar som ssjuksköterska på en akutvårdavdelning för barn) där är det mycket infektioner så de vill undvika att jag stressar eller åker på en infektion som kan skada fostret.

    Ebo88- vad tråkigt att höra! Det är svårt när så små bebisar kommer för tidigt. Det kan verkligen åka på allt, så sköra små människor. Det är alltid skönt när de har extra koll på en. Även fast man inser så att det är en "jobbigare" graviditet än för de som är friska, även fast dom kan ha jobbiga graviditeter förstås.


    Ja allt kom så fort. Min graviditet var jättebra fram till v.23 då jag fick en jättestor blödning. Skulle precis iväg på dop när jag kände hur något bara forsade. Trodde jag kissade på mig men det var det inte. Dem små liven är ju så känsliga mot allt och han mådde så bra när han kom. Sen gick allt bara så fel så den här graviditeten känns redan psykiskt påfrestande tyvärr men försöker göra det bästa för att koppla av
  • Ebo88
    Lillflickan skrev 2018-02-12 21:08:34 följande:

    Usch Ebo, jag som tyckte det var hemskt med missfall i v14 i höstas. Blev också gravid i maj 2017.

    Känns konstigt att höra din historia. När jag var gravid 2012-2013 visste jag och de att jag har en hjärtformad livmoder, men jag fick inga extrakontroller. Jag fick höra att det inte skulle påverka. Vet inte heller riktigt varför sonen kom tidigt då, ville ut i v30 men fick stanna inne i nästan två veckor till. Vet inte om det är pga livmodern och att det blev för trångt, att jag hade GBS jag också eller något helt annat. Hade i alla fall mycket sammandragningar och mycket ont. Tänker ligga på vården mer den här gången om jag får sammandragningar och mäta tappen ofta.

    Hslm, låter bra att du får vara hemma med din arbetsplats. Här har vi varit hemma i tre veckor och varvat vem som varit sjuk. Förkylning kombinerat med graviditetsillamående och ensam hemma med sjukt barn var ingen höjdare. Helt förstörd, inte världens bästa mamma direkt. Liiite mycket tv för sonen. Tack och lov för legobygge där man kan ligga i sängen och vila samtidigt.

    I morgon är det KUB. Så orolig att det ska gå fel igen. Eller att jag ska åka på dålig sannorlikhet och behöva ta jobbiga beslut. V 14 idag. Samma vecka jag fick missfall i höstas. KUB i v13 såg då bra ut då, men några dagar senare slutade hjärtat slå.


    Ja det var verkligen hemskt. Han var så pigg och kry tills allt gick så fel. Jag saknar honom så himla mycket, hans lilla kropp tryckt mot min. Vi är glada över att få ge honom ett syskon och varje dig hyllar vi honom.

    Just nu är den här graviditeten redan psykiskt påfrestande men det är nog dels för att jag är bortrest och vet att jag inte kan få samma hjälp som jag hade kunnat få i Sverige just nu.

    Rädslan för att upptäcka missfall/ma/ofostrig graviditet.. jag ska på ultraljud i v.10 så det är drygt 3.5 vecka kvar och fram tills dess kommer vi hålla det hemligt för alla.

    Dem tror inte att han kom för tidigt pga den hjärtformade livmodern. Dem tror att det antingen var pga försvagad livmoderhals eller GBS. Jag började få jobbiga sammandragningar i v20 och 1 vecka innan blödningen var jag hos min BM och sa att det gjorde ont och att jag kissade otroligt mycket och att det alltid var blött i bindan (fostervatten som läckte smått) men hon sa att jag drack på tok för mycket och jagade bort tankar om infektion. Hade dessvärre i vaginan. Så till denna gång så är det redan bestämt att jag ska få cerklage och antibiotika om GBS uppenbarar sig igen. Men att barn kan komma för tidigt pga hjärtformad livmoder kan ske men läkaren sa till oss att det kunde vara runt v.35

    Beklagar ditt missfall i v.14. Man ska aldrig behöva mista ett barn oavsett vilken vecka det är i. Det är något så fruktansvärt där ord inte ens räcker till.
  • Lillflickan

    Hur har det gått för dig Ebo? Har tänkt på dig.

    Jag fick min lilltjej i juni i v32+4. Så lättad och tacksam för att det inte blev tidigare.

    Hur har det gått för dig hslm?

Svar på tråden Riskgraviditet, kroniskt sjuka gravida