• Anonym (T)

Bruna flytningar

Hej, jag har googlat detta men i princip allt handlar om graviditet och liknande vilket det inte gör i mitt fall (är oskuld så det är uteslutet).

De senaste dagarna har jag haft bruna flytningar, även med enstaka bruna klumpar i. Alltså som när man har mens men nu är det betydligt mindre eftersom det bara är lite brunt på pappret när jag torkar mig typ, och ibland nån klump. Om jag räknat rätt borde min riktiga mens komma runt den 13:e, alltså nu imorgon, men jag vet ju inte än. Men jag förstår inte varför det är såhär?  Började den 8:e eller 9:e och sedan har det kommit lite från och till dessa dagar fram till nu. Klumparna är ju delar av ''livmoderslemhinnan'' så nån form av mens måste jag ju ha? Eller är det rester från förra månaden som inte kommit ut förens nu? Jag brukar ofta få mens på förmiddagen och då brukar det vara lite brunt på pappret kvällen innan, men inte såhär i flera dagar, och jag vet ju fortfarande inte när eller om den kommer, eller om det helt enkelt blev ovanligt lite den här gången? Har haft en nästan omärkbar molvärk som kommit och gått också, vid min riktiga mens brukar det göra rätt ont första timmarna. 

Är 19 år, har haft mens sedan jag var 13 och den har alltid varit regelbunden, hoppat över några enstaka gånger pga stress. Just nu känner jag dock ingen särskild stress så jag förstår inte vad som är rubbat. 

• Svar på tråden Bruna flytningar
  • Anonym (T)

Ingen som vet? :(

• syntharen

Det är förmodligen så kallade mellanblödningar, spottings. Det händer att man får så ibland. Jag hade så i perioder och har fortfarande så ibland (är 39 år). Det jag har fått höra från gyn är att det beror på utebliven ägglossning, hormoner som har blivit rubbade av nån anledning osv.

• Anonym (vetvaddupratarom)

Ja så hade jag jättemycket för typ 1 år sen, mensen var oregelbunden och kändes som att jag hade flytningar typ varje dag i flera veckor. Sen helt plötsligt försvann dem och har inte kommit tillbaka. De luktar inte illa eller så? :)

• Anonym (T)
    syntharen skrev 2018-02-13 16:13:38 följande:

Det är förmodligen så kallade mellanblödningar, spottings. Det händer att man får så ibland. Jag hade så i perioder och har fortfarande så ibland (är 39 år). Det jag har fått höra från gyn är att det beror på utebliven ägglossning, hormoner som har blivit rubbade av nån anledning osv.

Det är möjligt, har haft så en gång förut men då var det mer i mitten av ''cykeln'', dvs vid tiden för ägglossning. Kan det komma bara några dagar innan mensen är beräknad? Tror nämligen att jag hade äl ca den 29/1 (brukar få en lite geleaktig flytning då) och den förra mensen kom den 13/1. 

Idag har det blivit lite rikligare, men fortfarande brunt, får se hur det är imorgon. Som sagt ska den ju komma runt idag elr imorgon om det är enligt beräkningarna. Är bara så jobbigt när det inte är som det brukar vara :/ Finns ju 100 olika eventuella orsaker känns det som.
    Anonym (vetvaddupratarom) skrev 2018-02-13 16:17:20 följande:

Ja så hade jag jättemycket för typ 1 år sen, mensen var oregelbunden och kändes som att jag hade flytningar typ varje dag i flera veckor. Sen helt plötsligt försvann dem och har inte kommit tillbaka. De luktar inte illa eller så? :)

Nej ingen särskild lukt, det ser ut som det normalt brukar göra typ de sista dagarna på mensen, men det röda blodet har inte kommit än.
  • Anonym (vetvaddupratarom)

Hm.. hade nog ringt till gyn och bett dem undersöka. Bara för att de kan vara skönt att veta vad (om) det är något :)

• Anonym (Ihop)

Det kan bero på cellförändring så ett tips är att ta ett cellprov.

• Anonym (Misse)
    Anonym (T) skrev 2018-02-13 00:05:27 följande:

Hej, jag har googlat detta men i princip allt handlar om graviditet och liknande vilket det inte gör i mitt fall (är oskuld så det är uteslutet).

De senaste dagarna har jag haft bruna flytningar, även med enstaka bruna klumpar i. Alltså som när man har mens men nu är det betydligt mindre eftersom det bara är lite brunt på pappret när jag torkar mig typ, och ibland nån klump. Om jag räknat rätt borde min riktiga mens komma runt den 13:e, alltså nu imorgon, men jag vet ju inte än. Men jag förstår inte varför det är såhär?  Började den 8:e eller 9:e och sedan har det kommit lite från och till dessa dagar fram till nu. Klumparna är ju delar av ''livmoderslemhinnan'' så nån form av mens måste jag ju ha? Eller är det rester från förra månaden som inte kommit ut förens nu? Jag brukar ofta få mens på förmiddagen och då brukar det vara lite brunt på pappret kvällen innan, men inte såhär i flera dagar, och jag vet ju fortfarande inte när eller om den kommer, eller om det helt enkelt blev ovanligt lite den här gången? Har haft en nästan omärkbar molvärk som kommit och gått också, vid min riktiga mens brukar det göra rätt ont första timmarna. 

Är 19 år, har haft mens sedan jag var 13 och den har alltid varit regelbunden, hoppat över några enstaka gånger pga stress. Just nu känner jag dock ingen särskild stress så jag förstår inte vad som är rubbat. 

Klumpar är oftast bara levrat blod. Brunt blod är gammalt.
  • Anonym (T)
    Anonym (vetvaddupratarom) skrev 2018-02-13 20:29:32 följande:

Hm.. hade nog ringt till gyn och bett dem undersöka. Bara för att de kan vara skönt att veta vad (om) det är något :)

Tänkte att jag skulle vänta och se om det är nåt tillfälligt.
    Anonym (Ihop) skrev 2018-02-13 20:31:51 följande:

Det kan bero på cellförändring så ett tips är att ta ett cellprov.

Kan man ha det även om man tagit det där vaccinet? Kommer inte ihåg vad det heter men alla tjejer fick det för några år sedan. 
    Anonym (Misse) skrev 2018-02-13 20:41:18 följande:
    Klumpar är oftast bara levrat blod. Brunt blod är gammalt.

Ser verkligen ut som delar av livmoderslemhinnan, det är liksom som ''slamsor'', om du förstår 
  • Anonym (Ihop)

Man kan få cellförändring trots att man tagit gardasil.

• Anonym (T)
    Anonym (Ihop) skrev 2018-02-13 21:16:37 följande:

Man kan få cellförändring trots att man tagit gardasil.

Om man aldrig har haft samlag också?
  • Anonym (Ihop)

Ja men det är inte vanligt, oroa dig inte i onödan.

• Anonym (T)
    Anonym (Ihop) skrev 2018-02-13 21:40:04 följande:

Ja men det är inte vanligt, oroa dig inte i onödan.

Försöker att inte oroa mig, men är en oroligt lagd person. Och i just den här frågan verkar google inte ha nåt svar, bara när det gäller graviditet :/ Känner att det är för tidigt att kontakta nån gynekolog elr så då problemet bara varat i några dagar.
  • Anonym (T)

Verkar som att den började mer ''på riktigt'' igår, dvs som beräknat. Men det är fortfarande inte rött, utan mest mörka/bruna slemklumpar, men något ökad mängd mot förut. Dessutom känner jag av mensvärken lite idag, och även igår, men inte så mycket som jag brukar. Något i ''processen'' måste ha gått fel som gjort att allt blivit mycket mindre, men förstår fortfarande inte varför :/

Svar på tråden Bruna flytningar