• Joçke B

Ska jag berätta att hon varit otrogen?

Fick på nyårsafton reda på att min fru haft ett "förhållande" bakom min rygg sedan i somras. Chocken kom som ett slag i ansiktet, det trodde jag aldrig hon skulle göra...

Jag/vi har nu försökt reparera det hela ca 1 å en halv månad men jag nu kommit fram till att separera, åtminstone för ett tag. Jag har fått tag i ett litet hus å inflyttning sker i slutet på mars. Tanken är att vi ska bo där växelvis varannan vecka så att barnen kan bo kvar i vårt radhus nära skola å allt.

Vad säga till barnen?

Förutom att hon varit otrogen så har förhållandet inte varit så bra senaste månaderna. Det är inte enbart hennes snedsteg som gör att jag känner att det inte funkar längre men det väger såklart väldigt tungt.

Min fråga är: finns det nån anledning att berätta för barnen att hon varit otrogen? Vissa säger att man ska vara helt ärlig men vinner vi nåt på det.

Barnen är 7 å 9.

Sviken

• Svar på tråden Ska jag berätta att hon varit otrogen?
  • Minimalen

Det finns ärlighet och ärlighet. Var ärlig med att det inte funkar mellan er men att tala om otrogenhet med barn är bara onödigt.

• Anna60
    Joçke B skrev 2018-02-12 12:10:05 följande:
    Fick på nyårsafton reda på att min fru haft ett "förhållande" bakom min rygg sedan i somras. Chocken kom som ett slag i ansiktet, det trodde jag aldrig hon skulle göra...
    Jag/vi har nu försökt reparera det hela ca 1 å en halv månad men jag nu kommit fram till att separera, åtminstone för ett tag. Jag har fått tag i ett litet hus å inflyttning sker i slutet på mars. Tanken är att vi ska bo där växelvis varannan vecka så att barnen kan bo kvar i vårt radhus nära skola å allt.
    Vad säga till barnen?
    Förutom att hon varit otrogen så har förhållandet inte varit så bra senaste månaderna. Det är inte enbart hennes snedsteg som gör att jag känner att det inte funkar längre men det väger såklart väldigt tungt.
    Min fråga är: finns det nån anledning att berätta för barnen att hon varit otrogen? Vissa säger att man ska vara helt ärlig men vinner vi nåt på det.
    Barnen är 7 å 9.

Sviken
    Absolut INTE! Vad finns det för anledning att dra in barnen i era vuxna bekymmer? Det är det värsta du kan göra, och dessutom ska väl barnen försöka ha en bra relation med sin mamma? Vill du att de ska vända sig emot sin mamma? Vem gynnar det? Ni får säga att ni kommit överens om separationen och just nu kan ni inte leva ihop. Svara inte på saker som de inte frågar om heller. Men dra inte upp otrohet. Du skadar bara barnen - antar att det inte det som är syftet. (Hoppas jag verkligen!)
  • NELJ

Nej!

Vilka är de där ?vissa? som säger att man ska berätta allt?

• fjanten

Nej men det är klart ni inte ska berätta det för barnen! På samma sätt som man inte berättar till barnen om man skiljer sig för att pappa aldrig vill knulla längre eller något annat som bör stanna mellan de vuxna!

• cloudberry79

Självklart inte, föräldrarnas sexliv har inget med barnen att göra. Barn undrar såklart varför föräldrarna inte vill leva tillsammans längre, det viktiga är inte den konkreta händelsen bakom, utan det faktum att ni inte längre tycker om varandra på det sättet som vuxna brukar tycka om varandra. Gör klart för barnen att ni båda älskar dem, men att ni tyvärr inte älskar varandra. Att det inte är deras fel. Det är väl det folk brukar mena med att man ska vara ärlig med barnen. Det är en känslig ålder det där, då barn brukar få egna tankar om kärlek och relationer, börjar bli kära och grubblar mycket. Då är det viktigt att de förstår att de inte har orsakat detta, utan att det är helt och hållet ni vuxna som inte längre älskar varandra.

Just NO.
  • Manic Monday

Jag har svårt att tro att en vettig, vuxen person skulle tycka att det vore en bra idé att berätta om otrohet för barn i samband med en skilsmässa. Vad vinner du på det?

Det allra bästa för barnen är om du och din (ex)hustru kommer överens och visar barnen det. Vänd dem inte emot henne, hur lockande det än känns just nu.

Jag har all respekt och förståelse för dina sårade känslor, men dem behöver du bearbeta på ett annat sätt än att tala med barnen om vad som hänt. Det är fel forum helt enkelt.

• Manic Monday
    cloudberry79 skrev 2018-02-12 13:38:46 följande:

Självklart inte, föräldrarnas sexliv har inget med barnen att göra. Barn undrar såklart varför föräldrarna inte vill leva tillsammans längre, det viktiga är inte den konkreta händelsen bakom, utan det faktum att ni inte längre tycker om varandra på det sättet som vuxna brukar tycka om varandra. Gör klart för barnen att ni båda älskar dem, men att ni tyvärr inte älskar varandra. Att det inte är deras fel. Det är väl det folk brukar mena med att man ska vara ärlig med barnen. Det är en känslig ålder det där, då barn brukar få egna tankar om kärlek och relationer, börjar bli kära och grubblar mycket. Då är det viktigt att de förstår att de inte har orsakat detta, utan att det är helt och hållet ni vuxna som inte längre älskar varandra.

Just NO.
  • äldreochklokare
    Joçke B skrev 2018-02-12 12:10:05 följande:

Vad säga till barnen?

Barnen är 7 å 9.

Sviken

Självklart inte!
    Barnen har ingen del i varför ni ska separera och så små barn vet knappast vad otrogen betyder. Tänk dig själv om du var 8 år och din pappa berättade att de skulle skiljas för att mamma haft sex med någon Anna.  Att du ens behöver ställa frågan här! 
Svar på tråden Ska jag berätta att hon varit otrogen?