• Anonym (Fri)

    Jag är inte rädd längre!

    Under hela min uppväxt har jag varit livrädd för mina föräldrar. Inte vågat tänka självständigt eller ta egna beslut av rädsla för att såra någon, bli utfryst osv. Jag är uppvuxen i en sk hederskultur. Jag gifte mig motvilligt med en man vilket var mitt eget val men jag gjorde bara det som förväntades av mig. Det gjorde jag efter att ha hamnat i en djup depression efter att min kärlek gjort slut med mig. Istället för att bearbeta sorgen gifte jag mig med en man jag knappt kände.

    Väl i det förhållandet som jag är kvar i ännu var jag fortsatt rädd. Rädd att han skulle skilja sig från mig. Trots att han inte kan bemöta mig tillfredställande på ett intellektuellt plan eller vilket annat plan som helst har jag ändå varit rädd. Han har hotat mig med att avslöja det ena och det andra obetydliga som någon från en hederskultur skulle tycka är skamligt.

    Nu är jag äntligen fri!!! Jag bryr mig inte längre!!! Jag är en högutbildad kvinna med bra arbete och inkomst i 35 års åldern!! Äntligen kan jag distansera mig och känna lite glädje.

    Nu vill jag leva!! Bli kär!! Få tillbaka livslusten!!

    Någon som varit i någon liknande situation?

  • Svar på tråden Jag är inte rädd längre!
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Fri) skrev 2018-02-11 17:23:20 följande:

    Nu är jag äntligen fri!!! Jag bryr mig inte längre!!! Jag är en högutbildad kvinna med bra arbete och inkomst i 35 års åldern!! Äntligen kan jag distansera mig och känna lite glädje.

    Nu vill jag leva!! Bli kär!! Få tillbaka livslusten!!

    Någon som varit i någon liknande situation?


    Det verkar som du är ensam om din upplevelse. Hur känns det att vara ensam?
  • Anonym (Plopp)

    Så underbart att höra! Jag har turen att vara född hyfsat fri och kan därför inte känna igen mig i din berättelse. Men är glad för din skull!

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Plopp) skrev 2021-07-25 09:03:48 följande:

    Så underbart att höra! Jag har turen att vara född hyfsat fri och kan därför inte känna igen mig i din berättelse. Men är glad för din skull!


    Hyfsat Fri? Vad betyder det
  • AnnaZL

    Grattis, så bra jobbat av dig! 


    Jag delar inte din upplevelse, men blev glad av att läsa att du har frigjort dig från din rädsla.

  • Anonym (Ensam)
    AnnaZL skrev 2021-07-25 09:13:48 följande:

    Grattis, så bra jobbat av dig! 

    Jag delar inte din upplevelse, men blev glad av att läsa att du har frigjort dig från din rädsla.


    Det är ganska få som delar hennes upplevelse tycker du att hennes berättelse är inspererande
  • Anonym (Olivia)

    Jag blir jätteglad av att läsa om din resa mot frihet. Jag är inte från en familj/släkt med utländsk härkomst. Däremot så är jag uppvuxen i en frikyrklig miljö här i sverige, och att göra sig fri från den och alla förväntningar från familj och församling den var en hemskt jobbig process. Det är en lång väg till att känna sig fri, jag tycker att det har gått upp och ner över åren, som att känslan av frihet är en färskvara, som jag alltid måste slåss för att bevara och försvara. Jag är fruktansvärt avundsjuk på människor som fötts in i känslan av frihet, jag har fått gå genom eld och vatten för min frihet.

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Olivia) skrev 2021-08-08 23:31:46 följande:

    jag har fått gå genom eld och vatten för min frihet.


    Finns det något positivt med det?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Lina) skrev 2021-08-08 23:38:05 följande:

    Det låter underbart!Lycka till nu!


    Är det underbart att läsa om dessa berättelserna
Svar på tråden Jag är inte rädd längre!