• Sarita75

    Ska jag berätta för skolan om sextrakasserierna fastän jag inte får för min dotter?

    Ja, var går gränsen, ska jag bryta förtroendet (du får inte säga nåt till skolan mamma). Dottern går i sexan. Det är inte hon som är direkt utsatt utan hennes kompis. Det handlar om tafsande, från en klasskamrat.

    Hade jag varit mamma eller lärare till det utsatta barnet hade jag ju velat veta. Och samtidigt vill jag inte riskera att dottern slutar berätta. Självklart har jag uppmanat henne att själv berätta för lärarna. Men det har hon inte gjort, för det är?pinsamt? för både henne och kompisen.

  • Svar på tråden Ska jag berätta för skolan om sextrakasserierna fastän jag inte får för min dotter?
  • Solstormar

    Ingen tvekan alls - berätta! Ett annat barn blir utsatt!!

    Vi pratar mycket om olika sortes hemligheter. Hemligheter/förtroenden som känns bra i magen/hjärtat, som kanske gör en glad, de skall barnet känna att det är ok att hålla för sig själv.

    Hemligheter som däremot känns dåligt, gör ont, barnet går och lägger energi på för att finna lösningar på - dem vill bi att varnet kommer med till oss vuxna. Det är sedan vi som får ta beslut om vad som blir nästa steg.

    I ett sådant här fall hade jag utan tvekan givit barnet tre val - 1) stötta kompisen och gå tillsamnans till en lärare och berätta. 2) gå tillsammans med mig och berätta vad kompisen sagt. 3) jag går själv och berättar vad mitt barn sagt.

    Jag hade själv förordat alternativ 1 - stöttat dem och vid behov funnits med i bakgrunden, bokat mötestid m läraren, kanske kort förberett läraren på att det är ngt svårt och viktigt dessa båda barn ska försöka att berätta om.

    Ingenstans finns alternativet att inte berätta.

  • Lena

    Jag hade berättat men inte att mitt barn sa det. Hade inte skolan agerat hade jag polisanmält.

Svar på tråden Ska jag berätta för skolan om sextrakasserierna fastän jag inte får för min dotter?