• Anonym (hmm)

Kan maken legitimera mig?

Jag tappade mitt pass i helgen och nu måste jag hämta ut paket som kommit, kan maken legitimera mig istället och intyga att jag är jag?

Och hur gör man när man ska skaffa nytt? Väntar på att polisen ska ringa upp och anmäla försvunnet, ska fråga då men...någon som har koll?

• Svar på tråden Kan maken legitimera mig?
  • Anonym (PostNord)
    Legitimation när du hämtar brev

När du hämtar ett paket, rek eller postförskott hos ett ombud, eller tar emot en leverans hemma, behöver du kunna legitimera dig.

Visa alltid giltig legitimation.
    Namnet på legitimationen måste stämma överens med namnet på mottagaren och namnet på försändelsen.
    Hämtar du åt någon annan behöver du visa både din och mottagarens legitimation. Om det är ett Rek behöver dessutom båda skriva under.
    Vid personlig utlämning kan endast mottagaren hämta. Fullmakt och bud gäller inte. Se vilka legitimationer som är godkända.
    Tar du emot en leverans hemma som innehåller alkohol behöver du kunna legitimera dig och ha fyllt 20 år.
    Barn med giltig legitimation har rätt att kvittera och hämta Rek, paket och postförskott.

• Anonym (PostNord)
    Anonym (PostNord) skrev 2018-02-12 15:03:15 följande:
    Legitimation när du hämtar brev

När du hämtar ett paket, rek eller postförskott hos ett ombud, eller tar emot en leverans hemma, behöver du kunna legitimera dig.

Visa alltid giltig legitimation.
    Namnet på legitimationen måste stämma överens med namnet på mottagaren och namnet på försändelsen.
    Hämtar du åt någon annan behöver du visa både din och mottagarens legitimation. Om det är ett Rek behöver dessutom båda skriva under.
    Vid personlig utlämning kan endast mottagaren hämta. Fullmakt och bud gäller inte. Se vilka legitimationer som är godkända.
    Tar du emot en leverans hemma som innehåller alkohol behöver du kunna legitimera dig och ha fyllt 20 år.
    Barn med giltig legitimation har rätt att kvittera och hämta Rek, paket och postförskott.
    Fetar ovan rad som säger att det inte går. Kopierat texten ifrån PostNords hemsida angående legitimering
  • LFF

Nej. Däremot så kan maken följa med dig till Polisen när du ska söka om ett nytt pass för att bevisa att du är du. Det är den enklaste vägen att gå en giltig id-handling och brukar gå hyfsat fort. Gick igenom den processen i höstas då jag fick mitt körkort stulet och passet hade gått ut. Hädanefter ska jag se till att jag alltid har både aktuellt pass och körkor/id-kort hemma så man slipper hamna i den sitsen igen. Fick mitt pass på en vecka.

Svar på tråden Kan maken legitimera mig?