• Johnnyorange

Är otrohet någonsin rättfärdigat?

Min åsikt är nej, även om ens partner inte visar en tillräckligt med kärlek eller whatever så har man ändå valet att lämna partnern eller prata med sin partner om hur man känner för att se om det blir någon förbättring

• Svar på tråden Är otrohet någonsin rättfärdigat?
  • Anonym (Ghj)

Ibland är samhörigheten med en annan det som får en att samla mod att lämna en misshandlande partner. Anser det kan vara rättfärdigat då.

• Anonym (Linda)

Mitt spontana svar är nej. Men jag inser även att det kan finnas situationer där det är mindre fel, allt är inte svart eller vitt.

• Johnnyorange
    Anonym (Ghj) skrev 2018-02-11 16:27:26 följande:

Ibland är samhörigheten med en annan det som får en att samla mod att lämna en misshandlande partner. Anser det kan vara rättfärdigat då.

Ja det kan jag hålla med om. Men i det fallet borde man ju ha lämnat vid första slaget.
  • Anonym (H)

Otrohet är misshandel! Om än psykisk. Men det gör lika ont som fysisk.

• Anonym (Ghj)
    Johnnyorange skrev 2018-02-11 16:59:15 följande:

Ja det kan jag hålla med om. Men i det fallet borde man ju ha lämnat vid första slaget.

"Borde", jo visst. Men många är så "framgångsrika" med sin misshandel att nedbrytningen av handlingskraften redan pågått ett tag, utan att den misshandlade kunnat se att den andre är den skyldige.

Så vid misshandel och, lägger till, tvångsgifte anser jag att ingen skugga bör falla över den som bedrar. Eller om ens partner är bortom normalt medvetande efter t.ex en olycka men man inte klarar att lämna.
  • Anonym (Otrogen)

Jag har varit otrogen mot i stort sett alla jag har haft ett förhållande med. Anledningen är att jag varit för feg att göra slut utan någon annan anledning än att jag tröttnat.
    Det har varit så enkelt att bara träffa en ny, som jag bedragit när jag ledsnat... om och om igen.

Inget jag är stolt över idag och skulle numera aldrig komma på tanken att bedra min sambo. Han är lyckligt ovetande om sanningen.

• Fiona M

Rättfärdigat, som i OK moraliskt sett? Nej.

Rättfärdigat, som i förståeligt att det kan vara vad som behövdes för att ta sig ur en dålig relation? Ja.

Svar på tråden Är otrohet någonsin rättfärdigat?