• Smulan274

    Sjukskriven, arbetslös, studier..

    Är det någon som har koll på vad som gäller?
    Vad går försäkringskassan på då när jag ska få min föräldrapenning? Är det 2017 års "inkomster" från sjukpenning och a-kassa? Eller måste man ha arbetat ett år innan? Eller går dem på inkomsten från då jag arbetade senast?
    Kommer jag att få minimum belopp eller en sjukpenninggrundande ersättning?


    Jag var sjukskriven (utan anställning) januari till oktober, var sedan arbetssökande och gick på a-kassa fram till januari. studerar för tillfället fram tills slutet av maj och har då studiebidrag och lån, därefter kommer jag förmodligen att vara sjukskriven (om inte tidigare) fram tills mitt barn kommer i början av augusti. Innan min första sjukskrivning som varade i ett år var jag arbetslös, men jag har ju jobbat tidigare i mitt liv. 

    Alltså:
    2016/10-2017/10: Sjukskriven (utan anställning)
    2017/11-2018/01: Arbetssökande (a-kassa)
    2018/02-2018/05: Studier, heltid nu, kommer förmodligen behöva gå ner till deltid..
    2018/06-2018/08: Sjukskriven (förhoppningsvis)
    2018 augusti: BF

    Jag tycker inte det finns någon direkt information på försäkringskassans hemsida för oss "specialfall". Endast om du arbetat (är anställd) innan födseln. Eller om du tidigare arbetat står det, men menas det om man senast arbetade 2 år innan födseln också?
    Jag vet ju att om jag ringer och frågar kommer dom endast ge mig svaret: "det kan jag inte svara på nu, det är individuellt..." så j*vla trött på det svaret man får från alla myndigheter bara för att dem inte vågar svara på ens frågor.. 

    Jag känner att jag behöver veta detta i tid så jag kan förbereda mig på att jag kanske kommer att ha 2000 kr i inkomst varje månad..

    Förlåt för långt inlägg och irritation :( men känner mig så frustrerad över att inte ha någon koll alls.
  • Svar på tråden Sjukskriven, arbetslös, studier..
  • Lena

    Jag du inga glapp mellan a-kassa, CSN, sjukpenning och lön ska du ha kvar din sgi från lönen

  • nnnnnnnn

    har inga råd att ge än att ringa och kräva svar, men har även några tips om du har nollad/lägsta SGI så dina SGI-dagar bara är värda 250 kr/dag:

    * Om din partner har en bra SGI så låt denne ta ut så många SGI-dagar som möjligt när du är hemma:
    Man (alla dvs även din partner) har rätt att ta ut SGI-dagar om:

    * man får ta ut SGI-dagar om man är arbetsfri 5 dagar i sträck (eller mer) även om man inte tar föräldraledigt. Man kan alltså jobba 100% och ta ut SGI-dagar om man har klämdag och ledigt tex vid påsk, första maj osv. Har man mindre än 5 dagar ledigt så kan man därför ta ut taktiska dagar tex ta 1 dag FL och få ut 5 SGI-dagar.
    * man får byta sin semester mot FL. Tex ta semester mån-ons under 5 veckor och ta FL tors-fre samma veckor. Då tar man ut SGI-dagar tors + fre + lör + sön och får ut mer pengar än om man jobbar 100%. De semesterdagar man inte tar ut sparas till ett annat år eller betalas ut som övertidspengar.
    * man är FL tex tar ledigt alla måndagar och förlorar 20% lön, men detta kompenseras genom att man tar ut SGI-dagar även över helgen. Då får man ut mer pengar än om man jobbar heltid (om man tjänar under ca 57 000 kr)

    Det betyder att om din partner har hög lön = hög SGI, så kan ni få ut mer pengar än om denne jobbar heltid och du tar ut SGI-dagarna bara genom att taktiskt låta partnern ta ut så många SGI-dagar som möjligt.

  • Anonym (?)

    Hur vet du redan nu att du kommer vara sjukskriven två månader innan barnet kommer? Klarar du att studera klarar du väl att vara arbetssökande?

  • Smulan274

    Jag klarar knappt av att studera nu heller, kommer förmodligen bli sjukskriven snart men det betyder inte att jag har någon inkomst eftersom försäkringskassan inte behöver godkänna en sjukskrivning. Och även om jag måste vara arbetssökande och inte får vara sjukskriven så förstår jag inte hur inkomsten fungerar isf om man inte har a-kassa?

  • Anonym (Yombogoya)

    Jag arbetar som p.assistent och har gjort i flera år. Tog tjänsteledigt Januari 2017 pga studier.

    Blir klar Juni 2018 och skulle då återgå till mitt gamla jobb under tiden jag söker nytt jobb till det jag utbildat mig till.

    Nu är jag gravid och kommer efter studierna i Juni bli sjukskriven fram till födsel. (grav.komplikatipner) Eftersom jag tog CSN så säkrade jag min SGI. Jag kommer alltså få samma föräldrapenning som om jag hade jobbat oavbrutet, även fast jah också är sjukskriven.

    Jag tror dessvärre att som föräldrapenning kommer bli 2000kr/månaden då det har gått längre än 1 år innan du hade anställning. Jag har för mig att SGI försvinner efter 1 år.

    Hade du jobbat 2016 och sen studerat och tagit CSN så hade du fått SGI från jobbet

    Ring f.kassa och hör efter för jag kan absolut ha fel.

    Men dem går på förra årets inkomster.

    Fast som sagt - jah tog CSN så på mig kollar dem 2016 då kah har fryst den.

Svar på tråden Sjukskriven, arbetslös, studier..