• Myhanna

    Gambia

    Hej som rubriken lyder, Gambia någon som varit där nyss? Vill ha både plus och minus?

    vaccinationsguiden.se står inget om malaria profylax? Någon som vet hur det är med detta i Gambia nu?

  • Svar på tråden Gambia
  • MeandHim

    Jag var där för ett år sen, helt underbart!!

    Vaccinerade mig med Twinrix och gula febern, vilket du måste ha! På kvällarna körde vi myggspray/roll on och det räckte. Drick inte vatten och ät inga grönsaker de första dagarna då de sköljs under vanligt vatten.

    Kan tipsa om att besöka marknaden serekunda och macasuto (den heliga skogen) och missa inte crocodile poole där man kan klappa krokodiler.

    Kajak på floden oxå tips :)

  • Myhanna
    MeandHim skrev 2018-02-11 15:32:59 följande:

    Jag var där för ett år sen, helt underbart!!

    Vaccinerade mig med Twinrix och gula febern, vilket du måste ha! På kvällarna körde vi myggspray/roll on och det räckte. Drick inte vatten och ät inga grönsaker de första dagarna då de sköljs under vanligt vatten.

    Kan tipsa om att besöka marknaden serekunda och macasuto (den heliga skogen) och missa inte crocodile poole där man kan klappa krokodiler.

    Kajak på floden oxå tips :)


    Hej och tusen tack för svar och tips Åh jag kan tänka mig att det var helt underbart

    Det ser ut och låter helt fantastiskt. Vi, jag och min familj älskar Afrika.

    Vi har rest en hel del så Twinrix har vi tagit och vi tog gula febern 2016 då vi reste till Zanzibar så då är det egentligen malaria profylax man måste ta ställningen till om man behöver. Blev du inte rekommenderad det?

    Låter som väldigt spännnade utflykter ser att man även kan åka på safari i Senegal.

    Jaså de sköljer grönsakerna under vanligt vatten, aj då. Ja då är det kanske bäst att undvika det helt under hel resan.

    Kom precis hem från Mexico där både jag och dottern blev magsjuka och jag till och med fick tillbringa två dagar på sjukhus, det är inte kul

    Tack än en gång
  • MeandHim

    Åh vad härligt! Min mammas kompis har restauranger där nere så vi gjorde mkt som man inte gör som ?vanlig? turist. Klättrade i palmer, körde hummer, jeep på stranden, matade gamar, tittade på apor osv.

    Nope, dom sa inget om malaria utan tyckte det räckte med myggspray. Vi klarade oss undan magsjuka och borstade även tänderna i köpt vatten för att vara på den säkra sidan :)

    Ett tips, prata aldrig med en kille på stranden, säger dom ?Hello? och du svara så är det kört! Då ger dom sig aldrig! :p Annars är dom väldigt trevliga.

    Vi hade samlat in pengar till skolmaterial och uniformer samt att jag jobbar med marknadsföring för en leksaksbutik så snackade in mig hos chefen och fick MASSA leksaker gratis som vi tog med och delade ut till fattiga barn. Det, var en upplevelse kan jag lova!

    Hoppas ni får en trevlig resa! :)

  • Myhanna
    MeandHim skrev 2018-02-11 20:57:08 följande:

    Åh vad härligt! Min mammas kompis har restauranger där nere så vi gjorde mkt som man inte gör som ?vanlig? turist. Klättrade i palmer, körde hummer, jeep på stranden, matade gamar, tittade på apor osv.

    Nope, dom sa inget om malaria utan tyckte det räckte med myggspray. Vi klarade oss undan magsjuka och borstade även tänderna i köpt vatten för att vara på den säkra sidan :)

    Ett tips, prata aldrig med en kille på stranden, säger dom ?Hello? och du svara så är det kört! Då ger dom sig aldrig! :p Annars är dom väldigt trevliga.

    Vi hade samlat in pengar till skolmaterial och uniformer samt att jag jobbar med marknadsföring för en leksaksbutik så snackade in mig hos chefen och fick MASSA leksaker gratis som vi tog med och delade ut till fattiga barn. Det, var en upplevelse kan jag lova!

    Hoppas ni får en trevlig resa! :)


    Åh men wow ???? vad kul.

    Så skönt att ni slapp malaria profylax, vill helst slippa det ???? men frågan är om man vågar chansa, malaria är ju inget att leka med ???? läste på vaccinationsguiden och sär står inget om malariaprofylax. Däremot gula febern, tvinrix, stelkramp och magvaccin-dukoral.

    Ja det ska man väl göra också, köpa vatten attt borsta tänderna i.

    Oj då ???? även om man är n familj alltså, ska man inte prata med dem på stranden?

    Åh så underbart att ni hade med er saker och lämnade ???? Det känns ju så bra och fint.

    Tack snälla, vi har inte bokat än, får se om vi gör det ????
  • Myhanna
    Myhanna skrev 2018-02-12 00:09:45 följande:

    Åh men wow vad kul.

    Så skönt att ni slapp malaria profylax, vill helst slippa det, men frågan är om man vågar chansa, malaria är ju inget att leka med läste på vaccinationsguiden och sär står inget om malariaprofylax. Däremot gula febern, tvinrix, stelkramp och magvaccin-dukoral.

    Ja det ska man väl göra också, köpa vatten attt borsta tänderna i.

    Oj då, så även om man är en familj alltså, ska man inte prata med dem på stranden?

    Åh så underbart att ni hade med er saker och lämnade Det känns ju så bra och fint.

    Tack snälla, vi har inte bokat än, får se om vi gör det.


  • MeandHim

    På min vaccinationscentral sa dom att handhygien är det Bästa för att slippa magproblem, så hade med en flaska handsprit. För min kompis som bor 30 mil bort tyvkte hon att dom skulle ta Duccoral. Väldigt delade meningar

    Däremot, hon tog den men vi klarade oss lika bra båda två :) malaria sa dom vi inte behövde, där gör ni såklart som ni vill. Hepatit och gula febern var det enda vi behövde sa dom. Min andra kompis vara mamma som bor där har tagit malariatabletter en gång men hon blev jättekonstig, yr, hallucinerade osv så hon tar dom aldrig igen :p

    Nja, alltså ensamma kullar på stranden som är gambianer, dom vill vara ha en sugarmamma haha. Familjer kan ni såklart prata med. Testa att säg hej oxå så får ni se ;)

    Att lämna leksaker var väldigt givande för alla parter, barnen är såååå fattiga, som man ser på tv så kändes fint att ge alla en varsin leksak. Vi köpte

    Även godis åt dom :)

  • MeandHim

    Tycker absolut ni ska åka dit iaf! Kan tips om deras nyaste hotell Djembe tror jag det hette. Superfint!!! Typ 7

    Meter högt i tak, så se till att ta våning två :)

  • Myhanna

    Pratade mer vaccinationsmottagning nu och de anser att man behöver malariaprofylax och vaccination mot både hepatit A och B Vi vuxna har bara mot hepatit A våra barn båda.

  • Myhanna
    MeandHim skrev 2018-02-12 08:27:10 följande:

    På min vaccinationscentral sa dom att handhygien är det Bästa för att slippa magproblem, så hade med en flaska handsprit. För min kompis som bor 30 mil bort tyvkte hon att dom skulle ta Duccoral. Väldigt delade meningar

    Däremot, hon tog den men vi klarade oss lika bra båda två :) malaria sa dom vi inte behövde, där gör ni såklart som ni vill. Hepatit och gula febern var det enda vi behövde sa dom. Min andra kompis vara mamma som bor där har tagit malariatabletter en gång men hon blev jättekonstig, yr, hallucinerade osv så hon tar dom aldrig igen :p

    Nja, alltså ensamma kullar på stranden som är gambianer, dom vill vara ha en sugarmamma haha. Familjer kan ni såklart prata med. Testa att säg hej oxå så får ni se ;)

    Att lämna leksaker var väldigt givande för alla parter, barnen är såååå fattiga, som man ser på tv så kändes fint att ge alla en varsin leksak. Vi köpte

    Även godis åt dom :)


    Det är väldigt frustrerande att det säga olika på olika ställen. Jag drack dukoral innan resa till Egypten men blev ändå väldigt sjuk i diarré.

    Handsprit är ju väldigt bra att ha med.

    Som jag skrev nedan (innan jag hade sett ditt senaste inlägg sa de nu på vaccinationsmottagning jag ringde till att de anser att man ska ta malariaprofylax, vaccination mot gula febern och vaccination mot hepatit A och B.

    Läste detta på 1177:

    ?Malaria

    Det är hög risk för allvarlig malaria i hela landet inklusive Banjoul och betydande risk i hotellområden.

    Du kan behöva ta förebyggande läkemedel som skydd mot malaria. För att skydda dig mot myggstick bör du använda myggstift på kvällen, och antingen ha luftkonditionering eller en fläkt i det rum du sover i. Det bör finnas myggnät för öppna fönster och dörrar. Som skydd över sängen kan du också ta med dig ett eget nät som är impregnerat med ett medel som gör att myggorna undviker nätet?

    Känns oroligt att chansa och åka utan malariaprofylax.

    Jag menar ska vi undvika som familj att hälsa tillbaka ?hello? jag förstår om man är ensam kvinna eller väninnor att man ska undvika det men om vi kommer som familj på stranden.
  • Myhanna
    MeandHim skrev 2018-02-12 08:28:12 följande:

    Tycker absolut ni ska åka dit iaf! Kan tips om deras nyaste hotell Djembe tror jag det hette. Superfint!!! Typ 7

    Meter högt i tak, så se till att ta våning två :)


    Jag vill väldigt gärna till Gambia och har velar i många år men malariaprofylax gö ratt det lockar mindre

    Tack för tips om hotell vi har redan hittat ett hotell vi funderar på att boka, bara tre rum kvar, med all inklusive för 48000:- för två veckor.
  • MeandHim

    Konstigt att dom säger olika, men ta det för

    Säkerhetsskull!

    Tog inget när vi åkte till Egypten heller utan tog en min med whiskey varje dag istället :)

    Råkade dock borsta tänderna i vattnet och då malde det runt lite i magen. Oj 48.0000:- jag fick tag i en biljett för 1200:- hotellet kostade 2000:- fick det iof lite billigare IOM att min kompis mamma bokade :) sen kanske 3000:- i fickpengar och då shoppade vi loss ganska så mkt! Är ju galet billigt där nere :)

  • Myhanna
    MeandHim skrev 2018-02-12 14:57:18 följande:

    Konstigt att dom säger olika, men ta det för

    Säkerhetsskull!

    Tog inget när vi åkte till Egypten heller utan tog en min med whiskey varje dag istället :)

    Råkade dock borsta tänderna i vattnet och då malde det runt lite i magen. Oj 48.0000:- jag fick tag i en biljett för 1200:- hotellet kostade 2000:- fick det iof lite billigare IOM att min kompis mamma bokade :) sen kanske 3000:- i fickpengar och då shoppade vi loss ganska så mkt! Är ju galet billigt där nere :)


    När min man pratade med vaccinationssköterskan på vår vårdcentral idag sa hon att malariaprofylax kan man vänta med att bestämma sig för och se precis innan för det ändras hela tiden. Men det känns riskabelt att chansa för malaria är ju inget att leka med.

    Ja så brukar min man göra, ta en whiskey haha!

    Japp 48000:- för hela familjen två veckor med all inklusive
  • Myhanna
    MeandHim skrev 2018-02-12 14:57:18 följande:

    Konstigt att dom säger olika, men ta det för

    Säkerhetsskull!

    Tog inget när vi åkte till Egypten heller utan tog en min med whiskey varje dag istället :)

    Råkade dock borsta tänderna i vattnet och då malde det runt lite i magen. Oj 48.0000:- jag fick tag i en biljett för 1200:- hotellet kostade 2000:- fick det iof lite billigare IOM att min kompis mamma bokade :) sen kanske 3000:- i fickpengar och då shoppade vi loss ganska så mkt! Är ju galet billigt där nere :)


    Förresten hur länge var du där och vad ingick i de 2000:- som hotellet kostade då
  • MeandHim

    Var bara där en vecka tyvärr men hann med

    Otroligt mycket. Det ingick frukost samt städning varje dag, byte av sängkläder och handdukar. Rummet kostade 4000:- men jag och en kompis delade :) Biljetten hade vi nog mest tur med, blev väl 1400:- tor inkl bagage

  • Myhanna

    [quote=78462411][quote-nick]MeandHim skrev 2018-02-12 20:05:00 följande:[/quote-nick]

    Var bara där en vecka tyvärr men hann med

    Otroligt mycket. Det ingick frukost samt städning varje dag, byte av sängkläder och handdukar. Rummet kostade 4000:- men jag och en kompis delade :) Biljetten hade vi nog mest tur med, blev väl 1400:- tor inkl bagage

    [/quote

    Aha okej.

Svar på tråden Gambia